syklitengutt Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Skal oppgradere kamera, hovedsakelig for å få flere megapixel og mulighet til video. Hva anbefaler dere. Jeg har en fjernutløser som passer til min 30 D hadde vært en fordel om den fungerte på men ikkeno krav. Begge disse er vel det, og begge er vel kompatible med speedlite serien med blitser og mulighet for fjernutløsning av disse. Men hva anbefaler dere? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Jeg anbefaler begge to, du får akkurat samme kvalitet på bildene fra disse to kameraene da de har samme sensor. Hovedforskjellene er at 7D gir raskere skuddtakt og bedre følgefokus "actionkamera" og trådløs speedlight blitsstyring, men 60D har utvipbar skjerm og er mindre i omfang. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 60D har også trådløs blitsstyring mener jeg. Lenke til kommentar
maggen Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Jeg anbefaler begge to, du får akkurat samme kvalitet på bildene fra disse to kameraene da de har samme sensor. Hovedforskjellene er at 7D gir raskere skuddtakt og bedre følgefokus "actionkamera" og trådløs speedlight blitsstyring, men 60D har utvipbar skjerm og er mindre i omfang. 7D har også micro-adjust for å sikre at linser ikke front/bak-fokuserer, og den er større med det jeg synes er et litt bedre grep. -m Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) 7D for bedre byggekvalitet, høyere skuddtakt og bedre autofokus - 60D for utvippbar skjerm og mulighet for forskjellig crop under videofilming. 7D til naturfotografi og sport - 60D til video. Kan du klare deg med simplere betjening gir 550D og 600D eksakt samme bildekvalitet - det er samme sensor. Endret 11. april 2011 av Trondster Lenke til kommentar
grautmaum Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Gode råd av de ovenfor. Vist valget står hardt mellom 60D og 7D, så vil jeg anbelfale å dra ned til en butikk for å pelle på de 2. For meg så sitter 7D betraktelig bedre i hånda og jeg føler jeg står "stødigere" med den i forhold til de litt mindre. Og som trondster sier, er 550D kanskje med ett ekstra objektiv til samme pris som 7D/60D noe å vurdere? En ting er sikkert, å velge ett hus blandt dagens utvalg er slett ikke enkelt! Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Hmmm. Valget står nok mellom d7 og d60. Skal ta en tur ned i butikk. 550 er utelukket, syntes dette blir for lite og "lett". Men takker for gode svar. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Hmmm. Valget står nok mellom d7 og d60. Skal ta en tur ned i butikk. 550 er utelukket, syntes dette blir for lite og "lett". Men takker for gode svar. 2 Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 D60 virket virkelig fin. Likte meget godt det at skjermen kunne vris. Tar ofte bilder lavt har jeg funnet ut. Men på min D30 så har jeg en 3 pins kontakt til fjernkontroll. Det sitter en adapter på den så jeg tror jeg fremdeles kan bruke den. Men jeg så at på D30 og D7 så var det en ekstra kontakt til blits. Det var det ikke på D60. Hva er denne til? Jeg kan fremdeles bruke D60 til ex430 trådløs eller hva? Forstod det sånn på selgeren. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Tror ikke jeg ville kjøpt D60, den er tross alt ganske gammel. http://www.akam.no/artikler/test_av_canon_eos_d60/1335 60D derimot. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Er 60 D jeg mener. Krøller bare med om bokstavene er foran eller bak. Lenke til kommentar
langevidar Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 D60 virket virkelig fin. Likte meget godt det at skjermen kunne vris. Tar ofte bilder lavt har jeg funnet ut. Men på min D30 så har jeg en 3 pins kontakt til fjernkontroll. Det sitter en adapter på den så jeg tror jeg fremdeles kan bruke den. Men jeg så at på D30 og D7 så var det en ekstra kontakt til blits. Det var det ikke på D60. Hva er denne til? Jeg kan fremdeles bruke D60 til ex430 trådløs eller hva? Forstod det sånn på selgeren. Ja både 60D og 7D har trådløs blitskontroll. mvh. Vidar 1 Lenke til kommentar
Zzipp Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Vurderer selv også å kjøpe meg nytt speilreflekskamera. Har nå et Canon EOS 450D. Vil kjøpe nytt på grunn av den fantastiske videokvaliteten dagens speilreflekskameraer gir. Har selv vært med på innspilling av en kortfilm der vi har brukt Canon EOS 550D, og selv med ganske billige objektiv så er kvaliteten veldig bra. Skal til USA om en måned og vurderer å kjøpe der om jeg bestemmer meg for å kjøpe nytt. Jeg har to spørsmål til de som har litt peiling på forumet her: Er det stor forskjell i videokvalitet mellom 550D, 60D og 7D? Er det slik at kameraklassen som 550 går under ikke er noe billigere i USA, og er det dumt å kjøpe kamera der på grunn av forsikring osv? Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Er det stor forskjell i videokvalitet mellom 550D, 60D og 7D? Videokvaliteten er ganske lik på disse, og på 600D. Ulempen med å kjøpe i USA er at du mister norsk garanti/kjøpslovbeskytyttelse og må enten sende kameraet tilbake ved feil eller (sannsynligvis) betale reperasjon selv. Nå er kameraer stort sett OK og rekker du å teste det en del før du drar tilbake burde det være ganske greit å hande der. Jeg ville imildertid ikke handlet i USA uten at det var ganske mye å spare og det må du nesten sjekke selv. Sammenlign priser på kamera/objektiv du er interessert i i Akams prisguide mot prisene til Adorama og B&H. Da får du inntrykk av prisnivået. I USA er det oftere bra tilbud (spesielt på utgående modeller) og da kan det være mer å spare, men du vet aldri når et slikt tilbud dukker opp. Lenke til kommentar
Zzipp Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Hvordan takler kameraene video av personer i stor bevegelse. Om du f.eks er på en fotballkamp, har telelinse og følger en spiller som beveger seg mye hele tiden. Har hørt at et speilreflekskamera vil slite da, og det vil komme streker på filmen. Er dette tilfelle, eller er problemet løst på kamerane som jeg nevnte i sted? Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Akkurat det du spør om kan jeg ikke svare på, men at du får problemer med telelinse på fotballkamp er jeg ganske sikker på likevel. Det er ganske vanskelig å fokusere på ting i bevegelse når man filmer med speilrefleks. Man må fokusere manuelt, og med telelinse blir dybdeskarpheten så liten at det skal lite til før noe er ute av fokus. Litt ekstrautstyr (følgefokus og okkular) gjør jobben enklere, men det er dyrt. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) "Streker på filmen" låter som deinterlacing-streker - det får du ikke. Men - du kan få "rolling shutter" - alle kamera/videokamera med CMOS-sensor har dette i større eller mindre grad. Når du panner for fort blir loddrette linjer skjeve, og rister kameraet blir det "gele-effekt". Nikon D90 og D3100 har for eksempel tydelig rolling shutter. Endret 19. april 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Zzipp Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 "Streker på filmen" låter som deinterlacing-streker - det får du ikke. Men - du kan få "rolling shutter" - alle kamera/videokamera med CMOS-sensor har dette i større eller mindre grad. Når du panner for fort blir loddrette linjer skjeve, og rister kameraet blir det "gele-effekt". Nikon D90 og D3100 har for eksempel tydelig rolling shutter. Er canon sine kamera bedre på dette? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Er canon sine kamera bedre på dette? Generelt ja, men D7000/D5100 skal ikke være så gæli. Ei heller Panasonic GH2. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) Jeg gikk fra 30D til 7D, storfornøyd. Endret 17. juni 2011 av awesnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå