Gå til innhold

Vært i førstegangstjeneste. TMBN etter høyskole?

Valkyria

Anbefalte innlegg

Jeg var ferdig med førstegangstjenesten i sommer 2010, og begynner bachelor i dataingeniør nå til høsten. Jeg hadde smålig lyst å bli grenader etter førstegangstjenesten, men tenkte det var lurest å studere.

Jeg lurer nå på mulighetene på grenaderutdanning etter jeg er ferdig med bacheloren. Er det normalt å begynne som grenader i 24års alderen? Hvor lenge er jeg pliktig til å være der om jeg begynner, og tror dere det vil være vanskelig å få jobb relatert til studiene om jeg er i tmbn i feks 2 år? Er grenaderutak like hardt/hardere enn BefalSkole?

Jeg er fremdeles i tenkefasen så ingenting er avgjort enda. Setter bare pris på litt innputs.

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

24 års alderen er ikke en uvanlig alder å bli grenader.

Nå tror jeg det ikke er pliktår i TMBN eller andre grenader stillinger. Det er som vanlig jobb. Du har prøvetid og vanlig oppsigelsesfrist. Skal ikke si 100% sikkert, så ikke skyt meg hvis det er feil. Er sikkert noen som kan bekrefte/av bekrefte dette. Pliktår gjelder bare befalsutdanning.

Det kommer helt ann på arbeidsmarkedet når du er ferdig. Om de trenger dataingeniører eller ikke. Så lenge du har god karakterer, og viser at du fortsatt husker noe så ser jeg ikke hvorfor dette skal være et problem. To år i TMBN er bedre enn to år som ingenting.

Skal ikke uttale meg noe om krav til grenader i TMBN er hardere enn befalskole. Ettersom jeg ikke har prøvd noen av dem.

Lenke til kommentar

24 år og grenader er ikke noe problem. Jeg går selv på sivil utdanning, og tenker på å dra inn i Forsvaret igjen etter utdanningen, og har da tenkt på TMBN.

I TMBN er det ikke pliktår, nei. Man har tre måneders oppsigelsestid. Mener dette gjelder etter seks måneder, da man er der på prøve først, og kan miste stillingen så og si på dagen i den første perioden. Man signerer først og fremst en tre-årig arbeidsavtale, og evt tre år til om man ønsker det.

Som sagt kan du fint slutte etter to år. Hvorvidt du får jobb da avhenger selvfølgelig av jobbmarkedet, utdanningen din, og akkurat hvilken stilling du søker.

Opptaket til TMBN bygger på svakere fysiske ferdigheter enn befalsopptak. Dog med enkelte øvelser som ikke gjennomføres på befalsopptak. Det går mye på hvordan du er som person, både i TMBN og befalsopptak, og det blir vanskelig å si om noe er hardere enn noe annet. Nå er det gjerne ikke så mange stillinger som utlyses hver gang, og det er ofte mye fight om de gjeveste plassene.

Lenke til kommentar

Her var det litt feilinformasjon, ser jeg.

For det første så er det forskjellige avdelinger i TMBN. Opptakskrav finner du på TMBNs egne sider på forsvaret.no, men de fleste stedene i TMBN har omtrent like harde fysiske krav som befalsskole. Eneste er at TMBN også stiller krav til løping/marsjering med sekk. Men vil du havne i Mek3 eller Mek4 f. eks, så er plutselig kravene mye høyere og hardere enn de til befalsskole. Men husk at dette er de fysiske minstekravene. Selve opptaket blir det vanskelig å si noe om.

De fleste avdelingene i Forsvaret har gjerne en øvre grense på 26-28 år, så dette vil ikke være noe problem. Du tegner forøvrig en kontrakt, men denne anses som en vanlig arbeidskontrakt, og du kan dermed si opp når du vil. Du tvinges ikke til utlandet eller til å fullføre et såkalt pliktår.

For å utfylle:

Når du blir grenader blir du også tilsatt som en midlertidig statstjenestemann. Da har du både plikter og rettigheter i henhold til Tjenestemannsloven og Arbeidsmiljøloven. Blant annet så betyr dette at du har en prøveperiode på 6 måneder fra den tiden du blir tilsatt. Ved den første tilsettingsgangen gis du en 3-års kontrakt. Når du har fullført denne kontrakten kan du forlenge forholdet i 3 år. Hvis du etterhvert ønsker å bli befal, må du ha vært grenader i 2 år og ha vært minst en kontigent i utlandet eller mer før du kan søke GBU. Søker du dette, så får du også et pliktår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...