Gå til innhold

Skal kjøpe drømme PC'en - trenger råd om deler er kompatible

Anbefalte innlegg

Hei!

Da har jeg endelig kommet til den dagen jeg kan kjøpe pcen jeg alltid ville hatt, en som vil vare lengre enn ett år før jeg må bytte den ^^

Har fått hjelp av en som driver en del med PC (ikke hardware, men mer server opplegg og programmering), til å sette opp dette, men han mente jeg burde dobbelt sjekke med neon før jeg bestillte om at alt skulle være kompatibelt og evt om no burde byttes.

PC'en koster seg opp på en 25.000 fort, men kan legge i litt til om det er noe vits og noe deler bør byttes.

Lista er som følger:

CORSAIR HX 1000W ATX12V 2.2 / EPS12V

2x - WESTERN DIGITAL VELOCIRAPTOR 3.5" 600GB 10K RPM SATA/600 32MB

2x - DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK

INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ (2X4GB) CL9 VENGEANCE

INTEL 510 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 34NM RETAIL +GAME

PLEXTOR BLU-RAY 12X BD-R/RE SATA RETAIL BLACK

ASUS MAXIMUS IV EXTREME B3 P67 S-1155 ATX

GIGABYTE GEFORCE GTX 590 3GB PCI-E DVI/DP +MOUSE

ANTEC FULLTOWER TWELVE HUNDRED V3 ATX BLACK

Har nettopp kjøpt nytt lydanlegg (Bose Companion 5) og Logitech G19 keyboard, har en Razer Deathadder mus fra før. Ellers så skal alt kjøpes nytt. Er disse delene kompatible, er det noe tilleggs greier jeg bør kjøpe?

Klarer jeg sette sammen dette selv eller bør jeg ta med med hos en "ekspert"

All tilbakemelding settes pris på :)

På forhånd takk!

Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva skal du bruke de 2 velocite raptor diskene til? hvis det er til lagring så ville jeg heller ha gått for 2 1tb disker i stedet, også ville jeg ha byttet til et h67 basert hovedkort i stedet for p67, med h67 får du mer fps med litt dårligere skjermkort, men uansett vil du få mer hvis du går for h67 og samme skjermkort, man ja alle delene passer bra sammen.

Lenke til kommentar

AX 850W istedenfor HX 1000W

HD 6990 som skjermkort, raskere og mindre sjanse for at det sier pang.

Tre skjermer istedenfor to, eyefinity here we go!

To Spinpoint F3 1TB eller Caviar Black 2TB. Caviar Black 2TB er forøvrig raskere enn 600GB Velociraptor.

Ellers er det ikke så mye å si, det finnes bedre fulltower enn Antec 1200, f. eks. HAF X er langt bedre

• Liker 1
Lenke til kommentar

hva skal du bruke de 2 velocite raptor diskene til? hvis det er til lagring så ville jeg heller ha gått for 2 1tb disker i stedet, også ville jeg ha byttet til et h67 basert hovedkort i stedet for p67, med h67 får du mer fps med litt dårligere skjermkort, men uansett vil du få mer hvis du går for h67 og samme skjermkort, man ja alle delene passer bra sammen.

P67 er det eneste som gjelder, du kan ikke overklokke h67

• Liker 1
Lenke til kommentar

Raptordiskene er omtrent helt bortkastet. Kjøp heller 2x WD Caviar black eller Samsung Spinpoint F3 og kjør i RAID. Så lenge du har ssd til OS og mest brukte programmer er dette å kaste penger ut vinduet for litt mer ytelse og mye mer støy.

Endret av phlake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

P67 er det eneste som gjelder, du kan ikke overklokke h67

husker ikke heilt om det var med h67 eller p67 som du fikk mer fps for

Lenke til kommentar

Spill lagrer du på SSD'en. Er du evt. i tvil om plassen, kjøp en større SSD for penga du sparer på å ikke kjøpe 2x raptor 600GB disker ;)

Radeon 6990 bråker som ett uvær, det er ett dårlig valg med mindre du skal vannkjøle hele sulamitten.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

VR-diskene er ikke bortkastet siden de har balanserte plater og ellers er konstruert med samme kriterier som en enterprise-disk. Det gir en drifstikkerhet som er overlegen standard HDD.

VR i RAID 0 er et meget bra valg dersom du har en del spill på 10-20 GB og ikke ønsker å bruke 10-15k på å lagre dette på SSD.

Inntil prisen på 600 GB SSD reduseres til 1/4 er VR-600 et ypperlig valg, men du bør ha SSD som systemdisk og til mest kjørte programmer.

Det går fint an å bruke NTFS junctions til å plassere de mest krevene mappene på SSD og resten på VR. Det har jeg gjort i flere år nå med gode resultat. Da får man både ytelse og kapasitet.

Kan feks ha steam-mappen på VR og så flytte mappene til favorittspillene over på SSD og sette junctions slik at det for operativsystemet ser ut som alt ligger på samme stasjon. Hvis man feks har 5 instanser av et program kan man også spare hundrevis av gigabytes på å sette junctions til programdata isteden for å rote bort lagringskapasitet på å ha 5 mapper med identiske filer.

eksempel på junction

opprette junction:

junction x:\source y:\destination

fjerne junction:

junction y:\destination -d

Man må selvsagt ha junctions.exe. Junctions settes én gang og varer til man tar det bort.

"In computing, an NTFS junction point is a feature of the NTFS file system that provides the ability to create a symbolic link to a directory which then functions as an alias of that directory. This has many benefits over a Windows shell shortcut (.lnk) file, such as allowing access to files within the directory via Windows Explorer, the Command Prompt, etc."

Dere må gjerne synse om at VR støyer, men at diskene er 2,5" og balanserte plater gir gode støynivå spesielt på idle men også ved drift. Raptor 150 GB fra 2006 støyer betydelig mer enn både VR 300 og VR 600 og forskjellene er som dag og natt. VR-serien har bedre støynivå enn en gjennomsnittlig ubalansert 3,5" 7200 RPM HDD. Husk at også vibrasjonsstøyen også må regnes med.

Dersom det om en tid kommer nye VR-modeller med dobbel kapasitet kan VR være et konkuransedyktig produkt i ytterlige 3 år. Om 3-4 år bør det være god tilgang på 600GB SSD til under 2000 kr så da blir det sannsynligvis mest gunstig å kombinere SSD med høy ytelse og moderat kapasitet og enterprise disker med høy kapasitet. Evt én eller flere SSD i PC og resten av filene på nettverkslagring.

Nei, VR kan ikke ytelsesmessig måle seg med SSD men det er mer prisgunstig å kombinere SSD og VR enn å bruke >=16000 kr på få et SSD-RAID-oppsett med 1.2 GB kapasitet.

Hvis dette er skal være oppsett for drømme-PC bør det ikke være noe alternativ å ha standard ubalansert lavpris-HDD. Det har lite for seg annet enn å være ha lav kostnad per GB. Byggekvaliteten og driftsikkerheten er ikke akseptabel for kontinuerlig drift.

Dette er mine subjektive meninger etter å ha brukt SSD og VR side om side. Det ene utelukker ikke det andre og SSD + VR er en god kombinasjon for de som krever både ytelse og kapasitet. Det optimale er kanskje å sette 4x 600GB SSD i RAID 0 i tillegg til en mindre SSD som systemdisk, men enn så lenge koster det 36k. I tillegg vil det føles dumt når man 36 måneder senere får tilsvarende kapasitet med bedre ytelse til under 10k.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Angående VR i RAID0 så er det bedre og mer øknomisk å kjøpe en (eller to om du virkelig føler for RAID0, ytelsen blir ikke i nærheten av dobbel) Caviar Black 2TB, da den er raskere:

Kilde

Om du trenger mer ytelse etter det, kan du shortstroke en RAID0-partisjon til 600GB med to Caviar Black 2TB og få ytelse som nærmer seg en brøkdel av en SSD

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er mest sansynlig tall for VelociRaptor 150 som er tregere enn 300 som igjen er tregere enn 600.

Sekvensiell ytelse er heller ikke det eneste som bør vektlegges ved valg av disk.

Om du leser litt nærmere, ser du at Caviar Black har bedre 4K Read enn Velociraptoren, det er viktigst for OS-bruk.

For gaming: sekvensiell ytelse er det viktigste i high-end gaming, du laster inn flere teksturer over 1MB, leseoperasjoner over 1 MB kan regnes sekvensielt.

Velociraptor 600GB review

Jeg er fortsatt av den oppfatning av at en 2TB Caviar Black Short-stroked til 600 GB vil yte langt bedre enn en Velociraptor

Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.com/reviews/wd6000hlhx-velociraptor-600gb,2600-5.html

2 TB WD Black er ikke raskere og kan heller ikke måle seg når det kommer til driftsikkerhet.

Raptordiskene er omtrent helt bortkastet. Kjøp heller 2x WD Caviar black eller Samsung Spinpoint F3 og kjør i RAID. Så lenge du har ssd til OS og mest brukte programmer er dette å kaste penger ut vinduet for litt mer ytelse og mye mer støy.

http://www.tomshardware.com/reviews/wd6000hlhx-velociraptor-600gb,2600-9.html

Her traff du virkelig spikeren for på hodet for VR er blant de minst støyende på idle og har også bedre støynivå under bruk.

Folk burde slutte å synse, selv om de har 50% sjanse for å gjette riktig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Driftssikkerhet vet jeg veldig lite om, da jeg aldri har sett en HDD faile før etter flere år med bruk.

Jeg vet at et RAID0-array har kvadratisk større sjanse for å feile sammenlignet med en HDD og du kan ikke bytte hovedkort uten at det feiler, så praktisk sett er RAID-array kun for data du kan erstatte.

Og jeg sa short-stroke, ikke stock. Det er innlysende at en Caviar Black 2TB vil ha dårligere sekvensiell når du tar med de siste 1400 GB med data.

Om du short-stroker en Caviar Black 2TB til 600GB, vil du få en lese-ytelse sekvensielt minimum rundt 125 MB/s. Aksesstidene vil være veldig mye bedre på random (VelociRaptor-nivå sannsynligvis)

En VelociRaptor 600 GB har minimum leseytelse sekvensielt på ca 85 MB/s.

I RAID0 vil du merke mer til short-stroking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...