Gå til innhold

Valgfrihet over førstegangtjeneste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kan, og så vidt jeg vet og erfarer, vil, kontakte deg etter ferdige studier. Det gjelder alle typer utdanning. Det er en utsettelse, ikke fritak.

 

Alikevel slipper nå mer en halvparten helt unna verneplikten. Skulle gjerne sett at siviltjenesten utvides nå som militæret nedprioriteres. Det er behov for mange av dem og det blir mer rettferdig for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De spurte ikke etter bachelorgraden min var ferdig...

Du har ikke fått innkallelse ennå, mener du. Hvis du ikke hører fra dem vil jeg gjette på at det skylles en byråkratisk feil. (Har du fått brev om at du ikke vil bli innkalt?)

 

Jeg var i militæret (slutten av 90-tallet) med rekrutter godt ut i 20-åra, inkludert flere som hadde fått utsettelse pga utdanning. Og basert på forsvarets regler ser jeg ingen grunn til at dette skal ha endret seg, i alle fall ikke i teorien.

 

***

 

De kan, og så vidt jeg vet og erfarer, vil, kontakte deg etter ferdige studier. Det gjelder alle typer utdanning. Det er en utsettelse, ikke fritak.

 

Alikevel slipper nå mer en halvparten helt unna verneplikten. Skulle gjerne sett at siviltjenesten utvides nå som militæret nedprioriteres. Det er behov for mange av dem og det blir mer rettferdig for alle.

 

Ja, mer enn halvparten slipper unna. Verneplikten er en straff for å være frisk og ærlig i Norge. Mer siviltjeneste er ikke svaret. Hvis noen slår meg i ansiktet blir ikke det bedre om de slår deg i ansiktet også. Det er ikke "behov" for slave-arbeidere i siviltjeneste. Det er langt mer effektivt for samfunnet om de har en ekte betalt jobb. (Det er en grunn til at kommunisme ikke fungerer.)

 

Du svarte meg forøvrig ikke på spørsmålet over. Hva skiller verneplikt fra slaveri?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan, og så vidt jeg vet og erfarer, vil, kontakte deg etter ferdige studier. Det gjelder alle typer utdanning. Det er en utsettelse, ikke fritak.

 

Alikevel slipper nå mer en halvparten helt unna verneplikten. Skulle gjerne sett at siviltjenesten utvides nå som militæret nedprioriteres. Det er behov for mange av dem og det blir mer rettferdig for alle.

 

Det beste er å få velge selv om en vil tjenestegjøre i forsvaret eller ikke vite at alle andre har det nøyaktig like jævlig som deg.

Lenke til kommentar

De kan, og så vidt jeg vet og erfarer, vil, kontakte deg etter ferdige studier. Det gjelder alle typer utdanning. Det er en utsettelse, ikke fritak.

 

Alikevel slipper nå mer en halvparten helt unna verneplikten. Skulle gjerne sett at siviltjenesten utvides nå som militæret nedprioriteres. Det er behov for mange av dem og det blir mer rettferdig for alle.

 

Det beste er å få velge selv om en vil tjenestegjøre i forsvaret eller ikke vite at alle andre har det nøyaktig like jævlig som deg.

 

Det var langtifra jævlig, og jeg går fortsatt til øvelser hvert år. Det værste man kan si om verneplikten er at det er litt kjedelig endel steder.

Lenke til kommentar

Hvis noen slår meg i ansiktet blir ikke det bedre om de slår deg i ansiktet også. Det er ikke "behov" for slave-arbeidere i siviltjeneste. Det er langt mer effektivt for samfunnet om de har en ekte betalt jobb. (Det er en grunn til at kommunisme ikke fungerer.)

 

 

Veldig mange av jobbene som blir gjort av sivilarbeidere vil bare forsvinne om ordningen ble avviklet, da virksomhetene ikke har penger til å ansette folk.

Lenke til kommentar

Hvis noen slår meg i ansiktet blir ikke det bedre om de slår deg i ansiktet også. Det er ikke "behov" for slave-arbeidere i siviltjeneste. Det er langt mer effektivt for samfunnet om de har en ekte betalt jobb. (Det er en grunn til at kommunisme ikke fungerer.)

 

 

Veldig mange av jobbene som blir gjort av sivilarbeidere vil bare forsvinne om ordningen ble avviklet, da virksomhetene ikke har penger til å ansette folk.

Godt mulig. Og de som ville blitt tvunget til å gjøre disse jobbene vil i stedet gjøre andre, mer verdifulle, jobber. Det er ikke slikt at det finnes et fast antall jobber og at X færre sivilarbeidere blir X arbeidsledige hvis man fjerner siviltjeneste.

 

Hvis du mener det er statens oppgave å sørge for at disse jobbene blir gjort er det langt mer effektivt for samfunnet å betale markedspris, slik at ressursene blir utnyttet best mulig.

Lenke til kommentar

Det var langtifra jævlig, og jeg går fortsatt til øvelser hvert år. Det værste man kan si om verneplikten er at det er litt kjedelig endel steder.

 

Dette står selvfølgelig ikke i sammenheng med innstilling, vilje og motivasjon til å gjennomføre førstegangstjenesten. De åtte dagene jeg ble holdt fanget var derimot helt grusomme. Det var en frihetsberøvelse jeg på ingen måte hadde gjort meg fortjent til, og det kjentes også ut som en avstraffelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var langtifra jævlig, og jeg går fortsatt til øvelser hvert år. Det værste man kan si om verneplikten er at det er litt kjedelig endel steder.

 

Dette står selvfølgelig ikke i sammenheng med innstilling, vilje og motivasjon til å gjennomføre førstegangstjenesten. De åtte dagene jeg ble holdt fanget var derimot helt grusomme. Det var en frihetsberøvelse jeg på ingen måte hadde gjort meg fortjent til, og det kjentes også ut som en avstraffelse.

 

Uff og huff stakkars gutt.

Lenke til kommentar

Hvis du mistrives kan jo alltids dimme,...

Et ekstremt dårlig og kunnskapsløst råd. Det er obligatorisk verneplikt i Norge, og denne er backet opp av teoretisk sett lange fengselstraffer. Ja, det er mulig å lyve seg unna hvis man er heldig, men det er ingen automatikk i det.

 

, men gjør det etter minst et halvt år så får du med deg litt lommepenger. Og ikke minst både venner og historier for livet. ;)

 

Jeg satt igjen med lite annet enn hat og forakt ovenfor staten, forsvaret, og alle som støtter verneplikt. Dette er like sterkt i dag som da jeg dimmet for over ti år siden. Men jeg var i alle fall heldigere enn de to vernepliktige i garnisonen som begikk selvmord mens jeg var inne.

Lenke til kommentar

Tja, man kan ikke dimme uten noen grunn nei. Men mistrives man i stor nok grad, så er det faktisk god nok grunn.

Det stemmer teknisk sett - vi sendte hjem minst en fyr på grunn av et selvmordsforsøk. Men det er omtrent det som skal til. Hvis man da ikke er heldig og de uansett ser etter en grunn til å bli kvitt deg, eller bli kvitt noen.

Lenke til kommentar

Uff og huff stakkars gutt.

 

Storslagen hersketeknikk du vartet opp med der.

 

Jeg noterer meg også at du ved to anledninger har ignorert å svare på spørsmålet om hva den grunnleggende forskjellen mellom verneplikt og slaveri er.

 

Slaveri:

Slaveri eller trelldom er når et menneske innehar juridisk eiendomsrett til et annet menneske. Dette gjelder også retten til å styre over en annens arbeidskraft og til å selge den andre personen videre. Disse rettighetene vil ofte være knyttet sammen med andre rettigheter' date=' som for eksempel retten til å mishandle slaven uten straffeansvar. Da en eier sjelden er interessert i å ødelegge egen eiendom, er slik mishandling oftest motivert av ønsket om å skremme andre slaver.[/quote']

 

Verneplikt:

Verneplikt er en plikt et lands statsborgere har til å delta i forsvaret av sitt land.

 

Forbanna bortskjemte unger, som ikke gidder å sette av ett år av et ellers langt liv til å tjene landet deres.

Endret av Arinomi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uff og huff stakkars gutt.

 

Storslagen hersketeknikk du vartet opp med der.

 

Jeg noterer meg også at du ved to anledninger har ignorert å svare på spørsmålet om hva den grunnleggende forskjellen mellom verneplikt og slaveri er.

 

Slaveri:

Slaveri eller trelldom er når et menneske innehar juridisk eiendomsrett til et annet menneske. Dette gjelder også retten til å styre over en annens arbeidskraft og til å selge den andre personen videre. Disse rettighetene vil ofte være knyttet sammen med andre rettigheter' date=' som for eksempel retten til å mishandle slaven uten straffeansvar. Da en eier sjelden er interessert i å ødelegge egen eiendom, er slik mishandling oftest motivert av ønsket om å skremme andre slaver.[/quote']

 

Verneplikt:

Verneplikt er en plikt et lands statsborgere har til å delta i forsvaret av sitt land.

Kan du være mer presis? Nøyaktig hva er det som er forskjellig ved verneplikt? Er poenget ditt at tvangsarbeid ikke er noe problem hvis staten sier det er ok?

 

Forbanna bortskjemte unger' date=' som ikke gidder å sette av ett år av et ellers langt liv til å tjene landet deres.

[/quote']

Hvis et land ikke kan forsvares med frie borgeres frivillige tjeneste fortjener det å gå i dass. Vernepliktige har like mye plikt til å tjene landet som en slave har til å plukke bomull for sin herre. Og de som støtter verneplikt har den samme moralske statusen som en slaveeier.

 

Edit: Har redigert hva jeg mener om slaveeiere for å hindre at tråden sporer av eller blir lukket. Kommentarer tas gjerne på PM.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Forbanna bortskjemte unger, som ikke gidder å sette av ett år av et ellers langt liv til å tjene landet deres.

 

Så den grunnleggende forskjellen på verneplikt og slaveri er at slaveri er tvangsarbeid imens verneplikt er pliktig arbeid håndhevet med tvang?

 

Forklar meg gjerne hvorfor du mener at jeg skal vie ett år av mitt liv til å tjene staten. Hva har staten gjort mot meg som er så fantastisk at den fortjener at jeg dedikerer 365 dager av mitt liv til den? Jeg skylder vitterlig ikke dette landet noen ting som helst.

Endret av KEBABavSVIN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier at det er jeg som eier min egen kropp, men at jeg likevel bare må finne meg i at andre bestemmer over hva jeg skal gjøre med min kropp, med den begrunnelse at jeg er født der jeg er, og at en demokratisk framstemt regjering her har besluttet at min kropp tilhører dem selv. Du kan ikke bare helgardere deg og si at den folkevalgte regjeringen har krav på mitt liv, samtidig som du mener at det er jeg som eier mitt eget liv. Det skurrer.

 

At alle de andre også blir tvunget til å bygge pyramider under faraoens pisk betyr heller lite. Det blir ikke noe mindre slavearbeid bare fordi alle andre også må gjøre det. Blir som å si at ingen barn i den tredje verden har noen grunn til å sutre over hungersnød, siden alle andre uansett også må gjennom det samme. Eller at ingen negere i USA på 1700-tallet hadde noe å klage over, siden de, som alle andre, måtte gjøre sitt for at 'samfunnshjulene skulle gå rundt'.

 

Det skremmer meg hvor lite innsikt du har i hvordan samfunnet er bygget opp. Plikter og regler har en hensikt, og tro meg, det er ikke å irritere deg. Men før jeg kommer til det, la meg ta et lite eksempel slik at du kan sette slaveriet ditt i kontekst. Noe du åpenbart mangler:

 

Om du har bil og ønsker å kjøre på norske veier, er du nødt til å ta bilen til EU godkjenning, og følge trafikkreglene. Du kan eksempelvis ikke kjøre rundt å leke burnout, krasje i andre biler, og kjøre på rødt lys.

 

Har du jobb og tjener over 40 000 kr i året, da er du pliktig til å betale skatt. Det finnes også arveavgift, eiendomsavgift, bilavgift, osv. Du må til og med betale moms på all maten du kjøper, og generelt alt annet forbruk.

 

Militærtjeneste er kun en av mange ting vi er nødt for å gjøre. Det er vår plikt som norske statsborgere.

 

Så kommer spørsmålet, hvorfor alle disse pliktene? Er det kun for å irritere mennesker som deg? Selvfølgelig ikke, og alle disse skyggesidene har sine positive effekter. Det er slik det norske samfunnet ønsker å være(forutsatt, at det ikke har vært fusk ved valg). Med byrder kommer goder, og det håper jeg du vet. Slavearbeidet(etter din definisjon) vi gjør gir oss goder som gratis utdanning og billig helsesektor. Dette har ikke noe med at staten 'eier' deg. Det er slik vi sammen har bestemt at samfunnet skal fungere.

 

Greit nok at du ikke ønsker at førstegangstjenesten skal være obligatorisk. Der er jeg forsovet helt enig med deg. Men det at du tror det er en pinsippsak, og drar sammenligninger mellom rasismen i USA på 1700-tallet, og dagens politiske vedtak, er både barnslig og småelig, og et tydelig tegn på veldig liten innsikt i dagens politikk og samfunn. Du har ikke rett til å gjøre hva du vil. Så lenge du er norsk statsborger må du følge norsk lov. Enkelt og greit.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dette har ikke noe med at staten 'eier' deg. Det er slik vi sammen har bestemt at samfunnet skal fungere.

Hvem er 'vi'? Fellesskapet? Du erkjenner altså at jeg er en eiendel av fellesskapet. Jeg har i alle fall aldri hatt et ord med i den beslutningen, til tross for at det er mitt liv det dreier seg om. Men som du sier, det er slik fellesskapet har bestemt at samfunnet skal være, og i ren sosialtyrannisk ånd har fellesskapet rett til å denge løs på enkeltindividet.

 

Jeg har ikke noe problem med å se hvordan samfunnet er bygget opp, eller hvorfor det er det slik, men jeg er like fullt helt uenig. Å være uenig er ikke nødvendigvis synonymt med manglende innsyn eller forståelse, spesielt ikke innenfor politiske og personlige verdier. Som individualist vegrer jeg meg for å akseptere og rette meg etter kollektivistiske idéer og autoriteter. Hva fellesskapet krever av meg er for meg betydningsløst dersom det samtidig strider med mine egne prinsipper om personlig uavhengighet og selvrådighet. Spesielt sistnevnte er fullstendig vitalt for meg.

 

Ditt forsøk på å skape kontekst ved å sammenlikne 365 dagers pliktig frihetsberøvelse og tvangsarbeid, med trafikkregler(!), er, alvorlig talt, ikke noe mindre drøyt enn det er å sammenlikne verneplikt og negerslaveri. Det er ingen rettighet å leke burnout på motorveien, og jeg forfekter heller ikke min rett til å gjøre hva enn jeg vil. En slik tilstand ville vært anarki, hvilket jeg ikke er for. Jeg forfekter derimot min rett til selv å bestemme over mitt liv, med den avgrensning at jeg ikke har noen rett til å bestemme over andres. Derfor har jeg ingen problemer med å overholde trafikkregler eller lover mot vold mot andre mennesker. Jeg aksepterer de ikke fordi loven er slik, men fordi jeg anser det som rimelig, nødvendig og ren, sunn fornuft. For å sitere Heinlein: "I am free, no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do."

 

Slik jeg ser det har staten én eneste legitim oppgave. Den skal ha rollen som sheriff, og sikre vår individuelle frihet gjennom politi, rettsvesen og militære (frivillig). Den skal ikke pådra seg rollen som mamma, storebror, barnevakt, moralistisk bedreviter, prest, lærer eller noen andre roller som medfører kraftig innblanding i andres liv. Minst av alt skal den beskytte mennesker mot seg selv.

 

Tvungen verneplikt er naturligvis ikke forenlig med et slikt livssyn.

Endret av KEBABavSVIN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...