sdf123 Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Hei For en tid tilbake la jeg ut en Ønskes Kjøpt annonse på HW.NO sitt bruktmarked. Så fikk jeg en mail med en som hadde det jeg var ute etter, og vi ble enig om en avtale. Jeg skulle overføre pengene til han og han skulle sende meg utstyret når pengene var på konto. Jeg overførte pengene samme dag(sjekket da konto.nr stemte med navnet hans(ringte banken hans) og telefon.nr og alt stemte), så fryktet ikke at det skulle være noe fare på ferde her. Dagene gikk og han sa han skulle maile meg kvitteringene(han hadde dem på mail) og sende meg sporingsnummer når pakken var sendt. Etter den mailen har jeg ikke hørt noe mer(det er 1 uke siden nå). Jeg har prøvde å maile, ringe(noen ganger er det ringelyd andre ganger er den slått av) og sende SMS, uten å få noe svar tilbake. Hva gjør jeg? Poltianmeldelse eller finnes det noe form for konfliktråd(Jeg sender han regning på å betale meg det beløpet jeg satt over + renter), betaler han ikke så sender jeg inkasso, betaler han ikke da, så kan jeg få noen andre til å kjøre saken videre for meg? Beløpet er på 1500kr, ikke mye, jeg gjør det mer av prinispp fordi jeg hater slike folk og håper at dem får seg en smell! Tips folkens? Lenke til kommentar
War Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Skulle ha bedt han/hun om å legge ut varen på finn.no så du hadde hatt en betalingsgaranti. Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 anmeld det. Og begynn å bruk postoppkrav eller andre former for sikkerhet når du handler på nett. Men du kan jo alltids ta kontakt med ditt lokale konfliktråd for råd og veiledning først. er gratis og tar deg en formiddag. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 anmeld det. Og begynn å bruk postoppkrav eller andre former for sikkerhet når du handler på nett. Men du kan jo alltids ta kontakt med ditt lokale konfliktråd for råd og veiledning først. er gratis og tar deg en formiddag. Hva er sikkert med postoppkrav? Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Mja skal være enig i at postoppkrav er ikke kjøpers paradis, men jeg har solgt en del gjennom postoppkrav og jeg har unngått svindel. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Mja skal være enig i at postoppkrav er ikke kjøpers paradis, men jeg har solgt en del gjennom postoppkrav og jeg har unngått svindel. Å selge er ikke problemet... men å kjøpe via postoppkrav er jo det som er usikkert!! Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 Dette er ikke en tråd om hvordan handle sikkert, så fint om den diskusjonen stoppes eller fortsetter i en annen tråd. Spørsmål her er hvilken vei man skal gå for at svindleren skal gjøre opp for seg. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Du bør definitivt anmelde. Det er en god sjanse for at fyren er profesjonell svindler, og jo flere anmeldelser som kommer jo raskere blir han stoppet. Ellers virker både konfliktråd og forliksråd som muligheter. Jeg tror du må til forliksrådet for å få en dom og sette i gang rettslig inndriving av pengene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Dette er ikke en tråd om hvordan handle sikkert, så fint om den diskusjonen stoppes eller fortsetter i en annen tråd. Spørsmål her er hvilken vei man skal gå for at svindleren skal gjøre opp for seg. Beklager det... Her er ihvertfall mitt tips. Anmeldelse er bare tull, det eneste du oppnår er å bruke politiets ressurser på å skrive en henleggelse. Siden det også kun er gått en uke vil de nok også be deg å avvente litt til, det er faktisk ikke uvanlig at noen er perioder utilgjengelig. Mitt råd er å sende mail og sms en uke til og se om du får noen reaksjon. Da har du alt skriftelig og det er ikke vanskelig å legge frem bevis på selgers passivitet om det skulle være nødvendig. Har ikke selger gitt noe lyd fra seg hadde jeg gått til forliksrådet som er rettsnorges laveste instand men likevel er avgjørelse i forliksrådet juridisk tellende. Det vil si om selger skulle tape/ikke møte opp kan eventuelt krav mot selger tvangsinnkreves ved trekk i økonomiske ytelser fra NAV eller mot lønn fra arbeidsgiver. Før man går inn på en slik prosess er det nok lurt å sjekke skatten på vedkommende for det er ingen vits å prøve å få noe ut av noen som ikke har noe. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Årsaken til at man skal anmelde er at dersom det er en notorisk svindler så vil antall saker på vedkommende vokse og til slutt blir Politiet nødt til å bruke tid og ressurser på saken. Og jo flere saker det er jo større tjangs er det til at det finnes bevis så Politiet faktisk kan ta saken videre til en domstol. En svindler blir sjeldent tatt/dømt etter en sak. Det må flere til. 2 Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Ja, jeg tenker det samme, jo flere saker en person får jo større mulighet for straff. For meg så virker det som om denne personen ikke er en storsvindler, nesten så jeg tror han bare er slapp. Altså jeg har fått riktig navn, adresse og telefon.nr. Det som irriterer meg er at hvorfor er det ikke bare å sende et svar med at jeg er slapp og trenger tid på å sende. Ingen kan fortelle meg at han ikke har sjekket mobilen på ei uke. Den har tross alt vært avslått og nå slått på igjen, så da må jo han ha sjekket den. Hva gjør egentlig politiet når det kommer inn en anmeldelse? La oss si at jeg drar ned, og skriver ut alle dokumentasjonen som jeg har på mail og viser dem SMS som jeg har sendt og oppringingene som jeg har gjort. Vil dem da prøve å kontakte han på noen måter? Forresten så ser jeg den med at jeg burde vente ei uke til før jeg går videre med en anmeldelse. Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Mja skal være enig i at postoppkrav er ikke kjøpers paradis, men jeg har solgt en del gjennom postoppkrav og jeg har unngått svindel. Å selge er ikke problemet... men å kjøpe via postoppkrav er jo det som er usikkert!! Å selge via postoppkrav kan være kjipt. Om ikke kjøperen henter pakken må jeg som selger betale frakt og gebyr. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Jeg havnet i samme situasjon som deg, bare andre veien, i fjor. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1269784&st=0&p=16373454entry16373454 Når jeg snakket med politiet sa de at hvis personen som gjorde dette prøvde seg på noe sånt igjen, ville anmeldelsen min dukke opp, og føre til at det er lettere å få han straffet. Fikk noen papirer for en mnd siden i posten om noe innkreving av penger elns. Skjønte ikke helt hva det var, men jeg sendte det inn. Tror det var innkreving til han som svindla meg, fra staten. Spennende å se om jeg får igjen pengene! Dra ned å anmeld det du! Jeg printa ut alt av mailer etc, og tok med. Det holdt det! Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Å selge via postoppkrav kan være kjipt. Om ikke kjøperen henter pakken må jeg som selger betale frakt og gebyr. Ser ikke på det å betale frakt som en stor risiko kontra det å risikere å betale flere tusenlapper for murstein. Ser det er mange som anbefaler anmeldelse noe jeg selv ikke anbefaler. Tror ikke ett anmeldt forhold behandles i forliksrådet uten at jeg er sikker på det (du kan jo spørre politiet selv). Tror nok du må velge enten eller og da er sjansene mye større i forliksrådet til å få pengene tilbake. Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 nå er jo en anmeldelse koblet opp til strafferett og forliksråd primært et forstadie i sivil rett og det er ingenting som hindrer deg i å gjøre begge deler iirc. Birgitte tengs saken er jo kroneksempel på det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 nå er jo en anmeldelse koblet opp til strafferett og forliksråd primært et forstadie i sivil rett og det er ingenting som hindrer deg i å gjøre begge deler iirc. Birgitte tengs saken er jo kroneksempel på det. Nei men jeg tror det er noe som sier at ikke en sak skal behandles i begge instanser samtidig. Som sagt, det er jo bare for TS å spørre politi når han eventuelt skulle anmelde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå