Gå til innhold

Er alle muslimer fundamentalister?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Definisjonen av en radikal er "ytterliggående". En fundamentalist (i denne sammenhengen) er en person som tar koranen for god fisk, som guds ord, bokstavelig, og tolker koranen slik koranen sier at den skal tolkes.

Hvis man følger koranen slik koranen instruerer leseren så blir man en terrorist. Det er i mine øyne ganske ytterliggående. Jeg vil derfor hevde at radikalisme og fundamentalisme er, i islamsk sammenheng, overlappende. Islams fundament er radikalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre er du totalt på jordet.

Muslimene har tusenvis av historier som forteller dem, i ekstrem detalj, hvordan profeten Muhammed levde og praktiserte islam. Dette er malen for hvordan islam skal praktiseres, og det er svært lite tolkningsrom i islam.

Har du lest koranen? Vet du hva Hadith er? Har du lest profetens biografi?

Tror du det er tilfeldig at de snille muslimene som det stadig reffereres til, er de som "driter i reglene og drikker og spiser gris", mens de som blir terrorister er de som har blitt svært intenst religiøse og har fordypet seg i islam? Det er en fellesnevner her. Har du lest koranen?

Lenke til kommentar

Islam er ikkje meir en en tolker det til.

Hvorfor tolke når det står klart og tydelig? Hvordan mener du at følgende kan tolkes:

[..] kill the polytheists wherever you find them and capture them and besiege them and sit in wait for them at every place of ambush. (9:5)

Lenke til kommentar

Islam er ikkje meir en en tolker det til.

Hvorfor tolke når det står klart og tydelig? Hvordan mener du at følgende kan tolkes:

[..] kill the polytheists wherever you find them and capture them and besiege them and sit in wait for them at every place of ambush. (9:5)

Så bibelen har ikke sånne punkt?

Gud ber folket dra nå ut og slakte amalekittiske menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler! for å utrydde og ødelegge alt der.

Første samuel bok 15:3

Det er ikke min vilje at noen skal dø, sier Herren Gud. Vend om, så skal dere leve!

Eskiel 18:32

Bibelen har jo sitater som;

Et øye for et øye, en tann for en tann.

Så alle kristne er også da spinnville?

Tolkninger handler om ka du leser og kordan du velger og forholde deg til det, tviler på at Muslimer leser koranen side for side og forholder seg til alt.

Siden koranen er som alle andre religiøse bøker og går i mot kvarandre på flerepunkt.

Mye likt en del folk i den diskusjonen her.

Lenke til kommentar

At du mener bibelen er like ille er irrelevant. Jeg spør enkelt og greit om du synes det er rom for tolkning i nevnte vers. Jeg gjør ikke.

Ei tolkning blir då per definisjon om korvidt en skal forholde det til seg eller ikkje.

Samme som i overstående punkt om bibelen.

Du finner groms i Islam. Såklart gjør du det, det er en religion.

Faktumet at Islam er en harmlaus religion i Norge siden Islam aldri kan bli praktisert i et Demokrati er jo også noke.

Greit nok, dere liker ikkje muslimer, dere mener at muslimer er noen blodtørstige folk som engentlig er ute etter og ta alt dere eiger og har for og så reise tilbake dit dei kommer i fra for og skyte tilfeldige amrikanskesoldater på gatene og bombe litt store hus og sånt..

Ta dere en tur ut og se den virkelige verden.

Lenke til kommentar

Akkurat som biblen er dritt fordi den ble skrevet av brutale primitive mennersker, er koranen dritt fordi den ble skrevet under en religiøs revolusjon og i krig, naturligvis finner man dritt i den da. den ble skrevet like mye som propaganda mot fienden som en religiøs tekst.

Og siden den ble skrevet i 500 kan vi også si at den ble skrevet av brutale primitive mennesker. Du kan ikke forvente en bok skrevet av mennesker under en religiøs krig med pre middelalder mentailitet vil inneholde mye godt.

Men faktum er at de fleste muslimer ikke mener man skal drepe de som ikke er muslimer, du finner noen, men ikke en majoritet.

Lenke til kommentar

Ei tolkning blir då per definisjon om korvidt en skal forholde det til seg eller ikkje.

Det står klart og tydelig at en skal drepe polyteistene. Jeg forstår ikke hvordan en skal tolke dette som «drep polyteistene om du vil». At en velger å ikke følge kommandoen, er for meg ikke en tolkning.

Faktumet at Islam er en harmlaus religion i Norge siden Islam aldri kan bli praktisert i et Demokrati er jo også noke.

Kan du utdype hva du mener? Hvorfor kan ikke islam bli praktisert? Fordi det strider mot norsk lov?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det står klart og tydelig at en skal drepe polyteistene. Jeg forstår ikke hvordan en skal tolke dette som «drep polyteistene om du vil». At en velger å ikke følge kommandoen, er for meg ikke en tolkning.

S

Kan du utdype hva du mener? Hvorfor kan ikke islam bli praktisert? Fordi det strider mot norsk lov?

Du kjenner tydligvis lite til kordan Islam blir praktisert.

Islam blir praktisert via en leder, alså då en republikk, gjerne i form av en diktator.

No seie eg ikkje at Islam ikkje kan være teoretisk mulig i et demokrati, men disse minoritetsgruppene som utdøver vold for og få det slik som dem vil er jo sterkt i mot det, siden det blir dyrere og bestikke nye folk heile tida.

om gunfreak poengterte så er Koranen skrevet av primitive mennesker, som alle andre religiøsebøker.

Men det og tolke noke er meir en og bare lese det som står der og ta betydninga utav det.

Det og tolke en religiøsbok handler om det og ta standpunkt til det som står der, og korvidt en stiller seg i forhold til det. Se på Koranen som ei skriftsamling der forskjellige profeter hevder det som i det dåværende tidsrom var viktig for lokalsamfunnet, at det har blitt oppfattet som en religiøsskrift i ettertid er vell heller litt rart.

Men ettersom at din tolkning gjør alle Muslimer til mordere, så vil bibelen sin et øye for et øye og en tann for en tann rettferdiggjøre at du dreper dem, eller tolker eg den radikalt no?

Husk på at i Koranen står det " Handle ikke urettferdig, og dere skal ikke bli behandlet urettferdig.

Et grunnleggende ting i islam er troen på dommedag (Qiyamah), da muslimer tror at Allah vil vekke alle mennesker som har levd fra de døde og holde dem ansvarlig for sine handlinger i livet. Alle mennesker vil da enten bli sluppet inn i paradis eller dømt til helvete "

Er Islam virkelig så grusom? Radikal og ekstrem islam er.

Vanlig Islam er en fredelig religion, der det og hjelpe andre er viktig.

Men faktumet at en del Muslimer er vokst opp i land som Israel ol. gjør dem ødelagte av krig, og det har ingenting med religion og gjøre, den der må vesten med FN i spissen ta på sinn kappe.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Så bibelen har ikke sånne punkt?

Gud ber folket dra nå ut og slakte amalekittiske menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler! for å utrydde og ødelegge alt der.

Første samuel bok 15:3

Det er ikke min vilje at noen skal dø, sier Herren Gud. Vend om, så skal dere leve!

Eskiel 18:32

Bibelen har jo sitater som;

Et øye for et øye, en tann for en tann.

Så alle kristne er også da spinnville?

Tolkninger handler om ka du leser og kordan du velger og forholde deg til det, tviler på at Muslimer leser koranen side for side og forholder seg til alt.

Siden koranen er som alle andre religiøse bøker og går i mot kvarandre på flerepunkt.

Mye likt en del folk i den diskusjonen her.

Som du kanskje vet er dette fra det gamle testamentet. Med Jesu komme og den nye pakt, (det nye testamenet) startet en ny tidsregning og nye eksempler for etterlevelse. eks. vend det andre kinnet til..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ta Tyrkia da, ok ikke verdens beste land, har noen problemer, men pr. i dag er det mer sekulært enn norge, den tyrkiske republiken ble skapt av en ikke religiøs mann. Når ikke demokratiske krefter begynnte å røre seg, begynnte hundretusenvis av tyrkere å demostere og bruke sine demokratiske rettigheter, de ble ikke skutt ned, eller tatt til fange av hemmelig politi.

Tyrika har ikke dødsstraff og er derfor mer sivilisert en over halveparten av statene i usa.

Tyrkiske muslimer drikker ikke altid opent, men alkohol selges i store kvanta der, og jeg tviler på at alt går til de 5% som ikke er muslimer der.

Tyrkia er et demokratisk, politisk europeaisk land, men en stor majoritet av muslimer, ikke noe sharia, ikke dødstraff, ikke tortur.

Ikke perfekt, litt vel mange kreasjonister, ikke like "fritt" som vest europa. Men det viser at muslimer på ingen måte der har planer om å drepe oss. eller inføre sharia, her har du ca. 80 millioner muslimer, som kunne innføre sharia, men gjør det ikke. De vil ikke heller. De ser på open religiøse konservative som bakvente gammeldagse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

om gunfreak poengterte så er Koranen skrevet av primitive mennesker, som alle andre religiøsebøker.

Men det og tolke noke er meir en og bare lese det som står der og ta betydninga utav det.

Det og tolke en religiøsbok handler om det og ta standpunkt til det som står der, og korvidt en stiller seg i forhold til det. Se på Koranen som ei skriftsamling der forskjellige profeter hevder det som i det dåværende tidsrom var viktig for lokalsamfunnet, at det har blitt oppfattet som en religiøsskrift i ettertid er vell heller litt rart.

Skrevet av primitive mennesker, som gud har snakket gjennom (i følge koranen). Det profetene hevder er, i følge koranen, guds ord, ikke det profetene selv trodde var viktig.

Men ettersom at din tolkning gjør alle Muslimer til mordere, så vil bibelen sin et øye for et øye og en tann for en tann rettferdiggjøre at du dreper dem, eller tolker eg den radikalt no?

Kan du vise til hvor denne tolkningen du påstår jeg har? Ikke putt ord i munnen min.

Er Islam virkelig så grusom?

Tja, er virkelig drap på vantro (tilfeldig eksempel) så grusomt? /sarkasme

Verset jeg viste til er alt annet enn fredelig. Hvor står det at det å hjelpe andre er viktig? Gjelder dette for alle, eller bare muslimer?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Klarer noen å finne ett eneste vers i koranen som sier at muslimer skal vise godhet mot vantro?

Har aldri lest et ord fra den boken, men tror nok ikke det står noe om det nei. Men en annen ting jeg har lyst å¨påpeke er at ordet "muslim" betyr rett-troende, noe som jeg synes vi skal prøve å unngå å benevne disse med. La oss heller kalle disse individene for muhamedanere e.l.

Lenke til kommentar

Skrevet av primitive mennesker, som gud har snakket gjennom (i følge koranen). Det profetene hevder er, i følge koranen, guds ord, ikke det profetene selv trodde var viktig.

Kan du vise til hvor denne tolkningen du påstår jeg har? Ikke putt ord i munnen min.

Er Islam virkelig så grusom?

Tja, er virkelig drap på vantro (tilfeldig eksempel) så grusomt? /sarkasme

Verset jeg viste til er alt annet enn fredelig. Hvor står det at det å hjelpe andre er viktig? Gjelder dette for alle, eller bare muslimer?

Du må enten være blind eller vannskeligstilt.

Les det eg skriver, ikkje snu og vend på det ikkje lag idiotisk mot argument som "det står i koranen da gjør alle muslimer det"

Du har ingen anelse om ka du snakker om, det finnes opp til flere muslimske fredelige land, Tyrkia, Kuwait, India, India er faktisk et av dei høgts utvikla landa i verden.

Her rår det ingen shari'a lover, her er det ingen fundamentalister, er fortsatt republikk.

Dere lager dere til forde dere hater muslimer, ærlig sak det, men ikkje legg alle muslimer under en og samme kategori.

Om du hadde hatt noke som helst slags realitet og virkelighets oppfattning hadde du skjønt at det du seie er feil.

Eg er ganske sikker på at du egentlig veit det er feil, men du vil ikkje trekke deg tilbake pga dine tidligere poster.

Det står btw i koranen at det er aldri for seint og vende til Allah. For allah er god mot alle som tror på han.

Den diskusjonen her har egentlig mistet sin kvasshet i og med at det er mer med og argumentere korvidt islam er en voldelig / ikkje vodelig religion, siden dei fleste muslimer her i verden lever fredelig så er dem ikkje mer voldelige en jøder eller for den saksskyld kristne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...