Gå til innhold

Laptop som er 3,5 år gammel - rettigheter?


Grogg

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en PC hos Komplett den 15.10.07 til rundt 11 000 kr (HP Pavillion dv9575). Altså er den nå ganske nøyaktig tre og et halvt år gammel.

Den har vært sendt inn til reparasjon to ganger, blant annet for harddiskfeil. Det ble reparert.

Nå har den begynt å tulle igjen. Skjermen blir ofte flimrete og får tynne grønne og/eller rosa tynne vertikale striper på seg, noe ála dette (ikke min skjerm, men et bilde fra et googlesøk):

http://i.imgur.com/cvSW7.jpg

Jeg tror det er en feil i selve maskinen og ikke en software-feil, ettersom jeg nå har oppdaget at det ofte kommer et lite flimmer av denne skjermfeilen om jeg dunker litt i laptopen.

Så det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har når det gjelder Komplett, eventuelt HP? Jeg har hørt noe om at loven sier at datamaskiner er ment til å være minst 5 år, uansett om butikkene prøver å si at garantien kun varer i 3 år. Stemmer dette?

Jeg vil spørre her inne før jeg kontakter Komplett, slik at jeg vet hvilke rettigheter jeg har (eller ikke har).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar Flodec!! :) Det er jo helt fantastisk om det stemmer, for jeg har egentlig ikke råd til ny laptop nå.

 

5 års reklamasjonsrett, dvs. at jeg har rett på at de reparerer maskinen min gratis, ev. erstatter den med tilsvarende produkt hvis reparasjon ikke er mulig?

 

Betteriet er forsåvidt elendig, men det bryr jeg meg ikke om da jeg ikke bruker den på reise uansett, kun hjemme med tilgang på strøm :)

Lenke til kommentar

5 års reklamasjonsrett, dvs. at jeg har rett på at de reparerer maskinen min gratis, ev. erstatter den med tilsvarende produkt hvis reparasjon ikke er mulig?

Jepp. Så framt det faktisk er en reklamasjonssak. Men hvis vakkelfeilen har kommet som følge av feilbruk (f.eks mistet den i bakken) så har du lite å stille opp med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner. Maskinen er heldigvis pent behandlet, siden jeg bruker den som en stasjonær PC (den er alt for stor og tung til å ta med ut av leiligheten med mindre det er helt nødvendig). Den flyttes jo aldri rundt i leiligheten en gang.

 

Da skal jeg kontakte Komplett, håper det ikke blir noe tull og uenigheter :)

 

Et siste spørsmål: Har du link til en side som dokumenterer det du sa, om at datamaskiner har 5 års reklamasjonsfrist? Slik at jeg har noe å banke i bordet med om det blir nødvendig.

Lenke til kommentar

Fra Forbrukerkjøpsloven

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

 

En PC er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sendte dem mail med returforespørsel i går, men siden jeg skal på ferie straks og vil få sendt inn dataen til reparasjon før den tid ringte jeg dem i dag (masete kunde, jadda!), og jeg ble utrolig imponert over servicen.

 

Jeg måtte ikke vente lenge før de tok telefonen, og det var ikke noe problem å få sendt den inn på reparasjon! Jeg sa at den var 3,5 år gammel men at jeg regnet med at det gikk innunder regelen om fem års reklamasjonsfrist, og han sa at så lenge den var privatkjøpt stemte det. Deilig, jeg trengte jo ikke en gang å argumentere!

 

Og så fikk jeg returnummer og adressen jeg skulle sende laptopen til, samt beskjed om at jeg kunne få låne-PC, det var bare å skrive ved en lapp i pakken om at jeg ønsket det.

 

Veldig fornøyd med Komplett.no nå!! inv_biggrin.gif

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du ikke bruker laptop'en, har du lagt ned skjermen? Hadde samme problem tidligere i vinter og fikk vite at overgangen til skjermen er et svakt punkt om den beveges mye. Skjermen her har stått nærmest urørt en måneds tid og problemet er borte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten oppdatering:

 

Laptopen ble altså sendt inn til Komplett til reparasjon. Fikk den tilbake ca 3 uker etterpå med beskjed om at de hadde blåst ren vifta og nå fungerte den igjen. Jeg skrudde den på, bare for å bli møtt av en grønnflimrende skjerm.

 

Ringte og klaget, og de beklaget seg. Fikk tilsendt låne-pc og portolapp slik at jeg kunne sende inn laptopen min til reparasjon på nytt uten kostnader.

 

Låne-pcen fungerte ikke. Fikk bare blåskjerm på den. Ringte og klaget igjen, ganske oppgitt, og fikk flere beklagelser. Det endte opp med at de sendte meg ny låne-pc med ekspresspost levert på døra, slik at den kom dagen etter at jeg ringte. Denne gangen fikk jeg en god og funksjonell laptop, så enn så lenge er jeg fornøyd.

 

Er bare spent på hva som skjer med min egen laptop. Fikk denne mailen av Komplett for 3 dager siden:

 

Din returnerte vare er nå videresendt til servicepartner for reparasjon. Hvis det viser seg at mangelen ikke dekkes av garanti-/reklamasjon så forbeholder Komplett seg retten til å

fakturere kjøper de faktiske kostnadene i saken. Prisoverslag som blir liggende ubesvart etter frist blir

returnert og kjøper vil bli fakturert for forundersøkelsen. (Ref. §30, siste ledd, forbrukerkjøpsloven).

Forventet servicetid er ca 3 uker grunnet postgang (tur/retur) og behandlingstid hos den enkelte servicepartner.

Ved spørsmål ta kontakt vårt kundesenter på telefon 33 47 14 45 eller mail [email protected]

Vil dette si at det er muligheter for at de kan komme til å påstå at feilen ikke går på reklamasjonen og at jeg må betale dyrt for alt dette?

 

 

 

 

Når du ikke bruker laptop'en, har du lagt ned skjermen? Hadde samme problem tidligere i vinter og fikk vite at overgangen til skjermen er et svakt punkt om den beveges mye. Skjermen her har stått nærmest urørt en måneds tid og problemet er borte.

Hender jeg gjør det, men ikke fast. Og egentlig synes jeg den bør tåle det, strengt tatt. Men det er jo et tips å ta med seg videre :)

Endret av Lotielin
Lenke til kommentar

Vil dette si at det er muligheter for at de kan komme til å påstå at feilen ikke går på reklamasjonen og at jeg må betale dyrt for alt dette?

Hvis det skulle vise seg at feilen har oppstått som en følge av feilaktig bruk (støt, klem, vannskade eller lignende), så må du betale for forundersøkelsen. Dette er noe de har lov til å kreve, så lenge de opplyser kunden om det på forhånd.

 

Men det betyr ikke at verkstedet påstår feilaktig bruk for moro skyld. Verkstedet tjener mange penger på å godta reparasjonen som en garanti/reklamasjonssak da de får godt betalt av importør/produsent. Hvis de finner ut at feilen skyldes feilaktig bruk, og kunden ikke ønsker laptopen reparert for prisoverslaget, får de bare en mindre sum penger for forundersøkelsen av forhandler (knapt nok til å dekke lønnskostnadene for tiden det tok å feilsøke og skrive rapport. I tillegg kommer jo porto). Dette kan forhandler kreve tilbake fra kunden. Hvor mye det koster for laptoper, vet jeg ikke. Men for kamera og objektiver ligger det på rundt 500 kroner.

 

Så du kan være ganske trygg på at verkstedet vil gi en ærlig rapport om grunnen til at feilen har oppstått. De får like mye penger uansett så lenge PC'en repareres, men potensielt mye mindre penger om kunden ikke ønsker å koste på pengene reparasjonen koster.

Lenke til kommentar

Hvis det skulle vise seg at feilen har oppstått som en følge av feilaktig bruk (støt, klem, vannskade eller lignende), så må du betale for forundersøkelsen. Dette er noe de har lov til å kreve, så lenge de opplyser kunden om det på forhånd.

 

Men det betyr ikke at verkstedet påstår feilaktig bruk for moro skyld. Verkstedet tjener mange penger på å godta reparasjonen som en garanti/reklamasjonssak da de får godt betalt av importør/produsent. Hvis de finner ut at feilen skyldes feilaktig bruk, og kunden ikke ønsker laptopen reparert for prisoverslaget, får de bare en mindre sum penger for forundersøkelsen av forhandler (knapt nok til å dekke lønnskostnadene for tiden det tok å feilsøke og skrive rapport. I tillegg kommer jo porto). Dette kan forhandler kreve tilbake fra kunden. Hvor mye det koster for laptoper, vet jeg ikke. Men for kamera og objektiver ligger det på rundt 500 kroner.

 

Så du kan være ganske trygg på at verkstedet vil gi en ærlig rapport om grunnen til at feilen har oppstått. De får like mye penger uansett så lenge PC'en repareres, men potensielt mye mindre penger om kunden ikke ønsker å koste på pengene reparasjonen koster.

 

Takk for svar, dette var betryggende å høre. For maskinen vil jeg påstå er relativt pent brukt. Den er jo egentlig ikke blitt brukt som en bærbar laptop ettersom den er for stor og tung, så mens andre laptoper drasses med på tog, studier og jobb, flyttes min mellom stuebordet og fanget, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...