Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i halsen ved Dalacin bruk

FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Har etter en liten operasjon brukt 300 mg Dalacin (antibiotikum) kapsler 4 ganger daglig. Har samtidig pådratt meg en ganske så sår hals med mye slim, og det gjør vondt å svelge, selv vann. Det føles som når man har vondt i halsen ved en forkjølelse, men bare verre, og jeg føler meg ikke forkjølt ellers (ikke nysing eller rennende nese osv). Det har pågått i ca. fem dager.

Er dette en bieffekt av bruk av denne medisinen? Har bare 24 tabletters bruk, så er snart ferdig.

Fant dette hos felleskatalogen.no:

"Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Magebesvær, løs avføring eller diaré, kvalme, brekninger. Øsofagitt og øsofageal sårdannelse (oral formulering). Mindre hyppige: Hud: Urticaria, makulopapuløst utslett. Sjeldne (<1/1000): Blod: Forbigående nøytropeni/leukopeni og eosinofili. Agranulocytose og trombocytopeni. Gastrointestinale: Antibiotikaassosiert kolitt (pseudomembranøs kolitt). Hud: Erythema multiforme, kløe, vaginitt, dermatitt (vesikulobulløs/eksfoliativ), toksisk epidermal nekrolyse. Lever: Reversibel leverenzympåvirkning, gulsott. Sirkulatoriske: Sjeldne tilfeller av hjerte-/lungesvikt og hypotensjon er rapportert ved for rask i.v. administrering. Tromboflebitt er rapportert ved i.v. injeksjon. Øvrige: Anafylaktoide reaksjoner. Lokal irritasjon, smerte og bylledannelse er sett ved i.m. injeksjon. Svært sjeldent (<1/10 000): Smaksforstyrrelser."

"Øsofageal sårdannelse (oral formulering)". Kan det være det som er grunnen?

Har forøvrig også sugd meg gjennom et helt brett med Strepsils uten at det hjalp

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...