Gå til innhold

Opptak av næringen i mat, hva kontrollerer det?

Anbefalte innlegg

Heisann, endte i en diskusjon med en medisinstudent på fredag om hva som skal til for å øke i muskelstyrke. Jeg var ganske påståelig og sa at så lenge man spiser mer energi (kcal) enn man forbrenner hver dag, og så lenge man har nok protein i kroppen og alt av nødvendige vitaminer etc, så vil man gå opp i vekt. Om man så trener styrke vil man antakeligvis gå opp i muskelmasse og styrke, og også legge på seg fett siden maten man spiser må jo bli til noe (man må jo gjøre alt riktig selvfølgelig, ikke overtrene etc). Jeg påsto også at folk som er virkelig overvektige kanskje kan ha et dårligere utgangspunkt med dårlig forbrenning eller annen ræva genetikk, så vil det uansett bare være for dem å spise mindre enn de forbrenner. Hvor skal da alt fettet komme fra?

Medisinstudenten mener at hvorvidt næring blir tatt opp av kroppen din i det hele tatt er snakk om nivåer av hormoner, blant annet nevner han Ghrelin og Leptin(som jeg mener hovedsaklig regulerer sult). Folk flest spiser visstnok MYE mer enn det man forbrenner, så alle hadde vært bæljfeite hvis det ikke hadde vært hormoner som kontrollerte hvor mye av næringen man faktisk tok opp. Feite personer kan da i praksis aldri bli tynne, og vica versa.

Jeg synes jo det på en side virker idiotisk, man vet jo at verdens befolkning er mye feitere nå enn det de var for 100 år siden. På en annen side kan jeg ramse opp venner av meg som spiser latterlig mye hver dag, mye mer enn meg, og som fortsatt er kjempetynne, selv om de trener mye mindre enn meg og ellers er i lite aktivitet. Er det sånn at feithet nesten kun er genetisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, feite personer klarer jo å bli tynne - så i praksis stemmer ikke helt teorien til mr.medisinstudent. Det er vel strengt tatt ikke første gang heller.

Jeg tør påstå at overvekt er 99% miljø, folk spiser hele tia - døgnet rundt - mat overalt, ikke rart vi blir feite. Gi mus alt de kan spise: de blir feite de og.

Genetikk er bare enda en unnskyldning i rekken for å slippe å lette på ræva :p

Lenke til kommentar

Hørtes ut som en latterlig teori fra medisinstudenten. Kjenner mange som har vært fete og klart å stabilesere seg på lav vekt. De skyldte på lav forbrenning, men var man med de i et par dager og så alt de spiste var det ikke tvil om at de spiste masse.

På samme måte har jeg sett syltynne folk som fikk øynene åpnet for mat og ble feite. De skyldte på høy forbrenning når de var tynne, men var man med de i et par dager spiste de nesten aldri hvis man ikke minte de på det.

Min mening er at høy og lav forbrenning er bare tull, folk som sier de har lav forbrenning spiser mer enn de tror og omvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...