Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mikroøkonomi - Enkel Oppgave

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det er dette en meget enkel oppgave. Men pga. at jeg åpenbart ikke har noe talent for dette faget eller matematikk, og at det ikke er noen praktiske eksempler overhode i læreboken, og at den åpenbart hinter til at man egentlig burde kunne alt praktiske som står i den fra før så må jeg spørre om dette her.

Anta nyttefunksjonen: U = X1X2

og budsjettbetingelsen: 2X1 + X2 = 10

Hvor mye vil denne konsumenten kjøpe av de to godene?

Jeg tror at konsumenten vil kjøpe dobbelt så mye av X1 som av X2,

som da vil bli 3,33 av X2 og 6,67 av X1 ??

Hjelp!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men 3,33X2 og 6,67X1 tilfredsstiller ikke budsjettbetingelsen 2x1+x2=10..

Hvorfor skulle konsumenten kjøpe dobbelt så mye av det som er dyrest når han får like mye marginal nytte av hvert av produktene?

Budsjettbetingelsen gir at X2=10-2X1. Så setter du det inn i nyttefunksjonen og får U=x1(10-2x1). Deriver funksjonen, sett den deriverte lik null og løs for x1. Så setter du x1 inn i budsjettbetingelsen for å få x2

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Takk for svar. Får ikke helt til alt dette matematiske. Skjønner hvordan det skal settes opp som en graf (at da hvis hele R blir brukt på x1 blir det 5 stk av disse og hvis hele R blir brukt på X2 får man 10 av disse), men sliter litt med den matematiske utregningen. Har søkt litt rundt, men har tydeligvis altfor lave matchskills, må ha klare spesifikke eksempler for å skjønne noe :(. Setter pris på svaret uansett:)

Lenke til kommentar

Hvis du skal løse sånne oppgaver er du nesten avhengig av å kunne derivere, nesten alt en økonom gjør innebærer å derivere. Denne boken er skrevet av en tidligere professor på Økonomisk Institutt i Oslo og har vært brukt i matteundervisning for økonomer i en generasjon. Ta en titt på den, du får utrolig mye igjen for å ha kontroll på matten.

Men jeg kan jo prøve å forklare litt mer hva jeg gjør: Budsjettbeskrankningen sier at 2x+y=10 (Jeg har kalt x2 for y for å slippe disse indeksene..) Trekk fra 2x på begge sider og du får at y = 10-2x. Dette uttrykket kan vi sette inn i den opprinnelige nyttefunksjonen slik at det i stedet for xy står x*(10-2x). Med så langt? Jeg ganger sammen og får at dette er det samme som 10x-2x2. For å finne ut når denne er størst mulig deriverer jeg denne funksjonen. Som sagt bør du for all del lære deg å derivere! Den deriverte av denne funksjonen blir 10-4x. Ved toppunktet er dette lik null og du får at x=2,5. Sett det inn i budsjettbeskrankningen, da får du at y=10-2*2,5=5.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Så i oppgaven vil konsumenten altså kjøpe 2,5 stk av X1, og 5 stk av X2.?

Jeg tror jeg skal skjønne dette bedre nå. Kan egentlig derivering, men har litt vanskelig med å skjønne fremgangsmåter når det kun er formler, og ikke eksempler med oppgaver med faktiske tall. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Hvis du skal løse sånne oppgaver er du nesten avhengig av å kunne derivere, nesten alt en økonom gjør innebærer å derivere. Denne boken er skrevet av en tidligere professor på Økonomisk Institutt i Oslo og har vært brukt i matteundervisning for økonomer i en generasjon. Ta en titt på den, du får utrolig mye igjen for å ha kontroll på matten.

Håper ikke jeg kupper tråden alt for mye nå, men ble bare litt nysgjerrig. Krever denne boka stor forkunnskap for å få nytte av den? Burde du feks ha lært derivasjon o.l. på skole tidligere? Jeg har nylig begynt på økonomistudie og har kun lært det mest grunnleggende så langt, og trenger noe å fordype meg litt mer i i sommerferien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...