Gå til innhold

Hvilken av disse to laptopene er best til gaming? ~6500,-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjermkortet i den første Acer pcen er ca. 5 % raskere enn 5730m. For 6000kr får man ikke bedre skjermkort enn 540m.

Går du opp til 7000kr får du 550m, som er 30% bedre enn 540m. Link

(Jeg baserer regningen min her på kjernehastigheten og hvordan kortene presterer i spill.)

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Går du opp til 7000kr får du 550m, som er 30% bedre enn 540m. Link

Oh crap, litt av et skjermkort i en slik maskinstørrelse (14"). Driver egentlig selv å sikler noe jævlig på akkurat den modellen, men hvordan tror du det blir med temperaturen under belastning? Det kortet der må avgi en del varme.

Btw, hvis man kobler opp en ekstern skjerm til maskinen, vil man ha støtte for full HD så fremt den eksterne skjermen er utstyrt med dette, eller er det satt noe form for sperre på oppløsningen til skjermkortet?

Lenke til kommentar

Jeg har veldig gode erfaringer med ASUS laptopper når det kommer til kjøleløsninger og varmeutvikling på komponentene. Men det vil nok bli litt varmt her ja.

Denne maskinen har ikke like god kjøleløsning som G53/G73 modellene har. Er du ute etter en rå gaming laptop som holder seg kjølig og bråker null får du spare til G53SW, koster rundt 9000kr.

Skjermen på bærbaren er bergenset til 1366x786. Skjermkortet støtter 1080p eksterne skjermer. Men husk at med oppløsninge 1080p, vil du få dårligere ytelse i spill (skjermkortet må jobbe med flere pixler.)

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Snip

Noen flere spørsmål;

1. Er du sikker på at GT550 presterer 30% bedre enn GT540 ? Leser på et annet forum at det visst bare skal være snakk om en forskjell på maks 5 fps i spill, noe som ikke helt samsvarer med 30%. Kanskje noe nærmere 10-15%?

2. Hvilken av komponentene i N43 vil ende opp med å fungere som en flaskehals?

3. Hvor stor prestasjonsforskjell er det egentlig mellom den nye type 2-kjernes prosessoren kontra den eldre duel core klassen?

Lenke til kommentar

1: 550m skal prestere ganske likt som 445m som er 30% raskere enn 540m i GPU banchmarks. I ren spillytelse vil det variere fra spill til spill. Jeg leser kun av kjernehastigheten og ser på hardware speccsa, som tilsvarer 30% raskere. Det kan godt hende at anntall flere fps man får i spill ligger noe lavere, men dette kommer og ann på drivere brukt og hvordan det individuelle spillet utnytter skjermkortet. Nå skal jeg ikke si at jeg er 100% sikker nei, men ut i fra speccs og navnet så er jeg RIMELIG sikker på at ytelsen er lik 445m.

2: Liten oversikt over relevante prosessorer:

i5 500 serien med en "U" i slutten av seg er ultra-low voltage. Det fins bare en her da med 1.06Ghz laget i bærbare for å spare batteri.

i5 400 og 500 serien er 2 kjerners prosessorere som ligger mellom 2.2ghz-2.5ghz. Turbo boost.

i7 600 serien har ultra low voltage prosessorer for å spare batteri og vanlige 2 kjerners. Her går de helt opp i 2.7ghz. Disse har og integrert grafikk i seg.

i7 700, 800 og 900 serien har alle 4 kjerner, fra 1.6 til 2ghz. Her er turbo boost funksjonen veldig aggresiv når 2 eller færre kjerner blir brukt. Så spill som støtter 4 kjerner vil få en fordel. De har og denne turbo boosten som kan komme helt opp i 3.2ghz på 2 eller færre kjerner.

2. generasjons i5 er 2 kjerners fra 2.3-2.6ghz. Disse har integrert intel grafikk på prosessor kjernen for å spare batteri. Raskere turbo boost enn 1. gen.

2. generasjons i7: her fins det både 2 og 4 kjerners prosessorer. Leter du etter en 4 kjerners må du se etter "QM" i slutten av navnet på prosessoren, 2 kjerners har bare "M".

Det er faktisk ikke så veldig stor forskjell på 1. og 2. generasjons i5 prosessorer, men det er en forbedring, absolutt. Den integrerte intel grafikken er et must for laptopper, da man fort får noen ekstra timer batterilevetid. Første gen: I5-450 2.53Ghz (3.066Ghz turbo) og Andre gen: I5-2450 @ 2.6ghz (3,3Ghz turbo). Der "2" tallet representerer 2. gen. Andre ting er raskere minne, bedre bandvidde, og en rekke "features" som ikke fantes i 1. gen.

3: Prosessoren vil nok bli bottleneck da gaming bærbare datamaskiner med kraftige skjermkort til relativt rimelige priser vil fokusere mest på skjermkortene. Men prosessoren i den maskinen er ikke dårlig, så komponentene sammarbeider greit sammen, og man vil ikke merke noe til det. Prosessoren er heller ikke det viktigste når man skal spille, og den som følger med N43 er kraftig nok til de spillene som krever mye CPU kraft.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...