Gå til innhold

Trenger virkelig hjelp! (utdanning)

T.A

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt veldig mye på min fremtidige jobb i det siste. Har siden 10. klasse hatt veldig lyst til å bli tannlege. Siden da har jeg egentlig ikke åpnet øynene for andre yrker, men det har jeg gjort litt nå i det siste.

Problemet er at jeg ikke vet om jeg interesserer meg så veldig mye for tannlege-yrket mer. Har i den siste tiden blitt litt mer innstilt på en økonomi jobb eller noe lignende. Har personlig alltid hatt høye forventinger til meg selv, som ikke alltid er helt bra. Altså at jeg bli noe "bra".

Foreløpig går jeg på VGS, da med realfagene fysikk 1, kjemi 1 og matematikk S1. Får minst 5 i de fagene. Men merker at jeg har begynt å gå litt "lei" dette med realfag. Derfor tenker jeg litt på om jeg har valgt feil retning..

For å konkludere: Er det noen yrker (ikke lege/tannlege/helse) som har like god lønn som en tannlege? Dette er viktig for meg, men ikke misforstå (er ikke penge-gal). Men som sagt har jeg skyhøye forventinger til meg selv, og trenger en god betalt jobb. Er en person som jobber hardt, og gjerne enda hardere for en bedre økonomisk fremtid.

Takker for alle evt. svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå yrkespraktisk.. er der det er penger..

Skal ta et eksempel eg ofte påpeker folk som eg gikk i klasse med på ungdomskolen;

"Du må jo gå allmen for og bli noke her i verden, viss du ikkje skal leve på nav"

Dei samme folka møter eg i kassa på kiwi.

Eg gikk 1 år Grunnkurs mekk og 1 år Skipstekniskdrift og er alerede komt mye lenger en dei som tok almenn og ikkje kom seg noken vei.

Bli Maskinist, bli Elektrikker, Bli snekker, rørlegger eller lignende, yrker med økende lønn, spesielt i Maritim sektor er det få som har mindre en 500.000 inn i kassa i året og det med 4-4/2-4 fri/jobb orning.

Lenke til kommentar

Takker for svar :) Dessverre har jeg ingen interesse i å bli elektriker, rørlegger, snekker etc. Tenkte litt mer på en økonomi utdanning som kanskje er aktuell for å oppnå en eller annen lederstilling eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Du oppnår veldig få lederstilinger ved og utdanne deg til Økonom, du kan såklart jobbe individuelt men du må i vertfall jobbe deg oppover. Men det og studere Micro/macro ved NTNU Dragvoll er vell heller då et alternativ.

Har du noe kilde på dette? Eller bare synser du? Høres veldig rart ut at mastergrad i økonomi ikke gir gode muligheter for ledrestillinger.

Bare ett eksempel. Helge Lund, konsernsjef i StatoilHydro er utdannet økonom. Hans forgjenger Erling Øverland var det samme, hans forgjenger igjen, Inge Hansen, er utdannet fra BI.

Rune Bjerke, konsersjef i DnbNor er bla utdannet innen samfunnsøkonomi. Detter var bare de jeg kom på i farten.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Som du sa skjøl _ledelse_ ikkje rein økonomi, og sei at en er utdannet økonom er et vidt begrep.

Og med en vanlig gjenomsnitelig Økonomi utdanning får du ofte gode stillinger i banker ol.

Gi meg en betegnelse på deres økonomiske bakgrunn sjekk det opp mot en rein mastergrad i Økonomi uten sidefag ledelse, bedriftsøkonomi eller noke.

Såklart finnes det folk med økonomisk bakgrunn som er ledere i store bedrifter bevares.

Men det og ha en mastergrad er ikkje nok for og få ei lederstilling, om du noken jobber i ei opprativ privat bedrift vil du sjå at det er ikkje ka du har gjort på skolen som betyr noke, men ka du faktisk kan utrette i arbeidslivet.

Alle som har arbeidet litt her i livet ser det.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er jobbprestasjoner og erfaringen det viktigste, det er det for alle jobber. De aller fleste økonomiutdannelser har også lederfag, tror ikke det er mange linjer som kun har økonomifag. Vet hvertfall at både NHH og BI har flere obligatoriske lederfag i tilegg til lignende valgfag.

Lenke til kommentar

Du oppnår veldig få lederstilinger ved og utdanne deg til Økonom, du kan såklart jobbe individuelt men du må i vertfall jobbe deg oppover. Men det og studere Micro/macro ved NTNU Dragvoll er vell heller då et alternativ.

Økonom er et veldig vidt begrep. Allikevel tror jeg at samfunnsøkonomer, siviløkonomer eller revisorer har et godt potensiale til å bli leder dersom de får noen års erfaring i arbeidslivet (de bør ha master). Ledelse i dag handler i stor grad om å planlegge og det handler om penger. Helge Lund er konsernsjef i Statoil, og han er utdannet siviløkonom fra NHH. Jens Stoltenberg er sosialøkonom. Jeg kunne fortsatt med flere eksempler. Jeg vill anbefalt en 5-år siviløkonomutdannelse. Utdannelsen er veldig fleksibel, og trådstarter som er god i realfag vil garantert ta det tallmessige aspektet lett ;)

Priim later til å ha en forakt for utdannede personer.. Jeg er helt enig i at allmenn fra VGS ikke er nok i seg selv, men jeg tror at dersom man følger opp med en god mastergrad har man flere muligheter enn de fleste.

Lenke til kommentar

Ren spekulasjon fra min side, men er siviløkonom en trygg vei å gå? Høres så klart veldig attraktivt ut (og kunne vært spot-on for min del), men lurer på om det er så smart med tanke på at det er såpass mange som tar akkurat den utdanningen. Mange siviløkonomer - få jobber. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Har ingen forakt for høgtutannede personer, er selv den eneste uten en form for Bachelor/mastergrad under taket der eg kommer i fra..

Men poenget mitt er at Økonomifag er et vidt begrep der du må være retningsbevist på kaslags økonomi du velger om du skal ha en lederstilling.

Så poenget mitt er vell at du burde ta et fag i Økonomi som omfatter bedriftsledelse.

Lenke til kommentar

Ren spekulasjon fra min side, men er siviløkonom en trygg vei å gå? Høres så klart veldig attraktivt ut (og kunne vært spot-on for min del), men lurer på om det er så smart med tanke på at det er såpass mange som tar akkurat den utdanningen. Mange siviløkonomer - få jobber. Tar jeg feil?

Du stiller i hvert fall veldig sterkt om du tar utdanningen ved NHH. BI blir ofte sett "litt ned på" og kommer i andre rekke. Som tidligere nevnt er dog indøk ved NTNU også et godt valg, og Trondheim som studieby kan anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar

Har ingen forakt for høgtutannede personer, er selv den eneste uten en form for Bachelor/mastergrad under taket der eg kommer i fra..

Men poenget mitt er at Økonomifag er et vidt begrep der du må være retningsbevist på kaslags økonomi du velger om du skal ha en lederstilling.

Så poenget mitt er vell at du burde ta et fag i Økonomi som omfatter bedriftsledelse.

Strengt tatt trenger han ikke være retningsbevist før han skal velge master om endel år. I første omgang holder det å søke seg inn på en bachelor i økonomi og administrasjon som det nevnes tidligere i tråden. Dersom målet er å ha en ledende stilling kan sikkert ingeniør- eller indøk-studie (NTNU) være like bra. Lederstillingene er ikke i like stor grad forbeholdt økonomer som de var før.

Var i samme situasjon som TS da jeg gikk VGS. Hadde matte, fysikk og kjemi, og var overbevist om at jeg skulle bli tannlege eller ingeniør av et slag. Fikk etter hvert mer og mer interesse for bedriftsøkonomi og søkte meg inn på NHH. Går nå andreåret og har bestemt meg for å gå videre med revisjon på masteren. Kan virkelig anbefale NHH. Veldig høyt nivå faglig og bra sosialt! Du trenger ikke være redd for at du skal gå arbeidsledig som siviløkonom. Har allerede sikret meg jobb hos en av de fire store revisjonsselskapene etter endt master.

Endret av Slutsky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...