Gå til innhold

Artikkel: Slik skaffer du rimelige varer fra USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har inntrykk av at mange opplever arbeidet rundt frakt, fortolling og beregning av endelig pris som tungvint. Vi har derfor laget en enkel, sikker, og rimelig måte å gjøre dette på: www.worldstore.no.

 

Dette er et nettkonsept som gjør import av varer (1) Enkelt: som å handle i en hvilken som helst norsk nettbutikk. (2) Sikkert: betaler i din egen nettbank. (3) Rimelig: serviceavgiften for tjenesten er 69,- NOK, og prisene som oppgitt er inklusiv alt (dvs, unngå ubehagelig overaskelser ved uventet store fortollingsgevbyrer, særavgifter, moms, frakt osv).

 

- Vi skaffer alt, og har fri levering i hele Norge.

 

Med vennlig hilsen Peter Drivdal, medgründer www.worldstore.no

Lenke til kommentar

Bra at JC deltar i debatten og svarer for seg.

 

Når det gjelder spørsmålet om betaling med VISA/PayPal, ser jeg ingen fordeler med det i forhold til en faktura med betalingsfrist ( men fem dager som dere opererer med er imidlertid svært kort i forhold til det som ellers i næringslivet er vanlig kredittid på faktura -10-14, kanskje tilogmed 30 dager hos andre firma), så jeg stiller Kasey spørsmålet: Hvorfor? Hva er fordelen??

Faktura på epost er helt greit, selv om eFaktura i nettbanken ville vært enda litt bedre.

 

Når det gjelder betaling for tollbehandling, så tar dere betalt (75kr doc fee) for det, om dokumentasjonen kun følger pakken og ikke er lastet opp på nett. Det har ikke jeg noe problem med, men rett skal være rett.

 

At det kreves dokumentasjon på verdi ved sending av gaver (noe som sjeldent er hensiktsmessig å bruke JC / MyUS til uansett, jf. UPS/DHL/Fedex/USPS osv) ser jeg heller ikke problemet med.

 

Det jeg derimot etterlyser, og flere andre her i debatten, er en mulighet for å velge forsendelsesmåte etter at man vet faktisk vekt og volum på pakken, dvs etter at pakken er mottatt og veid/målt av dere. Dette bør dere klare å få til, selv om det innebærer at dere må legge om arbeidsmåtene litt på USA-terminalen (dvs ikke bare sortere pakkene i to "hauger", sjø og fly, med en gang de er mottatt). Så snart pakken er mottatt av dere, bør kunde kunne få enten mail eller SMS med opplysning om hvor mye det vil koste å få denne pakken levert med fly kontra sjø, og en (kort) svarfrist på denne beskjeden. Om kunde ikke svarer innen frist, bør pakke sendes på billigste måte. Den nåværende valgmuligheten med fraktstyring (kun sjø, kun fly, matchende booking som booket-resten med fly/sjø) er ikke god nok.

 

Jeg stiller meg også et lite spørsmålstegn rundt booking-prosessen, hovedsakelig hvorfor kunden både må opplyse pakkens pris, kategori, innhold og avsender+zip-kode, i tillegg til at det samme nødvendigvis framgår av dokumentasjonen dere også krever. Et dobbeltarbeid jeg ikke ser hensikten med. Kun sporingsnummer (for å matche fysisk pakke og dokumentasjon) og opplastet kvittering/dokumentasjon bør være nok.

 

Jeg får også en feilmelding (Sorry, we do not accept that file type : application/x-msdownload) ved opplasting av pdf-dokumenter fra FireFox (både 4.0 og eldre) , må bruke IE for å få dette til. Er det flere som opplever det samme?

Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet om betaling med VISA/PayPal, ser jeg ingen fordeler med det i forhold til en faktura med betalingsfrist ( men fem dager som dere opererer med er imidlertid svært kort i forhold til det som ellers i næringslivet er vanlig kredittid på faktura -10-14, kanskje tilogmed 30 dager hos andre firma), så jeg stiller Kasey spørsmålet: Hvorfor? Hva er fordelen??

Faktura på epost er helt greit, selv om eFaktura i nettbanken ville vært enda litt bedre.

eFaktura vil vel bare medføre en merkostnad for JC? Å få den på epost holder i lange baner for meg, men såklart, det ville vært litt greiere å få det rett i nettbanken, men det er jo ikke mye arbeid å kopiere over en KID-kode og et kontonummer de få gangene man bestiller noe. Er jo ikke sånn at det gjøres på daglig basis.

 

Det jeg derimot etterlyser, og flere andre her i debatten, er en mulighet for å velge forsendelsesmåte etter at man vet faktisk vekt og volum på pakken, dvs etter at pakken er mottatt og veid/målt av dere. Dette bør dere klare å få til, selv om det innebærer at dere må legge om arbeidsmåtene litt på USA-terminalen (dvs ikke bare sortere pakkene i to "hauger", sjø og fly, med en gang de er mottatt). Så snart pakken er mottatt av dere, bør kunde kunne få enten mail eller SMS med opplysning om hvor mye det vil koste å få denne pakken levert med fly kontra sjø, og en (kort) svarfrist på denne beskjeden. Om kunde ikke svarer innen frist, bør pakke sendes på billigste måte. Den nåværende valgmuligheten med fraktstyring (kun sjø, kun fly, matchende booking som booket-resten med fly/sjø) er ikke god nok.

Hadde vært veldig kjekt det, men jeg ville nok heller sagt at dersom man ikke svarer innen svarfristen blir pakken sendt med det man opprinnelig booket med. De skal jo tjene penger på dette også, og jeg tror ikke det ville vært noe problem for noen at det ble sendt med det de opprinnelig valgte. Men ellers veldig enig.

 

Jeg får også en feilmelding (Sorry, we do not accept that file type : application/x-msdownload) ved opplasting av pdf-dokumenter fra FireFox (både 4.0 og eldre) , må bruke IE for å få dette til. Er det flere som opplever det samme?

Nå er det en stund siden jeg brukte JC sist, men klarte fint å laste opp fra Mac OS X. Tror det var med Firefox, men kan ha vært Safari.

Lenke til kommentar

Kult med tilbakemeldinger:)

 

Svar til G: angåendewww.worldstore.no

 

Spørsmål: "Og brukeren kan ikke gjøre noen feil på veien som kan bli fordyrende?"

 

Svar: brukeren kan ikke gjøre noen feil da vi håndterer hele bestillingsprosessen. Eventuelle "feil" er dermed vår risiko. Som kunde/bruker er prisen som oppgis for de enkelte produktene totalprisen, dvs. det er alt du betaler.

 

 

Med vennlig hilsen Peter Drivdal, medgründer www.worldstore.no

Lenke til kommentar

@kasey:

 

Hvor i USA kan en privatperson ikke sende pakker utenlands. Så vidt jeg vet finnes det da ikke slike restriksjoner, annet en restriksjoner mot å sende til visse land.

 

Nei, det høres veldig merkelig ut. Men, det er dessverre veldig mange på eBay som nekter å sende varer utenfor USA. Om det er fordi det faktisk er en del styr å sende pakker utenlands, eller om det bare er noe selgerne tror, det aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det som koster er gebyrene for fortolling som posten tar når du bare bestiller selv. De gebyrene er skyhøye og det er moms på dem også.

 

Så vidt jeg vet er det ikke moms på gebyrene. Nå spiller det ikke så vanvittig stor rolle.

 

Jo, det er det faktisk. For noen år siden gjorde avgiften for forenklet tollbehandling et hopp fra et par og åtti kroner til noe over hundringsen. Dette inkluderte en prisoppgang på et par kroner, samt at det nye beløpet inkluderte moms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@kasey:

 

Hvor i USA kan en privatperson ikke sende pakker utenlands. Så vidt jeg vet finnes det da ikke slike restriksjoner, annet en restriksjoner mot å sende til visse land.

 

Nei, det høres veldig merkelig ut. Men, det er dessverre veldig mange på eBay som nekter å sende varer utenfor USA. Om det er fordi det faktisk er en del styr å sende pakker utenlands, eller om det bare er noe selgerne tror, det aner jeg ikke.

De sender nok ikke utenfor USA fordi de tror det kommer masse ekstra gebyrer på frakt og slikt. Pluss at de ikke stoler på at varen overlever den lange turen. Har ikke noe med at det er umulig tror jeg. De sender heller innenlands enn å styre med all merking og ditt og datt, og de vet det er plenty med amerikanere som kommer til å slå til på auksjonen.

 

Det er også en del elektronikk som ikke er lov å importere til Europa pga for høyt blyinnhold i loddingene. Utstyret må være "ROSI compliant" (altså innenfor EU-regelverket for blyinnhold) for å kunne importeres.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra at JC deltar i debatten og svarer for seg.

 

Når det gjelder betaling for tollbehandling, så tar dere betalt (75kr doc fee) for det, om dokumentasjonen kun følger pakken og ikke er lastet opp på nett. Det har ikke jeg noe problem med, men rett skal være rett.

 

Hei Inge.

Det er korrekt at dette står på sidene våre, men det er veldig sjelden vi benytter oss av den muligheten. Det er kun et virkemiddel vi bruker ovenfor kunder som gjentatte ganger og etter utallige oppfordringer ikke laster opp kvitteringer. De aller fleste av våre kunder er kjempeflinke til å laste opp kvitteringer eller i det minste vise til hvilket auksjonsnummer (hvis det er Ebay kjøp) det gjelder. Grunnen til at vi trenger denne dokumentasjonen er 2-delt. Vi må vite hva vi eksporterer ut av USA og vi må vite hva toll/mva grunnlaget skal være slik at Jens & Co blir fornøyd de også.

 

At det kreves dokumentasjon på verdi ved sending av gaver (noe som sjeldent er hensiktsmessig å bruke JC / MyUS til uansett, jf. UPS/DHL/Fedex/USPS osv) ser jeg heller ikke problemet med.

 

Vi ønsker så godt underlag som mulig for å sikre oss å unngå problemer med det norske tollvesenet. Så om varen er fra en privatperson i USA og verdien er under 500 NOK så er det supert om man kan laste opp en slags bekreftelse fra avsender i USA på hva verdien på dette er. Vi jobber med en løsning for å forenkle dette for våre kunder slik at det skal bli lettere for avsender i USA å lage en enkel proforma på gavesendingen.

 

Generell info: Når vi er inne på gavesendinger så vil jeg kort opplyse om regelverket; gavesendinger aksepteres kun fra privatpersoner. Dvs. at er det et firma som står som avsender kan det ikke gå som gavesending med toll/mva fritak (hvis verdien er u/500 NOK)

 

Det jeg derimot etterlyser, og flere andre her i debatten, er en mulighet for å velge forsendelsesmåte etter at man vet faktisk vekt og volum på pakken, dvs etter at pakken er mottatt og veid/målt av dere. Dette bør dere klare å få til, selv om det innebærer at dere må legge om arbeidsmåtene litt på USA-terminalen (dvs ikke bare sortere pakkene i to "hauger", sjø og fly, med en gang de er mottatt). Så snart pakken er mottatt av dere, bør kunde kunne få enten mail eller SMS med opplysning om hvor mye det vil koste å få denne pakken levert med fly kontra sjø, og en (kort) svarfrist på denne beskjeden. Om kunde ikke svarer innen frist, bør pakke sendes på billigste måte. Den nåværende valgmuligheten med fraktstyring (kun sjø, kun fly, matchende booking som booket-resten med fly/sjø) er ikke god nok.

 

Vi jobber aktivt med denne løsningen og denne muligheten vil komme etterhvert, pr. i dag er det mye logistikk og bakenforliggende systemer som skal "snakke" sammen før vi føler vi har en løsning som fortjener publisering, så det er lys i enden av tunnellen :thumbup:

 

Jeg stiller meg også et lite spørsmålstegn rundt booking-prosessen, hovedsakelig hvorfor kunden både må opplyse pakkens pris, kategori, innhold og avsender+zip-kode, i tillegg til at det samme nødvendigvis framgår av dokumentasjonen dere også krever. Et dobbeltarbeid jeg ikke ser hensikten med. Kun sporingsnummer (for å matche fysisk pakke og dokumentasjon) og opplastet kvittering/dokumentasjon bør være nok.

 

Grunnen til dette er at bookingen din inneholder data vi kan flytte videre og jobbe med, dokumentasjonen du laster opp er ofte statisk info som vi bruker som underlag samt når tollen etterspør ytterligere dokumentasjon.

 

Håper dette bidrar til ytterligere å oppklare hvorfor vi gjør som vi gjør, noen ting kan virke ulogiske og tungvindte men vi har holdt på med dette i 11 år nå og vi prøver hele tiden å ligge i forkant av nye regler og forskrifter både på norsk og amerikansk jord slik at vi unngår unødige forsinkelser. Du skulle bare visst hvor mange endringer som har kommet i kjølevannet av 9/11 og det dukker opp noe nytt hver måned, så vi har alltid noe å henge fingrene i her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner helt ikke hvorfor dere støtter JetCarrier så gæli! VIL DU BETALE MOMS så kan du betale via MyUS. Mye meir oversiktelig side meir brukervenlig, og sørger slik at du får varen uansett om du har original kvittering på varen eller ikke! NOE JetCarrier ikke kan, en ting mer JetCarrier ikke kan: motta gaver ifra privatpersoner som bor i amerika som ikke kan sende internasjonalt pga. mange plasser i USA du ikke får til å sende internasjonalt, derfor velger noen å bruke JetCArrier, og der bommer de totalt! Gg flere ting, JetCarrier tvinger deg til å bruke PapirFaktura! Noe jeg ikke ønsker å bruke, mye styr, gammeldags greie og ikke brukervenlig! Du kan ikke betale med VISA eller PayPal, de har meget dårlig konto og dårlig side generelt hvordan kan du kalle JetCarrier mere seriøst enn andre? Når jeg hadde varene mine stående på demers lager i to uker i tilleg da de absolut krevde kvittering på varer som var deklarert som gave og gikk under kategori 100% momsfritt? JetCarrier seriøs? Å ja ordet er: patriot ikke alltid har noe med fornuftighet å gjøre xD

Jobber du i MyUS eller? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for spørsmål:)

 

Med mindre det er noen juridiske begrensninger, så skaffer vi "alt", og da selvfølgelig også produkter fra eBay som normalt ikke sendes til Norge. Så det finnes en smartere løsning for enkel, sikker og rimelig import:)

 

Med vennlig hilsen Peter Drivdal, medgründer www.worldstore.no

Lenke til kommentar

Noen hodetelefoner er det ganske mye å spare på ihvertfall. Skal kjøpe meg Grado RS1i fra Amazon hvor de koster 3800,- i Norge koster de 8995,-

På toppmodellen til Grado er 11000 billigere i USA, uten medregnet frakt og mva selvsagt.

 

Sjekk denne;) :

http://www.worldstore.no/products/41-grado-rs1i-reference-series-headphones.aspx

 

Med vennlig hilsen Peter Drivdal, medgründer, www.worldstore.no

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at mange opplever arbeidet rundt frakt, fortolling og beregning av endelig pris som tungvint. Vi har derfor laget en enkel, sikker, og rimelig måte å gjøre dette på: www.worldstore.no.

 

Dette er et nettkonsept som gjør import av varer (1) Enkelt: som å handle i en hvilken som helst norsk nettbutikk. (2) Sikkert: betaler i din egen nettbank. (3) Rimelig: serviceavgiften for tjenesten er 69,- NOK, og prisene som oppgitt er inklusiv alt (dvs, unngå ubehagelig overaskelser ved uventet store fortollingsgevbyrer, særavgifter, moms, frakt osv).

 

- Vi skaffer alt, og har fri levering i hele Norge.

 

Med vennlig hilsen Peter Drivdal, medgründer www.worldstore.no

Det er tillatt for næringsvirksomhet og organisasjoner å ha en offisiell brukerkonto som benyttes til å svare på spørsmål eller påstander som blir fremmet, såfremt de ikke er forbudte etter norsk lov eller strider med forumets retningslinjer. Det foreligger spesifikke regler for en slik konto:

Den kan benyttes av flere personer innenfor virksomheten.

Brukernavnet skal tilsvare virksomhetens navn.

Kontoen kan kun benyttes til å delta i diskusjoner som omfatter virksomheten eller tema relatert til virksomheten.

Brukerkontoen skal ikke benyttes til å poste reklame eller nyheter om egne tjenester, med mindre det er svar på spørsmål fra andre brukere. Det skal kun svares på konkrete spørsmål og påstander. Informasjon ut over det kan bli ansett som snikreklame.

Signaturen til kontoen skal ikke inneholde annet enn kontaktinformasjon.

Brukerkontoer for bedrifter og virksomheter skal ligge i en egen brukergruppe for dette. Kontakt en administrator for å bytte brukergruppe på bedriftskontoen.

Om du deltar i diskusjoner som omhandler din arbeidsplass/bedrift eller virksomhetens konkurrenter så plikter du å opplyse om dette i tråden.

 

;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har tenkt å kjøpe en alienware pc fra usa.

Jeg har funnet en side som sender til Norge og så lurte jeg på hva med garantien?

Jeg la til en 3 år garanti eller forsikring.

Det står "Warranty and Service (Dell warranties are valid worldwide with service tag transfer request)".

Betyr det at hvis noe med pc'en ikke virker så kan jeg sende den til dell i Norge og få den reparert gratis eller må jeg sende den helt til usa?

Også er det derre 5 år reklamasjon for pc'en hvis du kjøper den i Norge men hva menes med 5 år reklamasjon(Vet ikke om det er skrivd riktig)

 

Obs!: Ikke kom med altfor uforstålige svar om reklamasjons greiene fordi jeg er bare 14 år og skjønner ikke det reklame greiene helt. For meg er reklame noe bedrifter gjør men jaja.

 

Det ble litt mye tekst men jeg lurer jo på en del da

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...