Gå til innhold

Artikkel: Slik skaffer du rimelige varer fra USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I tillegg til det som er nevnt over, så tenker jeg meg om to ganger med tanke på så miljøuvennlig det er å fly deler over Atlanteren.

 

Ja jøss, miljøvennligheten er virkelig noe jeg vektlegger stort ved fjernhandel, spesielt mtp at jeg betaler altfor lite i "miljøavgifter" her hjemme fra før. :whistle:

 

Har kun handlet via JetCarrier et-par tre ganger og det har blitt litt besparelse hver gang, ikke enormt mye, men nok til å handle i USA.

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at det er blitt endringer i fortolling. Det vil si at varen skal påføres virkelig verdi framfor den rabatterte prisen varen selges for.

 

Hvor har du hørt dette pølsevevet? I drømmene til Handels- og servicenæringens interesseorganisasjon?

Hva er virkelig verdi? anbefalt pris fra leverandør i landet man kjøper fra? gjennomsnittspris i landet man kjøper fra? Pris i Norge?

Får komme tilbake til detaljer, om jeg får spurt personen som opplyste meg om det.

Lenke til kommentar

Ja jøss, miljøvennligheten er virkelig noe jeg vektlegger stort ved fjernhandel, spesielt mtp at jeg betaler altfor lite i "miljøavgifter" her hjemme fra før. :whistle:

Vell, summen av søppel og gifter som bygger seg opp rundt oss, er basert på dine og mine valg. Så enkelt.

Lenke til kommentar

Med MyUS så vil regnestykke altså være: vareprisen+frakt til norge+MVA på prisen fra butikken?

 

Det kommer da ikke på noen ekstra pris i tillegg fra MyUS oppå frakten? Og det er kun MVA på originale prisen av varen, og ikke noe på frakten? Feks Grado RS1i vil da være 3750(Vare)+940(MVA)+240(Frakt)=4930 kroner

Lenke til kommentar

Er ikke toll = MVA da? Og er avgiften til MyUs bare 10$ for en enkelt forsendelse? Finner ikke noe annet på siden dems.

 

Ok, leser nå at toll er ca 10% på varer fra USA, stemmer det? Og er det da på totale kostnaden av pakken, altså inkl frakten?

Endret av dredg
Lenke til kommentar

Du glemmer eventuell toll, og MyUS skal vel muligens ha et lite gebyr?

Toll

De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

 

Eksempler på varer som er tollfrie:

 

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)

- DVD

- CD

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

Lenke til kommentar

Skjønner helt ikke hvorfor dere støtter JetCarrier så gæli! VIL DU BETALE MOMS så kan du betale via MyUS. Mye meir oversiktelig side meir brukervenlig, og sørger slik at du får varen uansett om du har original kvittering på varen eller ikke! NOE JetCarrier ikke kan, en ting mer JetCarrier ikke kan: motta gaver ifra privatpersoner som bor i amerika som ikke kan sende internasjonalt pga. mange plasser i USA du ikke får til å sende internasjonalt, derfor velger noen å bruke JetCArrier, og der bommer de totalt! Gg flere ting, JetCarrier tvinger deg til å bruke PapirFaktura! Noe jeg ikke ønsker å bruke, mye styr, gammeldags greie og ikke brukervenlig! Du kan ikke betale med VISA eller PayPal, de har meget dårlig konto og dårlig side generelt hvordan kan du kalle JetCarrier mere seriøst enn andre? Når jeg hadde varene mine stående på demers lager i to uker i tilleg da de absolut krevde kvittering på varer som var deklarert som gave og gikk under kategori 100% momsfritt? JetCarrier seriøs? Å ja ordet er: patriot ikke alltid har noe med fornuftighet å gjøre xD

Lenke til kommentar

Er ikke toll = MVA da? Og er avgiften til MyUs bare 10$ for en enkelt forsendelse? Finner ikke noe annet på siden dems.

 

Ok, leser nå at toll er ca 10% på varer fra USA, stemmer det? Og er det da på totale kostnaden av pakken, altså inkl frakten?

 

Stemmer det du betaler $10 for å sette opp kontoen og frakta til Norge (hvor de nok har en del av sin fortjeneste også). Du betaler forøvrig ikke mva til MyUS, men på en regning som kommer i etterkant fra DHL. Dhl vil kreve et fortollingsgebyr på 160,- kr også. Ellers stemmer regnestykket ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har nå skumlest hele tråden i full fart da jeg er på jakt etter en del ting fra USA (f.eks. en Mac, og jeg bryr meg ikke så mye om retur og slikt i grunn såeh). Uansett; det er utrolig mye billigere å kjøpe en Mac i USA enn i Norge, og jeg har familie som bor i USA (innfødte altså). Så jeg lurte på om det da ville lønne seg å kjøpe en Mac der, sende til familien og få dem til å sende pakken til Norge som en gave? Fikk tilsendt en saksofon fra USA før jul og da kostet frakten meg 100USD + 600USD for selve saksofonen som veide 8kg. Er dette en mye billigere måte å sende på enn via tredjeparter som MyUS eller JetCarrier?

 

(og unnskyld om innlegget mitt er dårlig strukturert, er rimelig trøtt nå :p )

Lenke til kommentar

@kasey:

 

Hvor i USA kan en privatperson ikke sende pakker utenlands. Så vidt jeg vet finnes det da ikke slike restriksjoner, annet en restriksjoner mot å sende til visse land. Å bruke system som JC eller MyUS for å sende gave fra privatperson i USA til privatperson i Norge er generelt er generelt tåpelig. Da vil det i 90 % av tilfellene det være rimeligst/enklest å bruke USPS e.l. Faktisk er USPS sine priser til Norge nesten like med MyUS sine, da uten $ 10 i innmelding.

 

Gaver er heller ikke nødvendigvis momsfrie, det gjelder faktisk bare gaver med verdi på under 1 000 kr.

 

Nå har jeg faktisk prøvd MyUS noen ganger, og jeg har mottatt en ca 20 forsendelser via JetCarrier. Fra JetCarrier har jeg aldri opplevd at regningen har vært annet enn frakt + mva, og jeg har alltid fått forventet pris +- avvik i frakt (jeg vet nødvendigvis ikke akkurat størrelsen på pakken). MyUS har i ingen tilfeller medført rimeligere totalkostnad enn jeg ville fått med JC, når frakt og DHL sitt behandlingsgebyr har blitt summert. Sist pakke jeg fikk via Jetcarrier kostet meg 355 kr i frakt. Pakken var ca 1,5 kg (men for stort volum til 2 kg grensa). Med MyUS ville prisen vært med den kursen som var på det tidspunktet ca 250 kr + gebyret til DHL på 160 kr, tilsammen ca kr 410,-.

 

Ellers så forsår jeg ikke hva som er gammeldags eller tungvint med å hente ned en faktura fra nettet og betale den via nettbanken. Personlig så savner jeg ikke Visa eller PayPal, men eFaktura kunne jeg tenkt meg.

 

Når det gjelder dokumentasjon på noe som er deklarert som gave så er det opplyst på JetCarrier sine sider hvilke vilkår som gjelder. Maks verdi 1 000 kr og det må dokumenteres. Dokumentasjonskravet er noe de faktisk er pålagt gjennom lov og forskrift.

 

MyUS er seriøse nok de, men jeg vet at de i enkelte land i Europa blir behandlet mer nøye i "tollbehandlingen" pga tendenser med for mye og feil bruk av gavebegrepet. Dog har de fleste EU land langt lavere gavegrense enn Norge.

 

@dredg:

 

Tror nok MyUS og JetCarrier på den varen vil komme omtrent likt ut i pris på frakt.

 

@Sondrizzle:

Du vil nok komme best ut av det med at det sendes fra privatperson via f.eks USPS, DHL eller FedEx. Selve fraktprisene er nokså like, men risikoen for at leveransen blir sjekket er langt mindre når den tydelig er privat/privat. Men blir den sjekket så får du regning på mva uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

@Sondrizzle:

Du vil nok komme best ut av det med at det sendes fra privatperson via f.eks USPS, DHL eller FedEx. Selve fraktprisene er nokså like, men risikoen for at leveransen blir sjekket er langt mindre når den tydelig er privat/privat. Men blir den sjekket så får du regning på mva uansett.

Hmm, får vurderer om det faktisk blir verdt det i såfall. Har lyst på en MBP med SSD, og om jeg blir tatt med MVA kommer prisen opp i omtrent 1500 mindre enn kjøp fra Norge og da er det nesten ikke noen vits å kjøpe fra USA uansett. Hmm. Får ta en vurdering i morra etter litt søvn.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at det er blitt endringer i fortolling. Det vil si at varen skal påføres virkelig verdi framfor den rabatterte prisen varen selges for.

 

Hvor har du hørt dette pølsevevet? I drømmene til Handels- og servicenæringens interesseorganisasjon?

Hva er virkelig verdi? anbefalt pris fra leverandør i landet man kjøper fra? gjennomsnittspris i landet man kjøper fra? Pris i Norge?

Får komme tilbake til detaljer, om jeg får spurt personen som opplyste meg om det.

I følge personen så var det VistaPrint som hadde kommet med påstanden. Det er jo ett ganske stort og kjent selskap.

Lenke til kommentar

Hei, liten kommentar fra JetCarrier i Tistedal, morsomt å lese diskusjonen her.

 

Som forfatter skriver er det viktig å sjekke alle aktører og finne ut hvilken som er best i ditt tilfelle.

 

Når det gjelder "kaseys" post ovenfor er den full av faktafeil og påstander som er tatt ut av luften.

Kasey har ikke sendt disse varene med oss så dette er rent oppsinn, vi har dog kasey som kunde, det er vel det eneste som stemmer i hans sammendrag.

 

Moms er er 25% til norge, og toll kan komme i tillegg, pr idag er det stort sett klær som er tillbelagt, oftest med 10.7%.

Fysisk faktura - Faktura ligger tilgjengelig på din jetcarrier konto, må vi purre deg tilkommer 59 kroner.

Tollbehandling - Vi tar ikke betalt for dette, om nye kunder har problem med å laste opp eller sende kvitteringer hjelper vi til og utfører sjekk mot vedlagte kvitteringer.

 

Til alle som vurderer handle i USA vil jeg anbefale vår FAQ

http://www.jetcarrier.net/support/index.php?_m=knowledgebase&_a=view

 

Lykke til med gode kjøp, være seg et Motorhome eller en ny gadget, vi shipper det!

 

mvh

Jetcarrier.com ( magnum no AS)

Fosseveien 8

1791 Tistedal

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...