Lars-H Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Hei. Er relativt ny til linux, og skulle installere skype. Fulgte denne guiden, og skrev inn: echo "deb http://download.skype.com/linux/repos/debian/ stable non-free #Skype" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list > /dev/null Dette _tror_ jeg førte til at jeg får feilmelding når jeg åpner synaptic pakkebehandler som sier E: Typen «d» er ukjent i linje 59 i kildelista /etc/apt/sources.listE: Listen av kilder kunne ikke bli lest. Gå til arkivdialog for å rette opp problemet. E: _cache->open() failed, please report. Jeg får heller ikke åpnet Ubuntu programvaresenter, og oppdateringsverktøyet fungerer heller ikke (får feilmelding, som ligner den overnevnte). Er det noen her som vet hvordan jeg retter opp i dette? Kan veldig lite om kommandoer osv, så vil ikke gjøre noe selv før jeg vet det fungerer. Er snakk om Ubuntu 10.10 forresten:) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 (endret) Filen /etc/apt/sources.list forteller pakkebehandleren hvilke repos (programvaresamlinger) den skal bruke og adressen til disse. Du kan åpne og redigere filen ved å f.eks trykke Alt+F2 og skrive gksudo gedit /etc/apt/sources.list Da kan du lese gjennom filen og se om alle linjene har riktig syntaks, og rette opp eventuelle feil. Du kan også poste innholdet i filen her på forumet, så kan vi ta en kikk på den. Edit: Du har forøvrig fulgt en gammel/utdatert metode for å installere Skype. Som det står litt lenger opp på siden, så ligger Skype i Partner-repoen til Ubuntu fra før av. Så det eneste du trenger å gjøre er å aktivere Partner-repoen og installere søke opp Skype i pakkebehandleren. Endret 10. april 2011 av endrebjo Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 Var det jeg tenkte meg ja. Var en "D;" som hadde sneket seg inn (ikke skjønner jeg hvorfor men). Da fungerer det igjen, takk for hjelp:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå