Gå til innhold

Ville du tatt "smart drugs"?

Anbefalte innlegg

tl;dr: se spørsmål nederst i posten.

Vurderte å poste denne under Helse, men det er vel kanskje heller et filosofisk spørsmål. I det siste har jeg lest en del om såkalte "nootropics" eller "smart drugs", det vil si medikamenter som forbedrer eller sies å forbedre hjernekapasiteten på forskjellige områder, f. eks. hukommelse, konsentrasjon, problemløsning, fokus. For å sitere wikipedia:

Nootropics... are drugs, supplements, nutraceuticals, and functional foods that are purported to improve mental functions such as cognition, memory, intelligence, motivation, attention, and concentration.

Det finnes en rekke stoffer som hevdes å ha nootropiske egenskaper. Mange friske studenter, kanskje ikke så mange i Norge, men i alle fall i utlandet, benytter seg av ADHD-medisiner som Ritalin eller Adderall (som består av amfetaminer) for å få en kortvarig boost for å greie å ta en all-nighter med pugging eller oppgaveskriving, men det er ikke i første rekke slike stoffer jeg tenker på. Det finnes en rekke "snillere" stoffer som kanskje har en litt mer subtil effekt, men som kan brukes over lengre tid, nesten som et kosttilskudd. På internett er det mye snakk om stoffer i racetam-familien, som piracetam, aniracetam, oxiracetam. Disse, blir det sagt, har få negative bivirkninger og kan tas over lengre perioder uten å skade kroppen. De er ikke rusmidler; du blir ikke høy av å ta dem, men det sies at de kan forbedre den kognitive kapasiteten din. Likevel finnes det ingen studier som viser hvilke effekter slike stoffer kan ha om man bruker dem over veldig lang tid, tiår eller hele livsløp.

Selv har jeg ikke prøvd noen slike stoffer, men jeg er nysgjerrig. Jeg er ikke sikker på hvilke stoffer som er lovlige uten resept i Norge. Noen av disse stoffene er reseptbelagte i Norge, men selges uten resept i utlandet, og noen hevder at de går gjennom tollen likevel.

Det er en del moralske og praktiske spørsmål rundt dette. Spørsmål om intelligensfremmende piller tas opp allerede i den klassiske science fiction-historien Flowers for Algernon (1958), og nylig i filmen Limitless (2011), som forøvrig gjør en dårlig jobb med å utforske det som i utgangspunktet er et interessant premiss. Ville du tatt slike stoffer, forutsatt at de var lovlige (eller på tross av at de ikke var det)? Jeg har ingen patologiske konsentrasjonsproblemer, jeg er over gjennomsnittet intelligent. Jeg har altså ingen grunn til å ta slike stoffer for å "helbrede" noe som er feil ved meg. Det er snarere nysgjerrigheten rundt hvordan det ville være å bli enda litt mer intelligent, enda litt mer konsentrert, enda litt raskere i hodet, enda litt smartere, enda litt bedre til å lære som utgjør fascinasjonen.

Noen vil kanskje innvende at det blir feil å tukle med Guds/naturens skaperverk og gjøre seg smartere enn det en eller annen skaper har gitt oss. Dette argumentet faller på steingrunn om man ikke tror på Gud og ikke investerer noen slags personlighet eller intensjon i naturen. Dessuten er det hyklersk, i det vi på ekstremt mange områder har forbedret oss i forhold til hvordan vi var utstyrt fra naturens side. Et relatert argument går på at det ikke er legevitenskapens rolle å forbedre mennesker, bare å helbrede dem. Det argumentet synes jeg feiler av de samme årsakene. Hvorfor ikke forbedre oss? Hvem vet, kanskje forskere på smart drugs finner en kur for kreft og HIV de ellers ikke ville funnet. Kanskje det som trengs for å løse klimakrisen og få verdensøkonomien på rett kjøl er litt ekstra konsentrasjon og litt "cognitive enhancement".

Et mer tungtveiende argument er kanskje at om bruk av nootropiske stoffer blir allment akseptert og lovlig, kan det føre til et voldsomt press. Selv om du ikke vil bruke slike stoffer, kan du føle deg tvunget til det fordi du ellers vil bli utkonkurrert av folk som er på ditt nivå men får en ekstra boost av slike stoffer. Dessuten finnes det en rekke praktiske spørsmål, hva gjelder både juridiske spørsmål og langtidsvirkninger. Dessuten er det absolutt verdt å spørre seg hvor mye av effekten til mange av disse stoffene kan tilskrives placebo. Det har blitt forsket på dem, men de fleste studiene fokuserer naturlig nok på bruk til helbredende formål, og ikke bruk for å forbedre allerede friske menneskers hjernekapasitet. Men utviklingen raser stadig videre, både innen farmakologien og nevrologi/biologi; vi får en stadig bedre forståelse for hvordan hjernen fungerer og hvordan forskjellige kjemiske stoffer påvirker den. Det er altså gode sjanser for at mye bedre "smart drugs" vil bli utviklet i framtiden.

Har du prøvd nootropiske stoffer? Ville du prøvd slike stoffer? Bør de være lovlige og reseptfrie? Er det å bruke slike stoffer et gode, eller et onde, en urettferdig fordel?

Edit: lang artikkel i The New Yorker her.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Jeg bruker allerede sovetabletter for å få en god start på uken, så for meg blir vel nootropiske stoffer egentlig ikke den store forskjellen.

Jeg ville antagelig ha tatt stoffer som bedret korttidshukommelsen, eller stoffer som kun øker konsentrasjonen.

Langtidsvirkningene er ikke spesielt intresange, vis stoffene er farlige skal de ikke være på markedet, enkelt og greit.

Og sosialt press? Du har allerede sosialt press på deg til å gjøre lekser, til å barbere deg, ta på deg bukser, etc........ så hva blir forskjellen?

Lenke til kommentar

Jeg driter fullstendig i hva andre måtte mene om hvor moralsk det er. Jo mer folk har moralsk imot dette, jo mer gleder det meg potensielt å ta det.

Det er ikke noe spm om dette burde være tillatt. Hvem har rett til å nekte andre bruksrett og tuning av egen kropp?

Svaret er at det ikke fins rett. Folk tar seg bare til rette, om de har makt nok. Samfunnet hadde vært mye snillere og friere med narkotika og medisinomsetning på RIMI.

Jeg leste om dette i en artikkel i der Spiegel for flere år siden, hvor en av journalistene begynte å gå på ritalin. Jeg har lyst til å ta ritalin, men har dessverre ingen muligheter jeg ser på som aktuelle. Jeg er også litt bekymret for langtidseffekten og mulig nevrotoksisitet som følge av overstimulering, men jeg tror at jeg allikevel skulle tatt risikoen.

Problemet er at jeg har brukt store deler av livet mitt på å ta en utdannelse, som fellesskapet når som helst kan ta fra meg. Jeg kan ikke bruke en stor mengde stoffer, da flertallet har definert dette som misbruk. Og ritalin er et a-preparat. Det er ikke engang et b-preparat.

Hadde jeg vært ung, hadde jeg hatt foreldre som hadde kunnet være til noe hjelp, så hadde jeg gått til legen, vært ukonsentrert, hyper, fått mor til å hjelpe meg, og skaffet meg en adhd diagnose. Jeg er sikker på at karaktersnittet hadde blitt en gullrekke.

Det er ikke hver enkelt bruker sitt moralske ansvar å opprettholde de idiotiske systemene vi har. Det er de som støtter drittsystemene/utdannelsessektoren som må forsvare skjevhetene. Jeg sier kjør på med hva faen du vil, og snyt deg igjennom livet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på nettopp dette etter jeg så Limitless (knallbra film foresten!).

Jeg hadde glatt gått på slike piller. Hvis noen mener det er umoralsk, så kan de jo begynne med å forsvare skjevhetene vi er født med. Noen er smarte, andre er ikke fullt så smarte. Livet er ikke rettferdig uansett hva man gjør, så man kan liksegodt veie ujevnhetene til sin egen fordel.

Jeg har lyst til å få tak i adderal, da jeg undergår utdanning. Helst via lege, men det kan bli vanskelig.

Noen tips?

Hvis Moddy vil slette dette, vennligst kun slett det som står i spoiler :)

EDIT: Skulle bare nevne at jeg er 100 % enig i Nihilist !!!

Endret av FlinkeFreddy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er smart nok.... :p

Enn så lange ville jeg nok ikke ha prøvd dette, da vi ikke helt ser bivirkninger/senskader av dette enda...

Men om noen år, så kanskje.... Ser ikke noe umoralsk med dette jeg... Spørsmålet er hva jeg skulle blitt smartere i, altså når det var lurt å ta en slik pille... Du tar ikke en slik pille for å gå på kino liksom.. he he.

Når det er sagt vet jeg om noen mennesker som absolutt burde ha tatt et helt glass med smart piller isteden for de duste pillene de fikk når de ble født... Burde faktisk blitt utdelt foran kirken hver søndag når jeg tenker meg om og lignende steder...

Før eller senere vil vel noen klare å gjøre forbedringene genetisk også tenker jeg og heller ikke dette har jeg noe i mot. Ser ingen grunn til hvorfor vi ikke skal forbedre oss genetisk da evolusjon ikke er noen linjal vi MÅ følge på noen måte... Dette kan sikkert misbrukes, si at de lager et menneske som genetisk sett er bedre utrustet til å være soldat enn dagens soldater med bedre psyke, styrke og egenskaper som en soldat trenger. Kanskje vi blir oppdelt i klasser en gang i fremtiden der alle får en eller annen enhancement før de blir født? Hvem vet hva fremtiden vil bringe.... Tenk deg et barn fra en soldat og en passifist foreksempel.. he he. kunne blitt en morsom mix... nei til ja og bort med vekk liksom...

Så nei, har ingen sperrer på bruken av noe slikt. Må da være bedre enn GHB og whatnot alle disse pillene heter som ungdommen ser ut til å proppe i seg med i dag.... bli smarte isteden for sløve og voldelige... Smarte og voldelige kanskje?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ingen store problemer med fordelaktige stoffer uten bivirkninger. Tviler også på at klasseskillene hadde blitt noe særlig større av det. Overklassen har allerede de beste forutsetningene for å lykkes til å lykkes gjennom kontakter, utdanning og ressurser. Skillet mellom dumme mennesker som f.eks spiser fastfood fordi de hevder vanlig mat er for dyrt, og smarte mennesker som spiser sundt er allerede ganske stort.

Lenke til kommentar

Har du prøvd nootropiske stoffer? Ville du prøvd slike stoffer? Bør de være lovlige og reseptfrie? Er det å bruke slike stoffer et gode, eller et onde, en urettferdig fordel?

Edit: lang artikkel i The New Yorker her.

Har ikke prøvd det. Men jeg hadde brukt det dersom legen hadde anbefalt det...

Jeg har ADHD og bruker både Concerta og Ritalin daglig: morgen, dag og efta... Visse bieffekter er det jo, og dersom jeg hadde klart meg uten dette, slik som deg, så ville jeg ikke brukt noe av dette... Hadde man solgt det på RIMI slik Nihilisten ønsker, så ville mange overdrevet bruken, og hva skjer om du tar for mye? Du får ekstremt høy puls, og det kan gi deg hjerteproblemer... Jeg har stort sett høyere puls enn folk som ikke bruker disse medisinene - men jeg er stadig hos legen hvor de måler puls og så videre, slik at det er trygt for meg å bruke dette...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg bare leste tittelen og såvidt skumleste teksten vil jeg si til TS, yes please

Hasj gir faktisk en slik effekt :) Kanskje ikke i så sinnsykt kraftig grad, men likevel. Selv bruker jeg det for å bli kreativ og for å skrive låter. Det fungerer alltid, bare det er riktig tidspunkt. Og om jeg ikke har røyket mye den samme dagen.

Jeg har aldri følt meg smartere eller mer kreativ av hasj, kanskje mer åpen for ting jeg kommer på/mindre selvkritisk, som igjen kan være pluss men da kunne jeg bare ha drukket noen pils igjen.

Edit: Har lest meg litt opp på det og vil si at

purported to improve mental functions such as cognition, memory, intelligence, motivation, attention, and concentration.

Finnes det noe som gjør allt det så skal jeg hive inpå da jeg føler jeg svikter litt på alle punktene der. Men utifra erfaringene mine med forskjellige ting på lista over nootropics funker det bare halveis eller/og har en god del bivirkninger.

Endret av Mr. Primera
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror ikke man nødvendigvis blir mer kreativ av hasj. Det har vel heller med at det er lettere å gli inn i en transe eller en "zone" som igjen fører til bedre kreativitet. Uansett, effekten er der, og denne får ihvertfall ikke jeg av pils. Da blir jeg bare trøtt :p

Lenke til kommentar

Har faktisk aldri prøvd hverkan hasj eller annen narkotikka i det hele tatt jeg... Vokste opp i Drammen i de hårde syttiårene og så med egne øyne hva narkotika gjorde mot venner og bekjente (de fleste av dem ikke lenger iblandt oss), så jeg fikk av naturlige grunner aldri lyst til å prøve... Da får jeg heller fremstå som ukreativ... he he.

Hasj er nok ufarlig i seg selv, men det er pokker ikke det som kommer etterpå!!! Hadde de som prøver hasj stoppet med hasj hadde mange liv og triste skjebner vært spart.... (Tror heller ikke at utstrakt hasj røykning akkurat booster intelligens, for å si det sånn... Har da vært borti folk som kun røyket hasj, men som like fullt snakket som Nina Stoltenberg....)

Men i dag prøver vel heller ungdommen GHB eller hva disse TBF'ene (tre bokstavs forkortelser) heter for noe...

Har faktisk satt en dusør til mine gutter angående røyking. Den er på tusen kroner og utbetales når de fyller 18 og de ikke røyker. Dette har jeg gjort for røykingens del såklart, som jo er meget skadelig i seg selv men også fordi det statistisk sett er 50% større sjanse for at de som røyker begynner med hasj enn de som ikke røyker... De må liksom over 2 barrierer når de heller ikke røyker.... Et tips til de med unger....?

Lenke til kommentar

Jeg skulle også få 1000 kroner dersom jeg ikke begynte å røyke. Tobakk that is. Jeg dreit i den tusen-lappen for å si det mildt. Det var ikke i tankene mine overhodet på den alderen. Når det gjelder hasj så er det ikke så farlig i seg selv, men miljøet man ofte havner i er uten tvil farlig. Så jeg er selvfølgelig for legalisering ettersom dette ville gjort alt så mye bedre. Men man kan ikke skjerme ungene for ting. De er nødt til å oppleve ting selv for å lære. Selv har jeg aldri prøvd noe annet enn hasj og kommer sannsynligvis aldri til å gjøre det heller. Har ikke noe behov for det for å si det mildt. Men misbruk av hasj fører til sløv hjerne. No doubt about that. Derfor har jeg selv en regel som sier at jeg røyker maks to ganger per dag. Og da i små mengder. Og aldri etter klokka 22.00, ettersom man ikke bør legge seg i stigende rus. Da våkner man opp dagen etter i forferdelig dårlig form. Og dette igjen har jeg funnet ut av egen erfaring og læring. Men ikke alle tar ansvar for sitt eget liv på den måten. Så det er klart at dette er et ømt tema, spesielt for foreldre. Men, sørg for en god dialog med barna, la de få gjøre hva de vil. Så lenge de forteller deg alt om det. Sånn hadde jeg det og fortalte om hasj allerede i 15-årsalderen. De var ikke for det selvsagt, men jeg fortalte absolutt alt. Så det ble en god dialog og "trust" mellom oss. Det skal jeg selv også ha med mine barn når de en gang kommer.

Lenke til kommentar

2 ganger om dagen er fortsatt ofte. I tilllegg er det ikke sikkert at du merker at du blir sløv siden det skjer gradvis. Er det virkelig en sjangse du vil ta? Risikere å begynne hver setning med: "whuøøø serrøst assaaaa" om 10 år?

Lenke til kommentar

tl;dr: se spørsmål nederst i posten.

Har ikke prøvd noen slike stoffer (vel, dersom du ikke regner med Omega-fettsyrer), men jeg tenker at det jo hadde vært fristende om jeg var i en situasjon der jeg trodde at det kunne utgjøre en fordel uten at det har noen bakside. Men egentlig synes jeg at det burde være unødvendig. Det blir på en måte å tilpasse mennesket til teknologien i stedet for å tilpasse teknologien til mennesket, så har vi jo datamaskiner da, som nesten kan tenke for oss allikevel;)

Det kommer også veldig an på hva slags stoff eller tilskudd det er snakk om. Er ganske skeptisk til amfetaminlignende stoffer, og når det gjelder disse så innbiller jeg meg at det lett kan bli en vane en kan bli litt for glad i. Kanskje en bruker amfetamin for å holde seg våken av og til når en må rekke mye på arbeidet, men neste gang kanskje en føler seg sliten etter en lang uke og har lyst til å dra på fest allikevel på fredagen og benytter det da også. Så kan jeg tenke meg at det blir mange grinte folk høye på amfetamin med søvnmangel på arbeidsplassene etterhvert:o

Om det er rett å bruke det er et annet spørsmål. Jeg mener at om det skal være det må det være tilgjengelig for alle slik som helsekostprodukter, slik at ikke bare de kriminelle får tak i det. Men jeg er som sagt veldig skeptisk i hvert fall slik situasjonen er nå, med medisiner med mange bivirkninger, vi er tross alt ikke maskiner i klassisk mekanistisk forstand, og når en ikke orker mer må samfunnet rette seg etter det, i stedet for å kreve at folk skal proppe seg med alle mulige slags ting for å være med på rotteracet.

Dette er faktisk en ting som gjør det fristende for meg å sette seg på siden av sammfunnet, jeg vil ikke leve på den måten, dvs. det bestandige jaget etter mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...