DevN Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Akkurat dette temaet har vært oppe mange ganger før, og beklager å måtte si det, men søkefunksjonen her på forumet suger. Men PC'en jeg har brukt i det siste som ikke er noe meget god fryser ved tider. Har ingen anelse om hva det kan skyldes, men jeg følger med deg lydkort, mistenker at du har noe med saken å gjøre. Vet ikke helt spesifikasjonene til PC'en siden dette er en standard eldre PC kjøpt på Elkjøp. Men så vidt jeg vet har den nå: AMD Athlon 1003 MHz, 256 SDRAM, Creative SB Live Platinum, GF4 Ti4200, HD på 40 GB... En Siemens maskin, med Windows Xp... Den fryser til og med av og til når jeg hører på musikk, men oftere når jeg spiller spill, ser på film o.l. Før virket dette bra, men nå vil den ikke... Spiller i grunnen ikke så stor rolle fordi jeg har bestilt deler til å bygge en kraftigere PC, men hadde vært morsomt å visst hvorfor dette skjedde... Noe mer dere vil vite, si ifra... Lenke til kommentar
Folo Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 formater C: installer xp på ny fresh install (ikke over den gamle) skaff deg alle de nyeste driverne ikke installer masse drit som du egentlig ikke trenger Lenke til kommentar
DevN Skrevet 16. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2003 Etter det første innlegget var vel hva jeg hadde gjort litt uklart... Men har altså formatert alt sammen, hele systemet, har installert en helt ok versjon av Windows Xp, og ikke lagt inn noe annet enn det nødvendige, og har prøvd samme drivere og alt sånn som det før har vært. Men det har rett og slett ikke virket, maskinen begynner å bli gammel og har dårlig helse, så er sikkert det som er feil, den er ikke sprek nok lenger til å "runne" programmer og spill... Tror i grunnen dette siden det plutselig bare begynte, jeg har ikke sjekket tempraturen på komponentene i maskinen. Men tviler på at det er det... Men hvis noen absolutt må vite det, link meg til et program jeg kan bruke som tar tempen...! Gjør nok en gang obs på at det ikke spiller så stor rolle siden en oppgradering vil skje snart. Får ha innstillingen "Nå kommer alt til å bli bra..." og satse på at jeg ikke plages mer med PC'er. Har hatt 2 PC'er i mitt liv, en gammel dårlig IBM som det bare var feil med, og så denne PC'en som jeg i 1 år eller mer måtte bruke Windows Me på. 2 timer mer med WinMe og jeg hadde ikke vært her... Hater WindowsMe over alt annet på jorden! Lenke til kommentar
DevN Skrevet 16. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2003 Stakkar meg, har ikke fått satt meg rolig ned i en stol og hatt det morsomt med Counter-Strike på flere mnd siden systemet bare fryser! Lenke til kommentar
Folo Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 det er jo ikke noe morro vist alt fungerer. Lenke til kommentar
artoffiction Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Siden det er en gammel maskin er det en god mulighet for at den er full av støv innvendig. Åpne kassa og gjør forsiktig rent. Støv er IKKE bra for en PC! Skaper ofte varmeproblem. Ta gjerne av vifta på cpu kjøleren og gjør ren kjøleribba Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 jeg har samme problem, men pcen har en cpu temp på 30 grader ©, og den krasjer fortsatt til stadighet. har reinstallert Xp flere ganger. har ikke prøvd rengjøring.. AMD athlon 1 GHz 256 mb twinmos sd ram geforce 2 MX 400 maxtor 120 GB Quantum 30 GB Creative Audigy lydkort Lenke til kommentar
DevN Skrevet 18. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2003 Ahh, føler meg ikke alene om å ikke ha så bra PC nå, takk hageby1! Skal prøve å gjøre PC'en ren inni, men tror ikke det er problemet uansett! Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Ahh, føler meg ikke alene om å ikke ha så bra PC nå, takk hageby1! Skal prøve å gjøre PC'en ren inni, men tror ikke det er problemet uansett! jeg hadde samme følelsen, noen venner av meg sitter på en 650 MHz (tror jeg), men han skal kjøpe seg ny (en annen med ca lik pc har gjort det). men det viktigste arguentet er at jeg vil ha en mer stabil pc... (krasjet 60+ ganger for en uke siden, på EN dag...) nå kjører den ok første gang du starter, så er den oppe i +/- 1 time før den krasjer. da kan du vente ett par timer før du kan bruke den en ny time.. har sommerjobb nå, så snart kommer jeg (sansnyligvis) men ett pc forslag jeg vil ha kommentarer på. men, jeg vi gjerne få fikset denne pcen så jeg kan bruke den som multimediaboks/server eller noe sånt Lenke til kommentar
mr x Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 pc fryser..det kan jo sikket være mange grunner til det. har du sett over all hardware"en din.ingen ide-kabler som kan være litt løse(ikke sikker du ser det for at du tar i dem)kan jo også være disse strøm-kablene til disken/diskene du skulle tatt ut all hardware din av pc.og sett inn en og en og pass på at alt er riktig.. vet jo selvsakt ikke om dette kan være grunnen..men er sikkert vært og prøve.. kan også være minnet din som holder på og ta kvelden. Lenke til kommentar
!Alex! Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 ta å feilsøk litt da, dra ut lydkortet og sjekk om den slutter å fryse etter det, kanskje det er rammen, cpu, skjermkort du vet jo aldri. ta å systematisk sjekk gjennom hele systemet før du begynner å formater å sånt. kanskje det er noe galt med driverne prøv å legg inn alle drivere på nytt Lenke til kommentar
DevN Skrevet 18. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2003 Etter jeg formaterer laster jeg ned alle driverne på nytt, har prøvd versjoner av driverne også. Ingenting av det hjelper! Hvorfor skulle noe plutselig bli sånn da? Har ikke puttet inn noe nytt i PC'en eller noe sånt... Sjekket ledningene mens jeg gjor rent inni PC'en, ingen ledninger var løs. Men nå skal jeg opplyse om at PC'en ikke har klikket etter jeg gjorde rent inni der. Det betyr at den har vært i gang siden 1700 ca... I den tiden har jeg hørt på musikk, spilt CS, surfet på nettet, chattet på MSN IM -tjenesten... Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Eneste måten å finne ut av sånne feil på er å bruke elimineringsmetoden. Dra ut alt av komponenter som ikke er nødvendig for at maskinen skal starte, og se om det hjelper. Hvis den fortsatt henger, kan du prøve å klokke ned Cpu, ram og skjermkort (en komponent om gangen) og se om det blir bedre da. I så fall har du et varmeproblem. Siste utvei er å bytte ut disse delene. Låne av andre maskiner eller av kompiser. Har du gjort alt dette, og det fortsatt henger, er det hovedkort eller psu som er feilen. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 Tror rengjøringen hjalp denne gangen gitt... Han har ikke klikket til nå, og har spilt CS kjempe masse nå... (Ja, maskinen min er en han.) Endelig fått trent aimen min igjen... Tusen takk for tipset artoffiction ! Hadde ikke tenkt på å gjøre den ren, men vet jo at det ikke er så bra for den å ha mye støv i seg! Men personlig syntes jeg ikke det var så mye støv i den, var mest på rifta bak vifta på hovedkortet... Men nå gleder jeg meg kun til jeg får de nye delene så jeg kan sette opp en kraftigere maskin! Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 tja, får prøve en rengjøring her også da. har prøvd å ta ut harddisk alt av kort (hadde ett annet skjermkort jeg prøvde også) sjekket alt av kabler etc. ikke prøvd og bytte minne (har kun en som virker), cpu, hovedkort kunne jeg ikke teste. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 En stabilitet opp mot 10 timer, var vel det jeg kunne håpe på med rengjøring. Påpeker at maskinen er tilbake med fryseproblemer, hvem kan jeg kontakte? Ville vært en greit å få løst problemene uansett om ny PC er på vei hit... Lenke til kommentar
DevN Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 Hva er tempen? Som nevnt i tidligere post av meg, understreker jeg dette igjen med håp på at noen leser ser det: Tror i grunnen dette siden det plutselig bare begynte, jeg har ikke sjekket tempraturen på komponentene i maskinen. Men tviler på at det er det... Men hvis noen absolutt må vite det, link meg til et program jeg kan bruke som tar tempen...! Lenke til kommentar
Junta Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Speedfan er fin, her er den. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Vel, startet bare programmet etter installasjonen og tok et screenshot, var vel ikke noe annet jeg trengte å gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå