Gå til innhold

Sersjant på rekruttskole?

Kizza89

Anbefalte innlegg

Heisann, tenkte å søke befalskole i sjøforsvaret eller flyforsvaret. Men lurer på hva jeg må søke for å bli sersjant i rekruttskolen madlaleiren. Ser på befalskoleutdanninger og ser ikke noen utdanninger som er rettet til det. Må jeg søke UB eller er det noen utdanninger over 2 år som er rettet til dette?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, tenkte å søke befalskole i sjøforsvaret eller flyforsvaret. Men lurer på hva jeg må søke for å bli sersjant i rekruttskolen madlaleiren. Ser på befalskoleutdanninger og ser ikke noen utdanninger som er rettet til det. Må jeg søke UB eller er det noen utdanninger over 2 år som er rettet til dette?

Takker for svar :)

Du kan søke både luft og sjøforsvaret. Velger du luftforsvaret, kan du søke UB Baseforsvar og ta utdanningen din på Kjevik. Når du fullfører den, blir du UB-Korporal og blir da plassert på Madlaleiren. Etter UB-perioden på Madla har du mulighet til å søke videre engasjement som sersjant.

Dette er 1 årig kurs som tilsvarer grunnleggende befalskurs. Det er først når du jobber 1 år som sersjant, at du får 2 årig grunnleggende befalsutdanning.

Velger du sjøforsvaret, kan du søke UB HH, hvor hele elevperioden og praksisperioden er på Madla.

Etter praksisperioden kan du søke videre engasjement. Dette er 1 årig kurs som tilsvarer grunnleggende befalskurs. Det er først når du jobber 1 år som kvartermester, at du får 2 årig grunnleggende befalsutdanning.

vZ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...