Gå til innhold

[Løst] laste ned windows? hjelp

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny laptop for ca 1 mnd siden og det var windows 7 home premium på den. men så var jeg misfornøyd med det. installerte xp pro sp3 men så fat jeg ut at det FINNES IKKE alle driverne til xp til denne laptopen. og da jeg formaterte pcn for å installere xp så sletta jeg alle partisjonene så jeg har ikke recoverey partisjonen med windows 7 home premium. eneste jeg har nå er den originale lovlige cd-key til windows 7 home premium som står klistra under laptopen. hvor kan jeg laste ned ny windows 7 home premium og bruke den cd-keyen jeg har?

takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg ny laptop for ca 1 mnd siden og det var windows 7 home premium på den. men så var jeg misfornøyd med det. installerte xp pro sp3 men så fat jeg ut at det FINNES IKKE alle driverne til xp til denne laptopen. og da jeg formaterte pcn for å installere xp så sletta jeg alle partisjonene så jeg har ikke recoverey partisjonen med windows 7 home premium. eneste jeg har nå er den originale lovlige cd-key til windows 7 home premium som står klistra under laptopen. hvor kan jeg laste ned ny windows 7 home premium og bruke den cd-keyen jeg har?

takker for all hjelp :)

edit: det er snakk om windows 7 home premium x64 NORSK jeg skal ha. var det som var originalt på den ;)

Lenke til kommentar

det finnes ingen lovlige steder der du kan laste ned Windows plater, ska du gjøre det helt lovlig bør du kontakte pc produsenten og få dem til å sende deg en recovery plate du eventuelt kan legge over på en minnepenn eller noe.

Men jeg laget enn innlegg for de som hadde mistet sin Windows eller Office plate.... kan jo være det hjelper deg også.

Uansett lovlig er del vel ikke, men risikoen er minst via dette. (for å få virus etc)

Lenke til kommentar

det finnes ingen lovlige steder der du kan laste ned Windows plater, ska du gjøre det helt lovlig bør du kontakte pc produsenten og få dem til å sende deg en recovery plate du eventuelt kan legge over på en minnepenn eller noe.

Eneste lovligste steden (Mest virusfrie løsningen) er technet.

Men ulempen man bryter lisensen til microsoft her, og det koster penger.

Regn med ca 1600 kr i året. For den billigste løsningen, men i følge http://technet.microsoft.com/en-us/subscriptions/downloads/default.aspx har man store alternativer.

Og bestille Recovery DVD fra produseten blir fort dyrt selv om det er billigere regn fort med 300-400 kr, som kommer ann på hvor produsenten sender fra.

Jeg ville fraråde alle pcbrukere å styre unna maskiner med recovery partisjoer og heller ha en DVD plate som installasjonmedium eller en minnepenn som kan skrivebeskyttes.

Alternativ kan man ta kontakt med butikken, elkjøp/lefdal har nok flere images som sikkert kan brukes, nettbutikkene som tilbyr pc hjelp kan sikkert brenne ut et images.

Men vet lite om hvilken priser de velger å tilby her.

Husk at OEM lisenser har en rekke begrensinger.

Så ikke regn med det vil bli enkelt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Eneste lovligste steden (Mest virusfrie løsningen) er technet.

Men ulempen man bryter lisensen til microsoft her, og det koster penger.

Regn med ca 1600 kr i året.

Hehe, mest virusfrie ja. Microsoft Technet er selvsagt 100% virusfri, men koster, som du selv sier det, penger.

I dette tilfelle tror jeg trådstarter var ute etter å få tak i platen uten å måtte betale for det. Og det går, men er ikke lovlig.

Skal du gjøre det lovlig må du betale for det, og Technet er den billigste løsningen da.

Faktisk er det lovlig, etter hva Microsoft sier selv, å bruke .iso filer lastet ned fra f.eks Technet som erstatnings media. Vi snakker da kun bruk av selve .iso filen (DVD platen) og ikke bruk av lisenser.

Lenke til kommentar

I dette tilfelle tror jeg trådstarter var ute etter å få tak i platen uten å måtte betale for det. Og det går, men er ikke lovlig.

Skal du gjøre det lovlig må du betale for det, og Technet er den billigste løsningen da.

Faktisk er det lovlig, etter hva Microsoft sier selv, å bruke .iso filer lastet ned fra f.eks Technet som erstatnings media. Vi snakker da kun bruk av selve .iso filen (DVD platen) og ikke bruk av lisenser.

Er dette fysisk mulig?

Har en kamerat som fysisk liker å eksperimentere på slike ting. Bare for å få billig windows lisens.

Prøvd forskjellige OEM DVD mot andre Retail linser, og funnet ut at det ikke går.

Selv på andre språk er lisensnøkkel forskjellige.

Så det er nok mulig å bruke Retail lisens nøkkel på en OEM plate om man er koblet til internett under installasjon.

Men omvent vil det neppe gå. Husk også OEM lisenser har begrenset nøkkeler, så man trenger sin første nøkkel å skrive under installasjon. Også bytter man under aktiveringen i windows vista og nyere.

Eneste grunnen til det går er fordi lisensnøkken vil koste.

Men hvis man driver med slik løsning, er det store sansynlig for man får advarsel:

Windows is not geniue, og man får popup som sier, at man kan ha blitt utsatt for piratvare forfalskning en skjeldent gang. Som også OEM lisenser kan forutsake hovedsak recovery media.

Så den beste alternativet her Technet eller bestille recovery plate fra produsent.

Har man en tidligere XP CD kan man kjøpe oppgraderingversjon.

Selv syns jeg både "Recovery disk &, OEM" er søppel.

Ønsker man også linux på maskinen, styr unna (Etter min mening).

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg snakker fra erfaring, og har testet dette godt siden Windows 7 kom ut.

Du må skille mellom OEM disker fra PC produsenter, og OEM disker kjøpt fra butikk.

En OEM disk fra produsent kan være avhengig av et sertifikat for å bli aktivert, og her kan du få problemer med andre nøkler enn den som fulgte med.

Men det er ikke noe problem å bruke retail fullversjon nøkler på OEM installasjoner. Jeg har selv byttet ut min Home Premium lisens med en Ultimate lisens på en bærbar.

Du kan også bruke fullversjon lisensen på oppgraderingsplater.

Skal du bruke oppgradringslisensen på en fullversjonplate, må du nok bruke en liten "hack"for å få aktivert, men det er fullt mulig.

Ellers stemmer det ikke at nøklene til Windows 7 er forskjellige fra ulike språk. På alle oppgraderings og fullversjoner kan du bruke en hvilken som helst nøkkel (som hører til samme type som Home Premium, Pro, Ultimate osv) på en hvilken som helst bit versjon (32bit og 64bit) og på et hvilket som helst språk.

Om du kjøper en Windows 7 plate i India, og vil bruke lisensen du har fra en plate i Norge så fungerer det uten problemer.

Men OEM nøklene som står under ferdige pcer, kan ikke brukes på hva som helst siden denne "tilhører" pc produsenten og er en OEM COA nøkkel, som vanligvis må aktiveres over telefonen.

Så du må skille mellom oppgraderingsnøkkler, fullversjon og OEM nøkler. De to første gir deg et hav av muligheter.

Lenke til kommentar

Du må skille mellom OEM disker fra PC produsenter, og OEM disker kjøpt fra butikk.

En OEM disk fra produsent kan være avhengig av et sertifikat for å bli aktivert, og her kan du få problemer med andre nøkler enn den som fulgte med.

OEM lisens tilhører samme Ulla, riktignok forskjellig grafisk grensesnitt der microsoft er levrandør, men OEM lisens for PC er heller "eget tilpassning av media".

Selv har jeg gjort en del aktiveringer på OEM disker fra produsenter slik at lisensen har gått ut, og gadd ikke å ringe for å få ny lisensnøkkel heller. Siden det er litt strev å få recovery disk og linux satt opp slik at alt funger.

Under dette bilder:

vista_install_no_product_key1.png

Regner jeg med du ikke bare kan skrive inn hvilket som helt lisensnøkkel kjøpt et annet sted på en OEM DVD installasjon plate kjøpt i butikk.

Da må windows 7 ha drivere til nettverkkortet i så fall.

Ellers kunne man bare ha skrivet inn et nøkkel også aktivert, og noen mistet sin lisens.

Men det er ikke noe problem å bruke retail fullversjon nøkler på OEM installasjoner. Jeg har selv byttet ut min Home Premium lisens med en Ultimate lisens på en bærbar.

Da regner jeg du har brukt windows anytime upgrade? Eller en oppgradering DVD.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Uansett, trådstarter kan enten laste ned en Home Premium versjon, låne en Home Premium plate fra noen han kjenner, eller kjøpe en OEM/oppgradering/fullversjon plate i butikk.

Han må uansett ringe inn for å aktivere lisensen som står under pcen, og så lenge den blir aktivert på samme pc som den tilhører, så går det greit, uavhengig av hvilken løsninger han velger ang platen.

Men det må være Home Premium.

Og til informasjon, det bildet du viser er ikke selve aktiveringen til Microsoft. Det bildet viser der du skriver inn nøkkelen for å få den sjekket om den tilhører riktig type, altså Home Premium, Pro, Ultimate osv.

Selve aktiveringen krever enten internett tilgang eller telefon tilgang (om du velger telefon aktivering). Nøklene kommer i grupper, så teoretisk sett kan alle i verden bruke samme nøkkel under installasjonen, men antall folk som får aktivert er begrenset til nøkkelen (f.eks en Technet lisens kan aktiveres 10 ganger automatisk, 15 ganger over telefon).

Lenke til kommentar

gjorde en vri og lasta ned windows 7 home premium engelsk versjon.

brukte cdkeyn som står under pcn. og den ble aktivert da jeg tilkoblet internett. har lasta ned språkpakke og installert så da ble det som det skulle.

men takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...