Ivantacus Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Jeg har alltid hatt problemer med munnsår. Når det først kommer ett, kommer det alltid flere. Akkuratt nå har jeg 5 stk. rundt omkring i munnen. Det er utrolig smertefullt når jeg spiser og vil gjerne ha en slutt på dette her. Har det vel nesten 30% av tiden. Det er perioder på noen uker der det ikke er noen, men plutselig dukker de opp og er der i 2 uker. Jeg pusser tennene hver dag, prøver og holde den ren med munnskyllemiddel, tanntråd osv. Men de dukker opp av intet. De er runde og hvite og kan bli ganske store (på størrelse med en tann.) Men de er som oftest mye mindre, men vonde! Noen andre som opplevevd noe lignende? Jeg tror jeg har mangler på noen vitaminer eller noe annet som gjør at kroppen ikke klarer beskytte munnen min mot bakterier. Jeg reiste til legen for 1 år siden og fikk ikke noe annet tilbake enn at jeg skulle prøve forskjellige munnskyllemiddler, men ingen som ser ut til å holde de 100% borte. Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 (endret) 1. Du blir aldri 100% kvitt munnsår. 2. Det kan skyldes lite søvn, stress, og da bryter dem ut. Selv bruker jeg å vaske rundt munnen med såpe etter å ha spist fettete mat, men vet ikke om dette har noe å si. Har hvert fall ikke hatt munnsår på lenge nå. EDIT: jeg har lagt merke til at det også bryter ut hvis jeg våkner brått (mareritt, bråk osv.) Endret 10. april 2011 av RePaC Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Du sover vel ikke med kniver i munnen? 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Sikker på at det ikke bare er herpes? 2 Lenke til kommentar
satchman Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 (endret) Det kan ikke tenkes at å pøse på med munnskyllevann gjør vondt verre da og at det ødelegger munnens naturlige 'klima'? Det er vel også mulig at f.eks. tannkremen du bruker kan gjøre det samme. Selv så er jeg plaget av munnsår en gang i blant, og som det nevnes lenger opp her så trigges det ofte av stress/lite søvn/forkjølelse, hvis jeg får rift i munnslimhinnen eller på leppa, eller av enkelte typer mat. For meg er også veldig syreholdig frukt/juice som f.eks. ananas noe som helt klart trigger utbrudd av munnsår. Ta en titt under 'behandling' her (mye av det som hjelper mot after hjelper også mot herpes (som jeg regner med at jeg har), så det er verdt å prøve uansett hva det måtte være): http://no.wikipedia.org/wiki/Afte Endret 10. april 2011 av satchman Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 (endret) Forøvrig så kan sår som oppstår utenfor munnen og rundt behandles med bacimycin, på vinteren er det veldig vanlig at man sprekker i munnviken f.eks. Bacimycin funker også utrolig på alle andre andre overfladiske infeksjoner også, så det er alltid lurt å ha en tube liggende hjemme. Endret 10. april 2011 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Tipper det er Afte du sliter med. http://nhi.no/sykdommer/mage-tarm/illustrasjoner/afte-18335.html Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Sikker på at det ikke bare er herpes? Det er jo akkurat hva han har (Herpes Labialis, ikke Herpes Genitalis). Lenke til kommentar
Warz Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 To personer jeg kjenner har hatt mye problemer med munnsår og for dem har Longo Vital hjulpet veldig: Tror du får kjøpt det i matbutikken.. Et søk på google verifiserer at dette kan stemme: Munnsår er noe mange er plaget av, men det finnes kjerringråd mot det. Huden på leppene klør, prikker og blir rød, deretter kommer små blemmer som brister og blir til munnsår. Kosttilskuddet Longo Vital har vist seg å ha en gunstig effekt på personer som plages av stadig sårdannelse og munnsår. Longo Vital kan kjøpes i helsekostbutikker og på enkelte apotek. Følg angitt dosering på esken og du har et kjerringråd som fungerer. Lykke til! Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Tannkrem og andre vaner kan ha litt å si for utvikling av after. Hva slags tannkrem bruker du nå, og hvilke har du prøvd tidligere? Har noen evt hatt effekt? Hva slags munnskyllevann bruker du? Og i hvor lang tid har du brukt det? Kommer aftene relatert til stress, sterk mat etc? Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Skitne fingre , tastatur , mus generelt alt man tar i ofte som skjeldent blir vasket kan gi munnsår om man tar ofte på munnen. Biting av negler kan også trigge munnsår Lenke til kommentar
Claus3000 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Noen som har prøvd Oralmedic? http://www.aconordic.no/oralmedic/om_afte_og_blemmer_i_munnen.aspx Jeg er veldig plaget med after. Akkurat nå har jeg mange små på tungen som gjør det vondt å prate, pluss flere større rundt i munnen. Tenkte jeg skal teste Oralmedic så snart jeg får muligheten til å komme meg til et apotek. Lenke til kommentar
PoWerFeeD Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Det er nok "after" ja, jeg får også dette. Sår som kan være sykt smertefulle, og kan være opp mot 2 uker. Corsodyll munnskyldevann kan døyve smerten, og gjøre at de forsvinner litt raskere, så om det blir for galt i perioder kjører jeg det 2 ganger daglig. For å "numme" sårene. Ellers så har jeg merket jeg får mer after om jeg drikker mye Cola eller andre ting med kullsyre. Og om jeg har perioder med lite søvn og dårlig kosthold. Har prøvd det meste for å bli kvitt after, Longovital, tannkrem uten såpestoffer, forskjellige dyre kremer og ting fra apoteket. Ingenting har hatt noe effekt. Søvn, mindre stress, godt kosthold. Tror det er veien å gå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå