Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utrolig mange munnsår

Ivantacus

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt problemer med munnsår. Når det først kommer ett, kommer det alltid flere. Akkuratt nå har jeg 5 stk. rundt omkring i munnen. Det er utrolig smertefullt når jeg spiser og vil gjerne ha en slutt på dette her. Har det vel nesten 30% av tiden. Det er perioder på noen uker der det ikke er noen, men plutselig dukker de opp og er der i 2 uker.

Jeg pusser tennene hver dag, prøver og holde den ren med munnskyllemiddel, tanntråd osv. Men de dukker opp av intet.

De er runde og hvite og kan bli ganske store (på størrelse med en tann.) Men de er som oftest mye mindre, men vonde!

Noen andre som opplevevd noe lignende? Jeg tror jeg har mangler på noen vitaminer eller noe annet som gjør at kroppen ikke klarer beskytte munnen min mot bakterier.

Jeg reiste til legen for 1 år siden og fikk ikke noe annet tilbake enn at jeg skulle prøve forskjellige munnskyllemiddler, men ingen som ser ut til å holde de 100% borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du blir aldri 100% kvitt munnsår.

2. Det kan skyldes lite søvn, stress, og da bryter dem ut.

Selv bruker jeg å vaske rundt munnen med såpe etter å ha spist fettete mat,

men vet ikke om dette har noe å si. Har hvert fall ikke hatt munnsår på lenge nå.

EDIT: jeg har lagt merke til at det også bryter ut hvis jeg våkner brått (mareritt, bråk osv.)

Endret av RePaC
Lenke til kommentar

Det kan ikke tenkes at å pøse på med munnskyllevann gjør vondt verre da og at det ødelegger munnens naturlige 'klima'? Det er vel også mulig at f.eks. tannkremen du bruker kan gjøre det samme.

Selv så er jeg plaget av munnsår en gang i blant, og som det nevnes lenger opp her så trigges det ofte av stress/lite søvn/forkjølelse, hvis jeg får rift i munnslimhinnen eller på leppa, eller av enkelte typer mat.

For meg er også veldig syreholdig frukt/juice som f.eks. ananas noe som helt klart trigger utbrudd av munnsår.

Ta en titt under 'behandling' her (mye av det som hjelper mot after hjelper også mot herpes (som jeg regner med at jeg har), så det er verdt å prøve uansett hva det måtte være):

http://no.wikipedia.org/wiki/Afte

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Forøvrig så kan sår som oppstår utenfor munnen og rundt behandles med bacimycin, på vinteren er det veldig vanlig at man sprekker i munnviken f.eks. Bacimycin funker også utrolig på alle andre andre overfladiske infeksjoner også, så det er alltid lurt å ha en tube liggende hjemme.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

To personer jeg kjenner har hatt mye problemer med munnsår og for dem har Longo Vital hjulpet veldig:

oGQRH.jpg

Tror du får kjøpt det i matbutikken..

Et søk på google verifiserer at dette kan stemme:

Munnsår er noe mange er plaget av, men det finnes kjerringråd mot det. Huden på leppene klør, prikker og blir rød, deretter kommer små blemmer som brister og blir til munnsår.

Kosttilskuddet Longo Vital har vist seg å ha en gunstig effekt på personer som plages av stadig sårdannelse og munnsår. Longo Vital kan kjøpes i helsekostbutikker og på enkelte apotek. Følg angitt dosering på esken og du har et kjerringråd som fungerer.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tannkrem og andre vaner kan ha litt å si for utvikling av after.

Hva slags tannkrem bruker du nå, og hvilke har du prøvd tidligere? Har noen evt hatt effekt?

Hva slags munnskyllevann bruker du? Og i hvor lang tid har du brukt det?

Kommer aftene relatert til stress, sterk mat etc?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Det er nok "after" ja, jeg får også dette. Sår som kan være sykt smertefulle, og kan være opp mot 2 uker.

Corsodyll munnskyldevann kan døyve smerten, og gjøre at de forsvinner litt raskere, så om det blir for galt i perioder kjører jeg det 2 ganger daglig. For å "numme" sårene.

Ellers så har jeg merket jeg får mer after om jeg drikker mye Cola eller andre ting med kullsyre. Og om jeg har perioder med lite søvn og dårlig kosthold.

Har prøvd det meste for å bli kvitt after, Longovital, tannkrem uten såpestoffer, forskjellige dyre kremer og ting fra apoteket. Ingenting har hatt noe effekt.

Søvn, mindre stress, godt kosthold. Tror det er veien å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...