babsen Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Hei Jeg er student i utlandet. Og har lyst til å se på programmer(nytt på ntt) via nett på nrk.no Problemet er at dette ikke er mulig siden de kan se at jeg ikke befinner emg i norge. For øyeblikket løser jeg problemet med vpn fra overplay.com Men siden dette koster penger hadde jeg lyst til å sette opp en pc hjemme hos mor eller far til å bli en slags proxy. Problemet er at jeg vet ikke hva denne forbindelsen heter. Så spørsmålet er hva heter det(eller hva jeg søker på på google/youtube) eller hvordan ejg kan sette opp en av disse pc-ene til å fungere som server for meg. Siden dette kun gjelder 2-3 timer om uken maks. trenger det ikke være en "superløsning" jeg kjører windows vista på min pc. men har muligheten til å bruke både vista og win 7 i norge:) På forhånd takk Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Jeg har ikke testet det selv, men du kan jo prøve å sette opp OpenVPN på en av maskinene. http://openvpn.net/index.php/open-source/downloads.html Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 PPTP (Point to point tunnelling protocol) heter den VPN-protokollen som er innebygget i windows. Windows har mulighet til å motta VPN-forbindelser, men for at man skal få nett via forbindelsen (og ikke bare kontakt med servermaskinen) så må du kjøre windows server edition, da home og andre varianter ikke støtter routing. OpenVPN er sikkert et godt alternativ, men jeg har ikke prøvd dette selv. Selv har jeg VPN server innebygget i ruteren min (Linksys WRT54GL med DD-WRT) slik at jeg kan koble til, og da fungerer det nesten akkurat som å være koblet til kabel i nettverket mitt hjemme. Husk på at hvis du f.eks har en ADSL-linje hjemme med dårlig uthastighet, så er det ikke så altfor bra hastighet du får på VPN-tunellen, da hastigheten vil bli begrenset av opplastningshastigheten (alt du laster ned via hjemmelinjen din, må først lastes ned, for så å sendes videre, og begrenses da av dette) så du kan kanskje ikke forvente full kvalitet på streamen. Lenke til kommentar
babsen Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Takk for svar. Skal hjem neste uke. Forhåpentligvis har vi vpn på ruteren. Hvis ikke får jeg prøve open VPN og eksperimenter litt med det en dag når jerg kommer hjem neste uke. Vi har internett via fiber hjemme så hastighetsmessig bør den tåle det Lenke til kommentar
Merko Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Du kan (om du vil) se via proxyen min på www.merko.name/prox Sendte forøvrig mail til NRK for en stund tilbake, de hadde ingen problemer med at norske folk brukte proxyen fra utlandet, så regner med det er greit. Alle websidene du besøker blir automatisk logget med dato\klokkeslett og IP. Passord osv. blir selvsagt ikke logget. Så bare ikke bruk den til noe tull, så går det nok bra. Ifølge statestikken på serveren min, så blir den godt brukt på NRK, så regner med det funker nogenlunde bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå