ElBarto Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Den bærbare Acer PC'en min har vært inne til reparasjon en stund nå, omtrent 7 uker. Jeg ser på dette som en meget lang tid, er student og bruker den mye. Hendelsesforløpet er omtrent slik: Kontaktet PS.no, hvor jeg kjøpte PC'en i juli for 2008. Altså litt over 2 1/2 år siden. De sa det ikke lenger gikk på garantien, og at jeg måtte kontakte Acer selv. Dette gjorde jeg, fikk RMA nummer og sendte inn PC'en. Den ble mottatt hos dem 21.02. Deretter gikk det vel et par uker, før jeg ringte og lurte på hva som skjedde. De sa da at de nytt hovedkort var bestilt, og det skulle komme i løpet av et par dager. Så gikk det enda et par uker før jeg ringte igjen. Da sa de at de ventet på hovedkort som var bestilt for et par dager siden, og forventet at det kom i løpet av uken. Jeg forklarte da, at det var det samme de sa for to uker siden. Da forklarte de at de hadde fått feil, og måtte bestille på nytt. (jeez..). Jaja.. tenkte jeg, er vel ikke så mye å gjøre med. Så tok det vel omtrent 1 1/2 uke til før de hadde klart å fikse den og jeg fikk mail om at den var på vei og at jeg skulle få den i løpet av 2-3 dager. Dette var 30.03. I mailen sto det at den var sendt med arbrvita logistikk (aldri hørt om før), og at jeg kunne spore sendingen på posten.no OG ups.no. Noe tull i det automatiske mailsystemet eller noe vil jeg tro. Jeg ringte så på mandag 04.04, og fikk beskjed om at det var feil i mailen, og at det ikke gikk an å spore sendingen som var sendt med arbrvite logistikk, men at jeg mest sansynlig ville få den i løpet av morgendagen. Det gjorde jeg ikke. Ringte så igjen 06.04, hvorpå de sa de skulle etterlyse pakken. Fortsatt ikke noe mer skjedde, så jeg ringte igjen 08.04 og fikk beskjed om at de skulle etterlyse den på nytt, og gi meg beskjed på mail, forhåpentligvis i løpet av dagen, når de visste noe mer. Har jeg noe krav av noe slag i denne saken? Eller blir jeg pent nødt til å sitte og vente på at jeg skal få PC'en tilbake? Har nå gått 1 1/2 uke siden den ble sendt fra Acer.. og som sagt tidligere, 7 uker siden de mottok PC'en. Kan vel også legge til at jeg spurte om det var noen mulighet for at de kunne bytte batteriet også, siden det har vært tilnærmet dødt i laang tid. Da fikk jeg beskjed om at det kom til å koste 1200,-, siden det bare er 2 1/2 års reklamasjon på batteri. Ikke at de gjorde noe feil her, men kunne jo hatt litt godvilje. Endret 9. april 2011 av ElBarto Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Det er 5 års reklamasjonsfrist på PC'er. 2 år på batteri. Kjekt å vite hvem jeg ikke skal handle hos. Forhandleren skal forholde seg til Forbrukerkjøpsloven, så framt kjøpet dekkes av Forbrukerkjøpsloven), og ikke garantien til Acer så lenge garantien ikke dekker noe som går utover det du allerede har krav på i forhold til Forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
ElBarto Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 Det er 5 års reklamasjonsfrist på PC'er. 2 år på batteri. Kjekt å vite hvem jeg ikke skal handle hos. Forhandleren skal forholde seg til Forbrukerkjøpsloven, så framt kjøpet dekkes av Forbrukerkjøpsloven), og ikke garantien til Acer så lenge garantien ikke dekker noe som går utover det du allerede har krav på i forhold til Forbrukerkjøpsloven. Ja, klar over det. Dårlig formulert emnetittel. :/ Er mer reparasjonstiden jeg lurte på. Hva som er akseptabelt. Forøvrig veldig fornøyd med ps.no. Ordnet raskt og effektivt opp med en tidligere bærbar som var innenfor garantitiden. Og at jeg nå måtte ta det reklamasjonen direkte med Acer, istedenfor gjennom PS.no, gjør jo ingenting sånn sett. Ps.no hadde da bare blitt et ekstra ledd i saken. Sånn jeg ser det nå, er det Acer som er ansvarlig. Men, behandlingstiden hos Acer derimot, har ikke akkurat vært av den beste. Så kommer nok ikke til å kjøpe det igjen. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Forbrukerkjøpsloven sier at forhandleren har rett til å forsøke avhjelp 2 ganger. Så når Acer nå reparerer for deg, så har forhandleren enda ikke gjennomført avhjelp. Det kan skape problemer for deg senere. Det er derfor du skal forholde deg til forhandleren, og ikke akseptere å bli videresendt. Lenke til kommentar
ElBarto Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 Forbrukerkjøpsloven sier at forhandleren har rett til å forsøke avhjelp 2 ganger. Så når Acer nå reparerer for deg, så har forhandleren enda ikke gjennomført avhjelp. Det kan skape problemer for deg senere. Det er derfor du skal forholde deg til forhandleren, og ikke akseptere å bli videresendt. Ok, skjønner. Jeg har jo korrespondansen hvor jeg blir videresendt i så fall. Det må vel telle for noe i det minste? Men, det er jo bare hvis feilen skjer flere ganger det blir ett problem. Får satse på at det går bra. Men, har du noen forslag til hva jeg skal gjøre slik saken er nå, med nåværende status. Bare vente på at den kanskje kommer fram til slutt? Hvor lang tid bør det gå før jeg eventuelt kan melde ifra til forbrukerrådet, hvis jeg i det hele tatt kan det i denne situasjonen. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 I morgen har det altså gått 7 uker siden de mottok maskina di. Da ville jeg ha tatt kontakt med PS og sagt at pga lang servicetid så hever du kjøpet. Henvis til §30 i Forbrukerkjøpsloven. § 30 - Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Mener FTU kom fram til at 6 uker var skillet mellom normal servicetid og for lang servicetid. Men klarer ikke finne noen konkrete saker å vise til. 1 Lenke til kommentar
ElBarto Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 I morgen har det altså gått 7 uker siden de mottok maskina di. Da ville jeg ha tatt kontakt med PS og sagt at pga lang servicetid så hever du kjøpet. Henvis til §30 i Forbrukerkjøpsloven. § 30 - Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Mener FTU kom fram til at 6 uker var skillet mellom normal servicetid og for lang servicetid. Men klarer ikke finne noen konkrete saker å vise til. Takker for svar. Da gjør jeg det. Skal jeg da bare nekte og ta imot PC'en hvis den brått skulle komme senere i uka? Ja, også lest det med 6 uker i en eldre tråd her på forumet. Men, der var det heller ikke noen konkret sak og vise til såvidt jeg husker. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Om ikke avhjelpsforsøket går gjennom i løpet av 6 uker, er jeg usikker på om det automatisk fører til rett til heving av kjøpet... jfr. § 30 i forbrukerkjøpsloven. 6 ukersfristen er vel egentlig bare en bransjestandard. Endret 12. april 2011 av Star Fox Lenke til kommentar
ElBarto Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Om ikke avhjelpsforsøket går gjennom i løpet av 6 uker, er jeg usikker på om det automatisk fører til rett til heving av kjøpet... jfr. § 30 i forbrukerkjøpsloven. 6 ukersfristen er vel egentlig bare en bransjestandard. Ser nok ikke sånn ut. Fikk svar fra PS.no nå: Hei! Vi har konferert med Acer, og pc'en har vært på avveie i transporten. Den er nå lokalisert og på vei tilbake til deg. Forbrukerkjøpsloven sier at du har krav på låneprodukt hvis du har vært avskåret fra produktet i mer enn en uke. Ikke at du har krav på å få hevet kjøpet. Hvis du er uening i denne avgjørelsen, kan du ta saken videre med forbrukerrådet. Skal jeg da bare finne meg i det å vente på at jeg mottar pc'en? Irriterende å ha måttet vente så lenge. Fikk forøvrig ikke noe tilbud om noe låneprodukt heller. Er dette noe jeg måtte etterlyst selv? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Fikk forøvrig ikke noe tilbud om noe låneprodukt heller. Er dette noe jeg måtte etterlyst selv? Ja, det er kundens eget ansvar å etterspørre låneprodukt om man har en grunn til at man trenger dette. Lenke til kommentar
ElBarto Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 Fikk forøvrig ikke noe tilbud om noe låneprodukt heller. Er dette noe jeg måtte etterlyst selv? Ja, det er kundens eget ansvar å etterspørre låneprodukt om man har en grunn til at man trenger dette. Ok. Det er jo forsåvidt greit nok. Så jeg har egentlig ikke noe jeg skulle sagt i denne saken? Annet enn at jeg kunne forespurt et låneprodukt. (forøvrig fortsatt ikke fått PC'en....) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Så jeg har egentlig ikke noe jeg skulle sagt i denne saken? Annet enn at jeg kunne forespurt et låneprodukt. (forøvrig fortsatt ikke fått PC'en....) Jeg mener 7 uker er utenfor det som regnes som "rimelig tid", og du kan forsøke å kreve kjøpet hevet. At du ikke har fått låneprodukt, når du ikke selv har etterspurt det, har ingen positiv innvirkning på din sak. Lenke til kommentar
ElBarto Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 Jeg mener 7 uker er utenfor det som regnes som "rimelig tid", og du kan forsøke å kreve kjøpet hevet. At du ikke har fått låneprodukt, når du ikke selv har etterspurt det, har ingen positiv innvirkning på din sak. Ja, det mener jeg å. Prøvd jo å heve kjøpet. Fikk det svaret som jeg skrev tidligere i tråden: Hei! Vi har konferert med Acer' date=' og pc'en har vært på avveie i transporten. Den er nå lokalisert og på vei tilbake til deg. Forbrukerkjøpsloven sier at du har krav på låneprodukt hvis du har vært avskåret fra produktet i mer enn en uke. Ikke at du har krav på å få hevet kjøpet. Hvis du er uening i denne avgjørelsen, kan du ta saken videre med forbrukerrådet. [/quote'] Har forøvrig kontaktet forbrukerrådet på mail i dag. La frem alt slik det har skjedd og lurte på om de kunne gi meg noen info om rettigheter og slikt i forhold til denne saken. Tar vel noen dager før de eventuelt svarer. Fikk melding etter at jeg hadde sendt mail til forbrukerrådet. Om at pc'en skulle bli kjørt ut til meg i dag, innen klokke 16. Så da får jeg den vel snart (15:03 nå). Dette var da med bring. Å med sporing på bring.no. Pakken ble sendt fra Oslo i går. Kjenner jeg har mest lyst til å heve kjøpet, irriterende lang ventetid... Men, ser også ut som det kan bli vanskelig. Lenke til kommentar
ElBarto Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 Fikk svar fra forbrukerrådet nå. Det gikk mye raskere enn forventet. Heii' date=' Joda, du har rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. § 30 sier at avhjelp skal skje innen rimelig tid. 2-4 uker er vanligvis rimelig tid for masseproduserte hyllevarer. Etter hva jeg skjønner så har du ventet i snart 2 måneder. Det vil kunne utløse et hevingskrav etter § 30. Et låneprodukt er noe du kan kreve dersom 1) du har et genuint behov for det, og 2) det ikke påfører selger et urimelig tap. Det kan godt være at pakken er rett rundt hjørnet. En mulighet er å gi selger en siste rimelig frist (f.eks. 1 uke, 10 dager eller noe slikt) til å levere. Lykkes ikke det, så vil du kreve heving av kjøpet. hevingskravet ditt vil stå sterkere i så tilfelle. Krever du heving idag - og sender papirene inn til Forbrukerrådet for klagesaksbehandling der - så kan du vise til bestemmelsen om rimelig tid, men dersom pakken kommer så har du brukt en del energi på å starte en sak unødig. http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk [/quote'] Slik jeg tolker svaret. Så burde jeg egentlig gitt selger en ukes frist når jeg forespurte heving av kjøpet mandag 11.04. Da ville det nå ha gått en uke. (Siden jeg fortsatt ikke har fått den i dag). Å min sak ville stått sterkere. Hvis jeg nå skal ha noen mulighet til å heve kjøpet. Må jeg altså gi selger en ukes frist. Sende papirer til forbrukerrådet. Og "satse" på at det tar enda en uke før de klarer å få levert pc'en til meg. Noe de mest sansynlig kommer til å gjøre... Eller? Noen råd synspunkter på saken mottas med stor takk. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Om ikke avhjelpsforsøket går gjennom i løpet av 6 uker, er jeg usikker på om det automatisk fører til rett til heving av kjøpet... jfr. § 30 i forbrukerkjøpsloven. 6 ukersfristen er vel egentlig bare en bransjestandard. Ser nok ikke sånn ut. Fikk svar fra PS.no nå: Det er en bransjestandard, derfor er de ikke bundet av den. Lenke til kommentar
ElBarto Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 Om ikke avhjelpsforsøket går gjennom i løpet av 6 uker, er jeg usikker på om det automatisk fører til rett til heving av kjøpet... jfr. § 30 i forbrukerkjøpsloven. 6 ukersfristen er vel egentlig bare en bransjestandard. Ser nok ikke sånn ut. Fikk svar fra PS.no nå: Det er en bransjestandard, derfor er de ikke bundet av den. Men, det ser ut som jeg kunne hatt en god sak hos forbrukerrådet i det minste. Hvis jeg hadde vært litt tidligere ute, og visst det jeg vet nå. Siden de definerte rimelig tid som 2-4 uker. Så spørs om det og ikke følge bransjestandarden hadde gått hvis jeg hadde gitt beskjed for 2-3 uker siden at jeg ville heve kjøpet hvis jeg ikke mottok pc'en innen 7-10 dager. Men, virker som det er for sent nå. Forøvrig litt kjedelig at bring ikke ringte før de kom å prøvde og levere på døra. Trodde det var vanlig jeg, men tydeligvis ikke. Hadde tatt meg 5 min og kjøre hjem. Status på sendingen er nå: Forsøkt utlevert Årsak: Adressaten ikke inne / forretn. stengt Tiltak: Sendingen vil bli levert utleveringsenhet 15.04.2011 11:38 Vil utleveringsenhet si på postkontoret? Kunne i så fall godt fått en lapp i postkassa når de var her, så jeg kunne hentet den når jeg ønsker. Får vel den til mandagen da. :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå