Gå til innhold

Hvilken distribusjon anbefales for ikke så rask bærbar?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Sony Vaio P bærbar, med 1,33GHz CPU, 2GB RAM, 50GB HDD og 1600x780 skjerm og lurer på hvilken distro jeg skal velge. Bruker Fedora Xfce 14 siden det var det jeg har lest om på ymse nettsteder at andre med lignende maskiner har brukt, men kan ikke si at jeg er helt fornøyd med denne. Synes at det går generelt treigt, også synes jeg ikke utvalget av programmer i pakkebrønnen er så bra. Luerer på om jeg skal forsøke Ubuntu, kan denne være raskere? Har skrivebordsmiljøet mye å si? Kanskje GNOME skrivebordsmiljøet er raskere?

 

Jeg trenger ikke noe fancy grafikk og slik men noe som er såpass effektivt at det blir OK å bruke, og noe som er bra kofigurert slik at de forskjellige delene av systemet fungerer sammen. Maskinen brukes mest til tekstbehandling og web-surfing.

 

Kan muligens se på BSD distroer også, er disse mindre krevende enn Linux?

 

Er så mange å velge imellom, så håper på noen innspill.

Endret av no_id
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har en Sony Vaio P bærbar, med 1,33GHz CPU, 2GB RAM, 50GB HDD og 1600x780 skjerm og lurer på hvilken distro jeg skal velge. Bruker Fedora Xfce 14 siden det var det jeg har lest om på ymse nettsteder at andre med lignende maskiner har brukt, men kan ikke si at jeg er helt fornøyd med denne. Synes at det går generelt treigt, også synes jeg ikke utvalget av programmer i pakkebrønnen er så bra. Luerer på om jeg skal forsøke Ubuntu, kan denne være raskere? Har skrivebordsmiljøet mye å si? Kanskje GNOME skrivebordsmiljøet er raskere?

Det er nok skrivebordsmiljøet som har mest å si. Om du har vilje til det (siden du foreslår BSD vil jeg tro du har det :)) ville jeg prøvd en enkel distro á Puppy Linux. Antagelig vil den yte langt bedre enn det, så jeg ville prøvd en enkel distro som Arch og bygd opp selv rundt Openbox eller noe. Vil nok gi deg mye igjen. Prøv deg frem på arch og nedover. Du kan selvsagt gjøre det samme med *buntu, men du kan like gjerne spare deg bryet. :) Kjenner ikke Fedora som foreslått, så det kan jeg ikke si noe om.

Jeg trenger ikke noe fancy grafikk og slik men noe som er såpass effektivt at det blir OK å bruke, og noe som er bra kofigurert slik at de forskjellige delene av systemet fungerer sammen. Maskinen brukes mest til tekstbehandling og web-surfing.

Se over. Openbox/scrotwm/stumpwm/fluxbox kan være din greie. :)

Kan muligens se på BSD distroer også, er disse mindre krevende enn Linux?

Nja, strengt tatt ikke. Så store forskjellen er det ikke, riktignok, men BSD er ikke noe særlig mindre krevende enn linux,

Er så mange å velge imellom, så håper på noen innspill.

Summary: En enkel distro, et enkelt miljø. Enten LXDE, Enlightenment eller bygg ditt eget rundt *box eller en tiling. :)

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...