Gjest medlem-197195 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Folkens, trenger veiledning i nok ett tema. Har fylt 16, og det eneste jeg vet om temaet er at jeg er gammel nok. Så, hva gjør jeg egentlig? Moped eller Lett MC? ......osv Lenke til kommentar
ironkiller Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 du tar lappen og kjøper mc. Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 ..Kan du utdype det litt? Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Hva du vil gjøre går jo helt på deg, har du råd til lett MC, så er jo det morsommere. Kan jo kjøre mye fortere, lovlig. Moped er billigere, men du blir jo også "låst" til 50km/t Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Hva du vil gjøre går jo helt på deg, har du råd til lett MC, så er jo det morsommere. Kan jo kjøre mye fortere, lovlig. Moped er billigere, men du blir jo også "låst" til 50km/t Hva er pro's og con's med begge parter? Og er scooter det samme som moped? Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Jeg vet ikke helt hva du vil vite som er positivt og negativt med de lett-mc>moped, men lett-mc koster mer, både for lappen og sykkelen. Ja scooter går under moped, er ikke en egen lapp for scooter Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Så det er egentlig hovedforsjellen? Vet ikke om jeg vil/tør kjøre så fort, men 50 km/t virker litt sakte allikevel. For meg er det lett MC som virker mest lovende, men jeg allikevel ikke forsjellen. Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Det er en større motor i lett-mc Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 50cc i moped, 125cc i lett. Lett er altså dobbel og en halv gang større. Både lett sykkel, og lett lappen er dyrt. Lappen på lett tar i hvert fall ganske lang tid å ta i forhold til moped. Skal du ha en ålreit lett, må du vel legge opp 28 000 kr ++ Moped tar deg frem i 45 km/t på det høyeste. Lett kan gi deg ca. 110-130 på det høyeste. Opplevelsen og kjøregleden er nok mye større med lett. Du er ikke lengre en sinke i trafikken, og du kan ha med deg en person. Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Men hvis jeg tar førerkort klasse A1 (Lett MC lappen som jeg har forstått), kan jeg da kjøre moped eller scooter med det førerkortet/kurset da? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Ja, det bør vel gå an. Rett meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Ja, du kan også kjøre moped/scooter med lett-mc førerkort Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Woo, da tar jeg garantert den lappen, ihvertfall. Om jeg får råd til lett MC, derimot. Lenke til kommentar
krangel Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) Lettsykkel Pro's Holder fartsgrensen Kan ha 2 på Bedre opplæring morsommere Con's Dyrere opplæring og sykkel Litt vanskeligere å bestå enn moped Moped: Pro's Billig både for sykkel og lappen Rask opplæring Enkel opplæring Con's Max 45-50 km/t lovlig Ikke så kult som lettsykkel Kun en på, ingen passasjer Slik jeg ser det. Endret 14. april 2011 av krangel.no Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Lettsykkel Pro's Holder fartsgrensen Kan ha 2 på Bedre opplæring morsommere Con's Dyrere opplæring og sykkel Litt vanskeligere å bestå enn moped Moped: Pro's Billig både for sykkel og lappen Rask opplæring Enkel opplæring Con's Max 45-50 km/t lovlig Ikke så kult som lettsykkel Kun en på, ingen passasjer Slik jeg ser det. Det var egentlig svaret jeg ville frem til Men jeg tror jeg tar klasse A1 sertifikat og bare kjøper hva slags sykkel jeg får råd til. Med det førerkortet har jeg jo alternativene åpne, ikkesant? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Tja....regner med du har planer om å ta billappen når du fyller 18, da er de ~15k du bruker på A1 lappen ganske greie å ha Så om du har planer om bil sånn sett så lønner det seg vel med moped rent økonomisk ihvertfall Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Nei, vet ikke om det blir bil sertifikat med en gang jeg fyller 18. Har tenkt å studere i Oslo så snart jeg kan etter å ha blitt ferdig med videregående. Og da vet jeg ikke om det er så greit å kjøpe bil da jeg trenger penger til en del annet, pluss parkering uttafor studenthusene er ikke så gunstig, synes jeg da. Kommer nok til å ta A1 lappen og en passe billig moped. Vil ha mulighetene åpne, men når jeg bruker over 10.000 på lappen har jeg ikke stort igjen for selve kjøretøyet. Lenke til kommentar
krangel Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Hvis du likevel skal ha moped, så vil jeg egentlig anbefale deg mopedlappen. Du får ingen vesentlige fordeler med A1 når du skal ta billappen, foruten traffikalt grunnkurs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå