Andreaseh Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 I år går jeg i militæret, og tenker å studere siviløkonomi neste år. Med militærpoeng og alderspoeng har jeg 51 poeng ca. Så altså per i dag mangler jeg litt for å komme inn på NHH, og er derfor veldig usikker på om jeg skal ta et friår og håpe på at jeg kan forbedre noen karakterer pluss få alderspoeng og komme inn på NHH, som eg vet har eg godt rykte. Men ingenting er jo sikkert at det går, og er derfor veldig usikker på om eg skal ta et friår, eller om det kanskje er like greit å studere på enten BI eller høyskolen i Bergen. DA tenker jeg i hovedsak å ta en bachelor på BI eller HIB og så prøve å søke meg inn på masteren på NHH. Men hva mener folk? er det best å ta alt på NHH, og ta et friår (og risikere at eg kanskje ikke kommer inn da heller) eller er det best å bare starte å satse på at eg kommer inn på masteren på NHH? I så fall hva mener folk om hva som er best av Høyskolen i Bergen, eller BI i bergen ? på forhånd takk Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Ville ha gått for NHH. Og det heter ikke siviløkonomi. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Lite diplomatisk: BI Bergen er en vits, HiBs økad-fag likeså. BI Oslo er et mer levelig alternativ. Lenke til kommentar
Andreaseh Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 Ville ha gått for NHH. Og det heter ikke siviløkonomi. Beklager. Men mente master i økonomi og administrasjon som kvaliviserer til tittelen siviløkonom! Lite diplomatisk: BI Bergen er en vits, HiBs økad-fag likeså. BI Oslo er et mer levelig alternativ. Viss man tar bachelor graden i økonomi og administrasjon på BI i bergen, og masteren i Oslo, går ikke det for det samme som om man hadde tatt alle år i oslo ? sånn med tanke på nivå, jobbmuligheter og status ? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 NHH sitter nok solid på toppen når det kommer til status. BI Nydalen er nummer to, selv om noen har sine innvendinger. Mindre BI-skoler ville jeg holdt meg langt unna da jeg hører at de driver med avkryssingsprøver og felles muntlige eksamener i visse tilfeller. Hvis du er fryktelig opptatt av ryktet så er vel også de mindre distriktshøyskolene noe å unngå. Personlig har jeg gått på to forskjellige skoler og møtt mange folk fra forskjellige skoler (HiHM, TØH, HiB, NTNU, UiS, UiA, BI Trondheim, BI Gjøvik, BI Nydalen, HiL, HHB) og konklusjonen er følgende: svært mange av dem er slående like, og det er hovedsakelig NHH som er foran på status-fronten. Jeg har målt "krefter" og sparret med folk fra alle disse skolene og har funnet ut at den største forskjellen er ikke hvilken skole du har gått på, men hvor hardt du jobber. Dessuten kan man slippe unna med en mindre "anerkjent" skole på bachelor dersom man har en master fra en finere en. Jeg er på mitt fjerde år i siviløkonomutdanningen min. Lenke til kommentar
Andreaseh Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 NHH sitter nok solid på toppen når det kommer til status. BI Nydalen er nummer to, selv om noen har sine innvendinger. Mindre BI-skoler ville jeg holdt meg langt unna da jeg hører at de driver med avkryssingsprøver og felles muntlige eksamener i visse tilfeller. Hvis du er fryktelig opptatt av ryktet så er vel også de mindre distriktshøyskolene noe å unngå. Personlig har jeg gått på to forskjellige skoler og møtt mange folk fra forskjellige skoler (HiHM, TØH, HiB, NTNU, UiS, UiA, BI Trondheim, BI Gjøvik, BI Nydalen, HiL, HHB) og konklusjonen er følgende: svært mange av dem er slående like, og det er hovedsakelig NHH som er foran på status-fronten. Jeg har målt "krefter" og sparret med folk fra alle disse skolene og har funnet ut at den største forskjellen er ikke hvilken skole du har gått på, men hvor hardt du jobber. Dessuten kan man slippe unna med en mindre "anerkjent" skole på bachelor dersom man har en master fra en finere en. Jeg er på mitt fjerde år i siviløkonomutdanningen min. Takk for tilbakemelding! Hvilke to skoler har du gått på ? Og har du hørt noe om BI bergen ? Er det forskjell om man ta bachelor i BI bergen og master på BI i oslo, eller om man tar alt i Oslo ? Tingen er at jeg bor i bergen, og vet at det er mye dyrere å bo i oslo, pluss for tiden passer det dårlig..Har selvsagt tenkt og søke på NHH på førstevalg på masteren, men viss ikke er vel kanskje BI oslo alternativet..Så spørsmålet er egentlig om det er veldig stor forskjell om eg tar bachelor i bergen eller i Oslo på BI? Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 I år går jeg i militæret, og tenker å studere siviløkonomi neste år. Med militærpoeng og alderspoeng har jeg 51 poeng ca. Så altså per i dag mangler jeg litt for å komme inn på NHH, og er derfor veldig usikker på om jeg skal ta et friår og håpe på at jeg kan forbedre noen karakterer pluss få alderspoeng og komme inn på NHH, som eg vet har eg godt rykte. Men ingenting er jo sikkert at det går, og er derfor veldig usikker på om eg skal ta et friår, eller om det kanskje er like greit å studere på enten BI eller høyskolen i Bergen. DA tenker jeg i hovedsak å ta en bachelor på BI eller HIB og så prøve å søke meg inn på masteren på NHH. Men hva mener folk? er det best å ta alt på NHH, og ta et friår (og risikere at eg kanskje ikke kommer inn da heller) eller er det best å bare starte å satse på at eg kommer inn på masteren på NHH? I så fall hva mener folk om hva som er best av Høyskolen i Bergen, eller BI i bergen ? på forhånd takk Søk deg inn på CBS. Minst like god som NHH, men lavere snitt. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Det skal ikke være noen forskjell mellom BI Bergen og BI oslo, BI bergen ligger ofte likt eller foran BI Nydalen i resultatoppnåelse. Det er også høyere snitt for å komme inn i bergen enn i nydalen. Lenke til kommentar
Andreaseh Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 Takk for gode svar! Så sånn eg har forstått det så er det akkurat det samme om man tar Bachelor på BI i bergen, og søker seg inn på BI i oslo på masteren eller om man tar alle årene i Oslo ? Eneste negativet er jo at i Oslo er man sikret (ved mindre man stryker) alle årene, mens viss eg går i Bergen først, må eg søke meg innpå Oslo etterpå.. og erfaringer om folk som er ferdigutdannet på BI ? stiller de mye dårligere enn folk fra NHH ? Lenke til kommentar
Andreaseh Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 I hovedsak tenker jeg å: - enten ta alle år på NHH, og ta friår for å komme inn med forbedrere karakterer - eller ta tre år i Bergen og to år i Oslo på BI - eller alle årene på BI i oslo vet at NHH har høyest status, men slik jeg har forstått er det ingen forskjell mellom de to siste valgene mine, bortsett fra at valg nr 2 må jeg søke meg inn på master ? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Det er mulig det ikke er noen formell forskjell mellom BI Bergen og Nydalen, dette er imidlertid ikke særlig interessant – formalia sier lite. I Nydalen finnes det i alle fall en viss sjanse for å støte på noen med akademiske ambisjoner, enkelte ansatte driver til og med forskningsvirksomhet. Er det institusjonsstatus man er ute etter ligger BIs lokale institusjoner på linje med en kassegitarbefengt folkehøyskole. Du spør hva som er best, i dette er det vanskelig å legge annet enn akademisk kvalitet og status, eventuelt de uteksaminertes rekkevidde. Hvis du virkelig vil studere i Bergen og er villig til å ofre kvalitet for dette er det selvsagt helt kurant – slike vurderinger er det kun du som kan ta. For øvrig ser jeg det ikke som noen selvfølge at det å hale seg inn på NHH etter en rekke privatistfag nødvendigvis er noen god løsning: en skal helst komme seg gjennom studiet etter å ha ramlet inn dørene. 1 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 NHH sitter nok solid på toppen når det kommer til status. BI Nydalen er nummer to, selv om noen har sine innvendinger. Mindre BI-skoler ville jeg holdt meg langt unna da jeg hører at de driver med avkryssingsprøver og felles muntlige eksamener i visse tilfeller. Hvis du er fryktelig opptatt av ryktet så er vel også de mindre distriktshøyskolene noe å unngå. Personlig har jeg gått på to forskjellige skoler og møtt mange folk fra forskjellige skoler (HiHM, TØH, HiB, NTNU, UiS, UiA, BI Trondheim, BI Gjøvik, BI Nydalen, HiL, HHB) og konklusjonen er følgende: svært mange av dem er slående like, og det er hovedsakelig NHH som er foran på status-fronten. Jeg har målt "krefter" og sparret med folk fra alle disse skolene og har funnet ut at den største forskjellen er ikke hvilken skole du har gått på, men hvor hardt du jobber. Dessuten kan man slippe unna med en mindre "anerkjent" skole på bachelor dersom man har en master fra en finere en. Jeg er på mitt fjerde år i siviløkonomutdanningen min. Takk for tilbakemelding! Hvilke to skoler har du gått på ? Og har du hørt noe om BI bergen ? Er det forskjell om man ta bachelor i BI bergen og master på BI i oslo, eller om man tar alt i Oslo ? Tingen er at jeg bor i bergen, og vet at det er mye dyrere å bo i oslo, pluss for tiden passer det dårlig..Har selvsagt tenkt og søke på NHH på førstevalg på masteren, men viss ikke er vel kanskje BI oslo alternativet..Så spørsmålet er egentlig om det er veldig stor forskjell om eg tar bachelor i bergen eller i Oslo på BI? Høgskolen i Hedmark og Trondheim Økonomiske Høgskole. Det som skiller de beste skolene fra de andre er i mine øyne at de har tette bånd med næringslivet. Skoler med litt høyere opptakskrav er kanskje å foretrekke ettersom du starter sammen med studenter som har en god arbeidsmoral fra VGS. Dette er jo hovedsakelig NHHs største fordel akkurat nå - de har blitt så populære og kan dermed velge fritt blant toppkandidatene fra VGS. Lenke til kommentar
Andreaseh Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 Hva tenker folk om HIB kontra BI da? Da tenker jeg å starte med en bachelor på Høyskolen i Bergen i år, eller BI i bergen? vet at HIB har høyere inntakskrav på snitt, men vet og at BI skal ha et godt kontaktnett osv, men dette har vel ikke mye å si med tanke på at eg uansett skal fortsette på en master, og det blir jo enten på BI i oslo, eller NHH i bergen Lenke til kommentar
Yes yes Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Hva tenker folk om HIB kontra BI da? Da tenker jeg å starte med en bachelor på Høyskolen i Bergen i år, eller BI i bergen? vet at HIB har høyere inntakskrav på snitt, men vet og at BI skal ha et godt kontaktnett osv, men dette har vel ikke mye å si med tanke på at eg uansett skal fortsette på en master, og det blir jo enten på BI i oslo, eller NHH i bergen Hei, lurte på hva du driver på med nå? Har det samme spørsmålet angående HIB vs BI Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå