Gå til innhold

database tabeller .. og hvilke relasjoner skal til ?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal til å lage en simpel database som skal holde styr på hesteløp .... det jeg sliter med er å finde ut hvilke/hvor mange tabeller jeg trenger ... og hvilke relasjoner som skal brukes

Eks.

der er ex. 30 heste totalt i databasen ... og man kan naturligvis legge inn indivuduel data på hver hest .. den tabellen er grei

her er den tricky biten ..

når et løp skal startes .. da deltar kanskje kun 20 av de 30 heste i dagens løp .. man skal da kunne kunne merke opp 20 av 30 av hestene og legge inn data om dagens løp (er dette da en "mange"til "èn" relasjon .. mange heste deltar i èt løp ? )

Samtidig skal der på den enkelte hest være vist hvilke/hvor mange løp den har deltatt i (antar dette gjøres dette med en query)

Hvor mange tabeller skal jeg opprette for å få til dette, og hvilke relasjoner skal jeg oprette mellom de ?

På forhånd 1000 takk for svar !!

Per

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) når et løp skal startes .. da deltar kanskje kun 20 av de 30 heste i dagens løp .. man skal da kunne kunne merke opp 20 av 30 av hestene og legge inn data om dagens løp (er dette da en "mange"til "èn" relasjon .. mange heste deltar i èt løp ? )

2) Samtidig skal der på den enkelte hest være vist hvilke/hvor mange løp den har deltatt i (antar dette gjøres dette med en query)

1) en til en, evt mange til en (mange hseter til et løp)

2) en til mange (en hest til mange løp).

Hvor mange tabeller?

Minst 2. E for hester og en for løp de deltar i. Du kan sikkert ha en med tidligere eieer, en for stamtre etc. etc.

Lenke til kommentar

Skal du ha historikk over hvilke løp hestene var vært med i, trenger du minst 3 tabeller, det blir en mange til mange relasjon, mange hester kan være med i mange løp.

-- informasjon om hver hest
CREATE TABLE hester (
 hest_id  number(6), -- primary key
 .....
);

-- informasjon om hvert løp
CREATE TABLE lop (
 lop_id number(12), -- primary key
 ... 
);

-- koblings tabell
-- lagre hvilken hest som deltar i hvilket løp her
CREATE TABLE lop_hest (
 f_hest_id  number(6), -- primary key sammen med f_lop_id, foreign til hester.hest_id
 f_lop_id  number(12), -- primary key sammen med f_hest_id, foreign til lop.lop_id
 ...
);

Hvordan du setter primary key og foreign key er avhengig av hvilken database du bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...