Gå til innhold

[Løst] Har Fedora 15 på laptopen, ønsker gnome 3.0

Anbefalte innlegg

forsto ikke dette?

Prøvde med:

sudo grub-install --root-director=/mnt/ /dev/sda

men fikk samme feilmelding.

Det har jeg ikke noe tro på. Det skal være /dev/sda1.

Har nå lastet ned 600 MB oppdatering til "Live DVD 11.04"

Hæ?

Hvordan skriver jeg disse oppdateringene til harddisk, så jeg slipper å laste ned oppdateringene på nytt?

Fra hva, til hva? Hva har du lastet ned, hva er formatet? Hvorfor venter du ikke til du har et fungerende system og bruker apt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sudo grub-install --root-director=/mnt/ /dev/sda1

funger heller ikke?

Driver med oppdateringer av live DVD for å slippe det etter installasjon.

Går jo 300kb\s over trådløs nettverk og det syns jeg går tregt.

Tar oppdateringer nå for å være sikker på det ikke er noe bugs under bootinstallasjon.

Lenke til kommentar

Hvis du har lastet ned oppdateringene en gang så trenger du ikke å laste dem ned en gang til, så lenge du ikke reinstallerer da selvfølgelig, men da kan det allerede har kommet nyere versjoner så da kan det egentlig være greit å kjøre ny oppdatering uannsett og ikke lagre gamle oppdateringer på harddisken, hvis det var det du mente. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor dette er et tema siden at det virker som (I følge deg selv) at du har en god linje.

Jeg vet ikke hvordan det er med Ubuntu sin grub, men å installere grub gennerelt skal ikke være så vanskelig. Selv har jeg gjort det mange ganger med noen få kommandoer.

root (hdX,X)

rootnoverify (hdX,X)

setup (hdX)

Om jeg ikke husker feil.

Det er iallefall noe slikt jeg gjør det når jeg reinstallerer Arch sin grub. Veldig enkelt spør du meg.

Men seriøst. Hvis det er Ubuntu du driver med nå så hold deg til den. Riktignok står det ikke Ubuntu i emnetitlen, men det virker allikevel som du bruker den nå?

Lenke til kommentar

Wil: Arch bruker fortsatt Grub1. *buntu bruker grub2 som baserer seg på at brukeren ikke skal skrive menu.lst selv.

sudo grub-install --root-director=/mnt/ /dev/sda1

funger heller ikke?

Driver med oppdateringer av live DVD for å slippe det etter installasjon.

Går jo 300kb\s over trådløs nettverk og det syns jeg går tregt.

Tar oppdateringer nå for å være sikker på det ikke er noe bugs under bootinstallasjon.

Sikker på at root directoy path er riktig? Du har nemlig satt inn TO. Hvor prøver du å installere dette? Hvor ligger /boot? Hvorfor skal du sette en annen path i utgangspunktet? Hvordan er det du installerer egentlig?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Hvis du har lastet ned oppdateringene en gang så trenger du ikke å laste dem ned en gang til, så lenge du ikke reinstallerer da selvfølgelig, men da kan det allerede har kommet nyere versjoner så da kan det egentlig være greit å kjøre ny oppdatering uannsett og ikke lagre gamle oppdateringer på harddisken, hvis det var det du mente. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor dette er et tema siden at det virker som (I følge deg selv) at du har en god linje.

Jeg har 25 mbit linje ja.

Men nå er jeg nedi 300 kb/s på trådløs.

Er vel fordi serveren er helt elendig siden jeg fint klarer å laste ned 2.6 MB/s fra uninett nå.

Er snakk om Live DVD ubuntu 11.04 jeg bruker. Så ikke rart hvis oppdateringene forsvinner etter en reboot.

Jeg har 25 mbit linje ja.

Men nå er jeg nedi 300 kb/s på trådløs.

Er vel fordi serveren er helt elendig siden jeg fint klarer å laste ned 2.6 MB/s fra uninett nå.

Er snakk om Live DVD ubuntu 11.04 jeg bruker. Så ikke rart hvis oppdateringene forsvinner etter en reboot.

Ubuntu er egentlig mellomløsning siden ingen av dere klarte å råde meg til å oppgradere til fedora 15 med gnome 3, så derfor velger jeg denne hvis alt funger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sda1 1 4979 39987200 83 Linux

/dev/sda2 * 4979 4992 102400 7 HPFS/NTFS

/dev/sda3 4992 36101 249883648 7 HPFS/NTFS

/dev/sda4 36101 77825 335153511 c W95 FAT32 (LBA)

Jeg vet ikke hvor du vil:Lycantrophe annet at jeg burde byttet forum her.

ubuntu-11.04-installer.png

Prøvde å ta en vanlig installasjon, men som gikk dårlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det sier ingenting om hva du vil.

For at jeg skal prøve å hjelpe deg, et siste tappert forsøk:

#1: Har du fått installert systemet? Sitter du i rescue shell eller har du desktopen oppe?

#2: Noen spesiell grunn til at du ikke kan få bootloaderen installert automatisk av Ubuntu?

#3: Grub skal til master boot record, men root skal være der du har installert /. Antagelig er det /dev/sda1

---

Svarer du noe tull nå gir jeg opp. Da får du løse problemene dine på egen hånd.

"Som gikk dårlig". Hva gikk dårlig?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

#1: Har du fått installert systemet? Sitter du i rescue shell eller har du desktopen oppe?

Live DVD, har nok bare installalert til bootloader tror jeg.

Finner ikke harddiskpartisjonen så vet ikke?

#2: Noen spesiell grunn til at du ikke kan få bootloaderen installert automatisk av Ubuntu?

Instalasjonen feilet, anner ikke hva som feilet antakelig bootlader.

#3: Grub skal til master boot record, men root skal være der du har installert /. Antagelig er det /dev/sda1

vet ikke?

---

Svarer du noe tull nå gir jeg opp. Ta får du ha problemer på egen hånd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Lycantrophe: Da tror jeg du skal gi opp med en gang for det er det som er problemet. Han klarer ikke å finne løsning på problemene selv.

Hvis han hadde klart det så hadde han løst disse problemen ganske så kjapt, men det er da der problemet ligger.

Joda. Det stemmer vel at Ubuntu bruker Grub2. Er mest vant til Arch sin grub som er Grub 0.97.

Lenke til kommentar

Live DVD, har nok bare installalert til bootloader tror jeg.

Finner ikke harddiskpartisjonen så vet ikke?

Så du har ikke installert systemet engang? Hva er det da du gnåler om?

Instalasjonen feilet, anner ikke hva som feilet antakelig bootlader.

Du høres ikke sikker ut. Trenger detaljer for å gjøre noe mer. Se punktet over.

vet ikke?

Vet ikke hva da?

Wil: Jeg og, har ikke helt kontroll på grub2.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Problemet er når jeg installer ubuntu får jeg bare se det grafiske.

Altså ren reklame for ubuntu.

Så det er umulig å si hva som er installert eller ikke:

/ mappen er på ca 3.6 GB men kan ikke love dette er harddisken eller "live DVD" som en ram image.

Lenke til kommentar

Problemet er når jeg installer ubuntu får jeg bare se det grafiske.

Altså ren reklame for ubuntu.

...

Du er kanskje det merkeligste jeg har sett.

Så det er umulig å si hva som er installert eller ikke:

Du får smått oppdateringer om hva som skjer og om hvilket stadie du er på.

/ mappen er på ca 3.6 GB men kan ikke love dette er harddisken eller "live DVD" som en ram image.

Hvordan finner du ut av det? Hva er /-mappen, hva er addressen? Skriv df i terminalen.

Lenke til kommentar

Men du LMH1: Har du i det hele tatt PRØVD å bruke google noen gang? Når du søker så kan det vel være greit å søke med Engelske ord, da det er mest sjangs for å finne løsninger da.

Wil: Problemet med google, er at man må vite ca hva man er ute etter:

F.eks:

Ubuntu 11.04 install bootloader

Ubuntu 11.04 how to install lilo

Fant: https://help.ubuntu.com/community/RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows

Men aner ikke om denne funger på 11.04.

Jeg tror jeg heller hører med en venn, kanskje enklere hvis noen viser meg, isteden for å diskutere dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet med google, er at man må vite ca hva man er ute etter

Tja, ofte holder det med å søke på ord som beskriver problemet. Her vil How to install ubuntu 11.04 være en grei sak å søke på første gang. Så må man lese igjennom noen av treffene som ser relevante ut, her finner man nok noen flere nøkkel ord man kan bruke til å forfine søket sitt (å bruke - til å utelukke ord er meget nyttig), og slik må man fortsette, noen ganger kan det ta mange søk før man finner akkurat det man har behov for. Men det burde ikke være nødvendig i denne sammenheng.

Jeg tror jeg heller hører med en venn, kanskje enklere hvis noen viser meg, isteden for å diskutere dette.

Kan kanskje være lurt. Men skal noen være i stand til å hjelpe deg så må du klare å beskrive problemet, eller i det minste fremgangsmåten (steg for steg), slik at andre kan se om de kan gjøre det samme og se om de får samme problem som deg.

Kan ikke se hvorfor du skal ha inn 11.04, i bildet over så står det at det er en alpha versjon. Alpha versjoner er uferdige, og har gjerne mange bugs og problemer. Har du problemer med 10.10 så ville jeg heller ha godt tilbake til 10.04 som er en LTS utgave. Når 11.04 blir sluppet så kan du bare oppgradere fra 10.04 til 11.04 med noen få klikk.

Lenke til kommentar

Må ærlig innrømme at eg ikke skjønner hvorfor du tuller med GRUB for å installere Ubuntu. Ubuntu har kanskje den enkleste installasjonsprosedyren jeg har vært borti for noe OS. Alt skjer av seg selv. Hvorfor gjør du det ikke bare rett frem? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...