LMH1 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Har: 2.6.35.11-83.fc14.x86_64 Gnome 2.32 Firefox 4.0 perl-libwww-perl-5.837-2.fc14.noarch kdebase-runtime-libs-4.6.1-1.fc14.x86_64 libdhash-0.4.2-3.fc14.x86_64 xorg-x11-drv-voodoo-1.2.4-1.fc14.x86_64 openoffice.org-ure-3.3.0-20.2.fc14.x86_64 pygtk2-2.17.0-7.fc14.x86_64 sssd-1.5.4-1.fc14.x86_64 mtools-4.0.13-2.fc14.x86_64 xorg-x11-drv-mga-1.4.11-3.fc14.x86_64 openoffice.org-calc-3.3.0-20.2.fc14.x86_64 lzo-2.03-3.fc12.x86_64 b43-openfwwf-5.2-5.fc14.noarch SDL_image-1.2.10-1.fc13.x86_64 gtk3-2.90.5-1.fc14.x86_64 coreutils-libs-8.5-7.fc14.x86_64 pam_krb5-2.3.11-4.fc14.x86_64 device-mapper-1.02.54-3.fc14.x86_64 vpnc-0.5.3-7.fc13.x86_64 python-2.7-8.fc14.1.x86_64 libgail-gnome-1.20.3-1.fc14.x86_64 telepathy-farsight-0.0.14-2.fc14.x86_64 libICE-1.0.6-2.fc13.x86_64 qimageblitz-0.0.6-1.fc14.x86_64 kdepimlibs-4.6.1-1.fc14.x86_64 kdelibs3-3.5.10-24.fc14.x86_64 xorg-x11-drv-apm-1.2.3-1.fc14.x86_64 hplip-common-3.10.9-14.fc14.x86_64 libevent-1.4.14b-1.fc14.x86_64 gnome-screensaver-2.30.2-2.fc14.x86_64 hal-0.5.14-5.fc14.1.x86_64 perl-MIME-Lite-3.027-4.fc14.noarch tcltls-1.6-6.fc12.x86_64 libiptcdata-1.0.4-3.fc14.x86_64 xorg-x11-server-Xorg-1.9.5-1.fc14.x86_64 xorg-x11-drv-savage-2.3.1-3.fc14.x86_64 openoffice.org-pdfimport-3.3.0-20.2.fc14.x86_64 foomatic-db-4.0-23.20101123.fc14.noarch farsight2-0.0.21-2.fc14.x86_64 ncurses-base-5.7-9.20100703.fc14.x86_64 redland-virtuoso-1.0.12-1.fc14.x86_64 tar-1.23-8.fc14.x86_64 spamassassin-3.3.2-0.5.svn1071394.fc14.x86_64 m17n-contrib-1.1.12-2.fc14.noarch fedora-screensaver-theme-1.0.0-5.fc12.noarch pino-0.2.11-1.fc14.x86_64 giflib-4.1.6-3.fc14.x86_64 Hvordan oppgraderer jeg alt dette til nyeste stabile versjoner? Firefox er den eneste som er oppdatert. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Utfra de pakkene der (hvor tok du lista fra? Det er jo bare noen få, og de gir ikke spesielt mye mening), så har du Fedora 14, ikke 15. Skal du ha noe nyere, så legg inn Fedora 15 når den kommer. Du kan legge inn pakker fra rawhide, men disse er IKKE stabile, og du blir i praksis oppgradert til Fedora 15-alphaen. Trenger du noe nyere (Fedora har ganske oppdaterte pakker som det er), så bruk Arch eller noe. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Utfra de pakkene der (hvor tok du lista fra? Det er jo bare noen få, og de gir ikke spesielt mye mening), så har du Fedora 14, ikke 15. skriv: rpm -qa | less i terminalvinduet!!! Terminal - Rediger - Velg Alt Kopier teksten. (Var vist bare delevis kopiering her). Så at jeg muligens skrev litt feil. Mener å oppgradere de meste til Fedora 15, bortsett fra pakkene som er kjent å være ustabile. Ønsker skjermbilde i den formen her: Med: Skal du ha noe nyere, så legg inn Fedora 15 når den kommer. Du kan legge inn pakker fra rawhide, men disse er IKKE stabile, og du blir i praksis oppgradert til Fedora 15-alphaen. Har du så lite lyst å kommme med gode råd? Trenger du noe nyere (Fedora har ganske oppdaterte pakker som det er), så bruk Arch eller noe. Ønsker å bruke ting som ikke blir for vanskelig heller. Dere linuxbrukere her, snakker til meg som jeg aldri har brukt linux før? Så da kan dere eksperter si meg hvordan jeg mikser min egen fedora distribusjon for laptop. Endret 9. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Det er ingen her som mener å være frekk mot deg, men du må da forstå at det ikke er noen enkel måte å gjøre det du ber om på. Det er ingen som gidder å mate deg med teskje, da det du ber om faktisk er ganske vanskelig - i tillegg er det tilsynelatende ingen her som har samme behov som deg (hva _er_ egentlig nytteverdien?). Så nei, jeg tror ikke du vil få noen "ekspertråd" herfra. Jeg har brukt Fedora i flere år, men har verken vilje eller evne til å hjelpe deg - men med fare for å fremstå som en med hakk i plata - du finner helt sikkert noe som kan hjelpe deg på vei hvis du googler litt. Og nei, jeg har ikke "lite lyst til å komme med gode råd". Jeg er faktisk her inne fordi jeg liker å hjelpe, og lærer en del selv av å gjøre det. Det er dog enkelte her inne som er så lite mottakelige for hjelp og gode råd at man virkelig begynner å lure på om det er verdt det. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Det er ingen som gidder å mate deg med teskje, da det du ber om faktisk er ganske vanskelig - i tillegg er det tilsynelatende ingen her som har samme behov som deg (hva _er_ egentlig nytteverdien?). Kan stille oppfølging spørsmål her. Hvis du er pc bygger hvorfor velger du en slik løsning? Hvis du ønsker å gjøre systemet ditt personlig hvorfor velger du det? Hvorfor vil dere bli større en små barn? Man må jo videre i verden også, man kan ikke bare si "Jeg er linux bruker" fordi jeg kan surfe med firefox og bruke xchat og thunderbird lett. I det siste jeg har kontaktet microsoft har jeg fått veldig mot holding til microsoft generielt. Er ikke bare å betale technet subscription så er problemene ute av verden. Microsoft ansatte prøver å si til technet brukere at de gjør noe feil, hvis de ikke tester programvare. Dermed syns jeg ikke microsoft fortjener en krone fra meg, selv om de er en mellomstor bedrift. Siden microsoft fremdeles behandler kundene som søppel ønsker jeg ikke å ha stort med microsoft å gjøre. Så sant jeg ikke får jobb der, å kan leke med kildekoden dems slik jeg vil. Endret 9. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Jeg skjønner ikke hva du mener - i det hele tatt. Jeg bruker det som fungerer best for meg. Det er FreeBSD på serveren, Fedora på laptopen, Windows 7 på den stasjonære. En gang i mellom kommer det noe bedre, og da bytter jeg. Alle mine systemer er i høyeste grad personlige, da jeg har tilpasset alle OSene etter mine behov. Du kan mene hva du vil om Microsoft, men de er i sin fulle rett til å sette vilkår på lisensene til programvaren de har utviklet. Det er ingen som behandler noen som søppel, det er vilkår du godtar hvis du kjøper. Hvis du ikke liker dem, så kjøper du ikke - det er så enkelt. 5 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Jeg bruker det som fungerer best for meg. En gang i mellom kommer det noe bedre, og da bytter jeg. Samma her, men får ofte kritikk for å bli kallet som "Linux switcher" uten mål og mening. Du kan mene hva du vil om Microsoft, men de er i sin fulle rett til å sette vilkår på lisensene til programvaren de har utviklet. Det er ingen som behandler noen som søppel, det er vilkår du godtar hvis du kjøper. Hvis du ikke liker dem, så kjøper du ikke - det er så enkelt. Har man store alternativer? Ja jeg bygger pc selv i 10.000 kr klassen (Den dyreste litt høyere pris) Velger den beste maskinvare som er mulig å oppnå i den prisklassen. Kabinette og strømforsyningene beholder jeg så sant det er mulig, og resten med maskinvaren, hvis den ikke bli for utdatert, foretrekker å overklokke så sant det gir stabilt resultat. Liker å spille, drive med videoredigering etc. Vi oppleve maks av mine maskiner. Med kun den nyeste teknolgien, prisen på programvaren 1000-1500 kr året går greit hvis jeg har frihet å slippe å betale mere. Så har jeg alternativer syns du? Bortsett fra hackintosh, men der bryter jeg vilkårene til apple isteden. Siden jeg bygger pc har jeg både Intel & AMD maskinvare systemer, siden jeg foretrekker å være vet ikke hva det kalles, men nøytral kanskje? Det koster jo litt, men hva erfaringen jeg får syns jeg det er verdt prisen. Endret 9. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Jeg bruker det som fungerer best for meg. En gang i mellom kommer det noe bedre, og da bytter jeg. Samma her, men får ofte kritikk for å bli kallet som "Linux switcher" uten mål og mening. Det tror jeg ikke noe på. Du kan mene hva du vil om Microsoft, men de er i sin fulle rett til å sette vilkår på lisensene til programvaren de har utviklet. Det er ingen som behandler noen som søppel, det er vilkår du godtar hvis du kjøper. Hvis du ikke liker dem, så kjøper du ikke - det er så enkelt. Har man store alternativer? Ja. Ja jeg bygger pc selv i 10.000 kr klassen (Den dyreste litt høyere pris) Velger den beste maskinvare som er mulig å oppnå i den prisklassen. Kabinette og strømforsyningene beholder jeg så sant det er mulig, og resten med maskinvaren, hvis den ikke bli for utdatert, foretrekker å overklokke så sant det gir stabilt resultat. 10.000,- er ikke dyreste. Om du tror det har du liten kontroll på hva penger er. Liker å spille, drive med videoredigering etc. Vi oppleve maks av mine maskiner. Med kun den nyeste teknolgien, prisen på programvaren 1000-1500 kr året går greit hvis jeg har frihet å slippe å betale mere. Nyeste teknologi =/= best ytelse. Så har jeg alternativer syns du? Bortsett fra hackintosh, men der bryter jeg vilkårene til apple isteden. Hæ? Siden jeg bygger pc har jeg både Intel & AMD maskinvare systemer, siden jeg foretrekker å være vet ikke hva det kalles, men nøytral kanskje? Har sjelden noe å si. Det koster jo litt, men hva erfaringen jeg får syns jeg det er verdt prisen. Nettopp. Long story short: Ønsker du Gnome3? Kompiler selv. Endret 9. april 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
wil Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Jeg får så lyst til å slå i bordet av bare irritasjon. Du skriver så mye tull som ikke har noe med Linux å gjøre i det hele tatt. Jeg vet ikke hva det er med deg. Men du vet at du har laga 2 tråder om 2 forskjellige distroer på samme dag ja? Hva driver du med egentlig? Jeg tror ikke du har noe i Linux å gjøre. Du kan jo ikke google, og du har jo ikke evnen til å søke etter hjelp selv. Du kan ikke forvente at du skal få hjelp når du stortsett bare enten drar inn penger, Microsoft, Internett linja di i trådene dine. Hva er vitsen? Hvem er det som bryr seg særlig om Windows og Mac i Linux tråden? Nei. Mitt eneste råd til deg er at du søker etter hjelp selv og finner du det du trenger hjelp til. Også hold deg til en Distro om gangen. For guds skyld. 3 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 (endret) Hvis du ikke allerede har gjort det, installer yumex (grafisk pakkebehandler) Kopier (ctrl+c) og lim inn i terminalen (ctrl+shift+v) su -c "yum install -y yumex" Yumex legger seg under "Applications -> System Tools" i Gnome menyen. For å installere pakker fra rawhide, så start yumex og trykk på "Select active repositories" og marker rawhide, trykk så på refresh for å hente inn pakkelista der i fra. Edit: Ser at jeg kun hadde RPMFusion sine rawhide repro'er, og ikke Fedora sitt når dette ble skrevet. Kjør yum install fedora-release-rawhide for å legge til rawhide, repro'et er deaktivert, så du må manuelt aktivere det for å installere ting der i fra. Men ser ut til at Gnome 3 kun ligger i rawhide for Fedora 15: http://fedoraproject.org/wiki/Features/Gnome3#Current_status Om rawhide http://fedoraproject.org/wiki/Releases/Rawhide Rawhide is the name given to the current development head of Fedora. It consists of a package repository called "rawhide" and contains the latest build of all Fedora packages updated on a daily basis. Nightly builds are also available during the early portion of the Fedora Release Life Cycle. Who should use Rawhide? End users should not use Rawhide as their main day-to-day workstation. Because Rawhide is a development branch, many changes are not heavily tested (or tested at all) before being released to Rawhide, and packages in Rawhide can and do break without warning. It is even possible that bugs in Rawhide could cause data loss. However, testing Rawhide is a very valuable activity which helps direct Fedora development and ensure that the quality of the stable releases is high. It's also a fun way to try out the latest software almost as soon as it's released. Testing Rawhide is a great way to contribute to Fedora development. You can try Rawhide or Branched (depending on the point in the release cycle) from the nightly live builds without needing to install it at all. Otherwise, you can install it if you have a spare system, or are willing to install Rawhide on an existing system and dual boot, or use a virtual machine. Gnome 3.0 ligger IKKE i rawhide i skrivende stund. Er ikke uvanlig at distribusjonene må gjøre noen modifikasjoner til nye versjoner før de gjøres tilgjengelige i pakkebrønnene. Er ikke sikkert at Gnome 3.0 er spesielt stabilt enda, f.eks. med KDE 4 så ble ikke den helt bra før 4.2 tror jeg, mulig det kan bli noe tilsvarende med Gnome 3. Som med alle helt nye versjoner så kan de være ustabile osv, så når man ønsker å teste det så tidlig, så bør dette gjøres på egne test systemer, f.eks. virituelt. Personlig så venter jeg til Fedora 15 blir lansert, mulig jeg hopper over 15 og ikke oppgraderer før 16 kommer. Og med Fedora, så er det også lurt å vente ca en måned etter lansering før man oppgraderer, da er gjerne det meste smårusket rensket vekk. Endret 14. april 2011 av Crowly 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 Crowly: Takk Vet du hvordan man man får disse effektene i fedora 14? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Det er lettere å finne informasjon om Ubuntu på nettet, og mange vil nok være enige i at Ubuntu er noe enklere i bruk for brukere som ikke er så kjent med Linux enn Fedora. Hvordan installere Gnome 3 i Ubuntu: http://news.softpedia.com/news/How-to-Install-GNOME-3-on-Ubuntu-11-04-194085.shtml Både Ubuntu og Fedora har stabile utgivelser, så disse får hovedsaklig ikke nyere versjoner av programvare før nye versjoner av distribusjonen kommer ut. Har du bestemt deg for en eller annen distribusjon du ønsker å benytte nå? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Har du bestemt deg for en eller annen distribusjon du ønsker å benytte nå? Ubuntu ønsker jeg helst å styre unna. På grunn av dårlige ATI drivere, Nvidia drivere. Måtte bli Mint, mandriva one, suse etc som er alternativet her. Siden jeg syns batterilevetid, Gnome 3.0, ATI HD 3650 (Og nyere) skjermkort drivere er viktige. Helst noe som funger bra på ASUS V1V rett ut av boksen som mulig. (Kamera, fingerleser, bluetoth, wireless) etc. Ønsker også bootloader med grafisk gensesnitt: Bildet jeg fant her er i dårlig kvalitet. Hvis jeg bør bytte distribusjon på denne maskinen hva er å anbefale da? Windows 7, går lett bortsett fra litt treg oppstart, men bytter harddisk til hybridharddisk senere når jeg finner hybrid med 1 TB kapasitet. Endret 11. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Bildet jeg fant her er i dårlig kvalitet. Grub (1) bakgrunns bildene er i lav oppløsning, dette bildet er fra Fedora 7, men det har ikke blitt bedre frem til Fedora 14. F.eks. Ubuntu har byttet til Grub 2, og der tror jeg det er mulig med litt høyere oppløsning. Men det er mulig begrensingen ligger i hva skjermkortet kan vise med kun vesa driveren, som jeg regner med er den eneste som tilgjengelig/lastet på det tidspunktet i oppstarten. Du få ta ett søk på "grub 2 background image" eller tilsvarende, og se hva som dukker opp. Selv om ikke distribusjonen kommer med noe bakgrunns bildet på grub menyen, så kan dette legges til i etterkant. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Har du bestemt deg for en eller annen distribusjon du ønsker å benytte nå? Ubuntu ønsker jeg helst å styre unna. På grunn av dårlige ATI drivere, Nvidia drivere. Måtte bli Mint, mandriva one, suse etc som er alternativet her. Siden jeg syns batterilevetid, Gnome 3.0, ATI HD 3650 (Og nyere) skjermkort drivere er viktige. Helst noe som funger bra på ASUS V1V rett ut av boksen som mulig. (Kamera, fingerleser, bluetoth, wireless) etc. Ønsker også bootloader med grafisk gensesnitt: Bildet jeg fant her er i dårlig kvalitet. Hvis jeg bør bytte distribusjon på denne maskinen hva er å anbefale da? Windows 7, går lett bortsett fra litt treg oppstart, men bytter harddisk til hybridharddisk senere når jeg finner hybrid med 1 TB kapasitet. Dårlige ATI og Nvidia drivere i Ubuntu!,kan begynne å lure på om du har testet i det hele tatt . Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Dårlige ATI og Nvidia drivere i Ubuntu!,kan begynne å lure på om du har testet i det hele tatt. Ikke laptopen. Men etter hva HD 4670, HD 5670, HD 5850, Nvidia GT 220 har gitt meg av erfaringer. Så er ikke ubuntu helt god på drivere. Men kan jo være at HD 3650 burde fungere veldig lett. Men har jo hørt at mint er bedre her? Endret 11. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Mint er Ubuntu (som er 99% Debian) med annet utsende og Flash pre-installert Min erfaring er at Nvidia kort går brillefint på Linux , mens noen ATI kort ikke er støttet i det hele tatt. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Uansett finnes det et hav av muligheter til å (relativt lettvint) legge inn nyere versjoner av drivere i Ubuntu, dersom de som følger med mot formodning ikke skulle fungere. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Jeg kjører Beta av Nvidia driver i Ubuntu å det funker så det suser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå