Gå til innhold

treningsprogram, ser dette greit ut? tips? konstruktiv kritikk?

Anbefalte innlegg

Får starte opp og ønske alle en god formiddag :)

Etter å ha trent et par måneder nå uten treningsprogram, starter jeg snarest opp med det. Gjør det jo så mye lettere å holde oversikten!

Målet er å øke i styrke, bli veltrent. Med andre ord, ta mer i benk, se litt mer veltrent ut! hadde ikke gjort noe med six-pack, men det er ikke akkurat målet. I så fall skal det ikke bli fjortis-pack aka skin-pack

Treningsprogrammet ligger i spoiler :)

Mandag

5 sets dumbbell bench press

5 sets barbell incline bench press

4 sets dumbbell flys

4 sets pec deck

3 sets cable cross-overs

3 sets seated calf raises

5 sets dumbbell shoulder press

5 sets lateral delt raises

3 sets up-right rows

3 sets front delt raises

3 sets rear delt face pulls

3 sets weighted knee ups

Tirsdag

5 sets deadlifts

5 sets (weighted) pull-ups

4 sets seated high rows

4 sets wide grip lat pull-downs

3 sets T-bar rows

5 sets roman chair crunches

4 sets cable crunches

3 sets hanging leg raises

3 sets oblique crunches

Onsdag

5 sets barbell curls

5 sets incline seated dumbbell curls

4 sets preacher curls

4 sets hammer curls

5 sets seated dumbbell extensions

5 sets flat bar push-downs

4 sets close grip bench press

4 sets rope pull-downs

Torsdag

5 sets squats

4 sets of leg extensions

4 sets hack squats

5 sets standing calf raises

4 sets seated calf raises

1 set stair stepping

Daglig inntak (mandag-fredag) er ganske enformig:

Frokost kl. 07.40:

1 grov baguette med spekeskinke og egg

shake - 50g pulver + 0,7l melk

Lunsj kl 12.15:

1 grov baguette med spekeskinke og egg

Middag 1 time før trening kl 17.00-18.00:

400g kylling, 200g brokkoli

Med en gang etter trening:

1 banan + 50g pulver + 0,7l melk

Middag 1 time etter trening kl. 19.30-21.00:

400g kylling, 200g brokkoli

Gjennomsnittlig veske per dag:

2-3 liter vann, enkelte ganger 0,5l - 1l eplejuice

+ melken og shaken

Kan legge til at jeg snuser, men tror ikke det blir noe problem i og med at jeg holder meg unna den 1,5t før trening og 1t etter trening?

Takker for all type tips, konstruktiv kritikk og alt som kan hjelpe til! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke en vits, nei. Tenkte å kjøre omtrent det samme som Josef Rakich, sett bort i fra at jeg fjernet et par av dem og la de som var igjen på mandagen med de andre øvelsene der i og med at jeg ikke får trent på fredager.. trener med 2-3 kamerater som er på studioet ganske lenge, som regel minst 1,5t fem ganger i uka, så får nok tid til å ta dem. Hvis ikke blir det nok litt +- på hver dag for å stabilisere det.

så over programet et par ganger til, er litt kluss.. så spør hovedsakelig om tips til hva som kan forberedes/fjernes i det og eventuelt kosthold

Endret av vannputtern
Lenke til kommentar

Du må lære deg å krype før du kan gå. Du nevner verken vekt eller høyde, men jeg tipper du er (det jeg vil klassifisere som) en veik tenåring.

Kosthold: Spis mer.

Trening: Baseøvelser som markløft, benkpress, knebøy, chinups/nedtrekk og roing er gode begynnerøvelser. Sørg for å ha høy belastning; 4-6 repetisjoner.

Lenke til kommentar

Du må lære deg å krype før du kan gå. Du nevner verken vekt eller høyde, men jeg tipper du er (det jeg vil klassifisere som) en veik tenåring.

Kosthold: Spis mer.

Trening: Baseøvelser som markløft, benkpress, knebøy, chinups/nedtrekk og roing er gode begynnerøvelser. Sørg for å ha høy belastning; 4-6 repetisjoner.

Skjønner :)

Er 185 høy, veier 78kg. Skal nok få endret litt, antakelig fjerne noen av dem for å roe ned belastningen med en gang!

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar

men jeg tipper du er (det jeg vil klassifisere som) en veik tenåring.

Hva er det for en ting å si?

Hvis han er en veik tenåring, hva er så du da? En muskelbunt eller?

Så sinnsykt mye arrogante folk her på forumet som løfter under 100 i bøy og kaller andre for veikinger..

Ser ikke hvordan programmet skal være en "spøk"..

Hadde det vært fra en vektløfter, så ja.. Men når en nybegynner skal ha hjelp, så ler man ikke av personen men man deler erfaringer og er ordentlig..

Alle kan ta feil i starten, og det er vanskelig å sette seg inn i et program hvis man ikke har så mye treningserfaring fra før. Selv husker jeg at jeg hadde maasse øvelser per økt. Men man lærer med tiden.

Til trådstarter:

Jeg ville lest litt rundt etter komlette treningsprogram og fulgt de istedenfor å sette opp eget program i starten.

Jeg mener at det er viktig å finne et bra program så man lærer å kjenne kroppen sin via trening før man setter i gagn eget program.

Det er to programmer som blir nevnt hele tiden, og det er det mange grunner til.

1. http://stronglifts.com

2. https://www.tn.no/ryp

Last ned det heftet til TN/RYP og les gjennom det. Det står utroolig mye nyttig der. Og les gjerne på Stronglifts sine nettsider også.

Det ser kanskje lite ut med så få øvelser per trening. Men husk at det er baseøvelser, tunge øvelser med tunge vekter som virkelig tærer på kroppen. Istedenfor å trene en øvelse per muskel, så trener du mange muskler per øvelse i tillegg til at du brenner mye kalorier fordi du løfter tyngre vekter.

Disse programmene er satt sammen etter mye erfaring, og jeg kan virkelig anbefale dem. Har hjulpet meg mye med treningen :)

Jeg økte fra 60kg til 150kg i markløft på bare ett år når jeg begynte med Stronglifts. Samme med bøy og andre øvelser.. Og jeg har aldri opplevd så bra muskelvekst som etter ST 5x5 :)

Les gjennom begge sidene! Kan ta litt tid, men den tiden sparer du opp ved å trene riktig istedenfor å sløse vekk til på å trene feil uten å oppnå resultater! Les også det som står om kosthold og ernæring og søvn og hvile.

3 økter i uken er mer enn nok. Husk at du bryter ned muskler når trener, og de bygges opp igjen når du hviler og spiser. Så ikke undervurder søvn, hvile, mat og treningsfrie dager. Hvis ikke så ender du opp uten motivasjon pga mye trening og uten muskler fordi de ikke får bygget seg opp igjen.

Lykke til, og spør gjerne om det er noe spesielt du lurer på.

Endret av baBuShKa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

men jeg tipper du er (det jeg vil klassifisere som) en veik tenåring.

Hva er det for en ting å si?

Hvis han er en veik tenåring, hva er så du da? En muskelbunt eller?

Så sinnsykt mye arrogante folk her på forumet som løfter under 100 i bøy og kaller andre for veikinger..

Ser ikke hvordan programmet skal være en "spøk"..

Hadde det vært fra en vektløfter, så ja.. Men når en nybegynner skal ha hjelp, så ler man ikke av personen men man deler erfaringer og er ordentlig.. 

Det er en ærlig sak det, hvem jeg er er av mindre relevans - men jeg har mer erfaring enn trådstarter, og har vært i hans sko tidligere. Drev selv på med bicepscurls og "treffe muskelen fra forskjellige vinkler" når jeg var yngre. 4 år senere ønsker jeg at noen hadde sagt til meg at: "Det der er bare tull, spis mer og kjør knebøy og øk belastning hvis du vil bygge muskler". Jeg ler på ingen måte av trådstarter. Hvorfor skal du dramaqueene deg når trådstarter tar mitt "no bullshit" innlegg med knusende ro?

Lenke til kommentar

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...