DuckDuckGoose Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 * Med avansert gjestekonto mener jeg en konto med eget passord og mulighet for å kunne bestemme hvor mye av båndbredden denne kontoen skal disponere. Jeg deler internett med en nabo som bare skal bruke internett til e-post og nettaviser etc, men det hender at de laster ned mye stæsj og ser på YouTube og sånne ting. Men jeg bruker internett til å se HD-tv og slikt og ønsker ikke å hele tiden mase på naboen hver gang jeg ser på tv og de driver med andre ting som forstyrrer. Vi har bare 4mbit linje og den tåler ikke så mye trafikk hvis man skal se tv. Jeg vet at det finnes routere med gjestekonto, men er det noen som har gjestekonto med muligheter for å stille inn båndbredde som skal være disponibelt for de? Lenke til kommentar
mello0110 Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Akkurat gjestekonto ville blitt dersom det kreves autentisering i ruteren for å komme seg ut på nett som stort sett bare er for domener. Det du er ute etter er en router som støtter QoS (Quality of Service) som er en funksjon som lar det prioritere bestemte typer nettverkstraffikk, og begrense båndbredde på trafikk per protokoll eller port. Dette vil si at du kan begrense hastigheten på nedlasting eller streaming-tjenester som youtube o.l. for å gi rom for andre krevende tjenester som TV via internett, spilling, og hosting. De aller fleste nye routere i middelklassen og oppover har denne funksjonen, men ikke alle. Se etter QoS nesten gang du kjøper en router. QoS-tjenesten kan være bedre og mer konfigurerbar hos enkelte produkter, så jeg anbefaler at du leser godt på produsentens hjemmeside før du går til innkjøp for å være sikker på at du får alle valgene du trenger. Lenke til kommentar
DuckDuckGoose Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 Ok! Takk for tipset! Lenke til kommentar
reiras Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Ta en kikk på denne tråden hvor bla en Linksys WRT54G/GL blir anbefalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå