HOK Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Heisann, På mandag, mens jeg vasket hjemme, fikk jeg plutselig veldig vondt i korsryggen. Har kjent det før at jeg kan bli fort stiv i korsryggen når jeg vasker, ved mye bøying i ryggen og slikt, men ikke at det gjør vondt. Har nettopp hatt to uker treningsfri for at jeg skulle samle energi, og ikke overbelaste kroppen min med en gang igjen(har nettopp fått orden på knærne igjen). Uansett, smertene sitter som sagt i korsryggen og det kan variere hvor vondt det er fra dag til dag. Merker spesielt smerter når jeg bøyer meg ned, eller bøyer ryggen tilbake. Noen som har noen gode treningstips og triks? Edit: Var og trente styrke på onsdag. Da med veldig lette vekter, både pga ryggen, men også fordi det var en stund siden jeg hadde trent. Merket da at planken var veldig vondt, men rygghev og situps funket veldig bra. Endret 9. april 2011 av HOK Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Kor gammal er du? Eg eg 19, og hadde same problemer med korsryggen. Heilt forjævlig vondt avogtil. Trur ikkje det vil vere noko særleg farleg å trene, men kanskje ikkje så intensivt (som du nemner). Ver forsiktg med å løfte med ryggen, og prøv å bøye meir med knær i plassen for rygg (sjøl om iallefall eg hater å gjere det når eg til dømes skal plukke opp noko). Eg gjekk til kiropraktor med det då eg fekk det utruleg sterkt. Veit ikkje om det hjalp noko men. Fekk no svidd av nokre tusenlappar for eit par minutter. I byrjinga kunne eg ikkje reise meg, eller gå - så eg trudde eg måtte få hjelp. Men det gjekk over etter ei veke. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 Jeg er 21. Hatt litt problemer med korsryggen før, men ikke at det gjør vondt. Det er, som jeg nevnte i første post, at jeg blir fort stiv. Dette har jeg slitt med etter et heller uheldig hopp på ski. Så lenge jeg er i aktivitet, så merker jeg ikke noe spesielt til det, men så fort jeg setter meg ned en stund, ett par til tre dager i strekk uten fysisk aktivitet, stivner jeg gjerne. Men det er annerledes nå. Som du sier er kiropraktor utrolig dyrt, og jeg vil helst ikke dra dit med det første. Var en del hos fysioterapeut når jeg slet med knærne, og svidde av flere tusen kroner på behandlinger etc som ikke funket. Jeg ser det an frem til over påske. Har det ikke blitt bedre til etter det, så tar jeg en tur og får sjekket det ut. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Høyres fornuftig ut. Kan nok vere ein god idé å snakke med fastlegen din først, og høyre kva han tykkjer du bør gjere. Kiropraktor og fysioterapaut er jo dyrt, og ikkje veit eg heilt forskjellen heller. :!: Lenke til kommentar
HOK Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 I mine øyne er kiropraktor kun rygg, mens fysio er alt annet inkludert rygg. Men ryggen er allerede litt bedre i dag, og satser på litt rolig trening i morgen. Så tipper jeg, og håper ryggen er 100% på tirsdag. Er nok mest sannsynlig bare en strekk. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Samme problemet jeg også. Fikk det for en uke siden da jeg skulle ta hoppspark så vrei jeg ryggen min for mye tydeligvis så en av kjernene flyttet på seg. Jeg får til å løpe osv nå men det gjør vondt, kjenner det på ene siden av korsryggen. Får bøyd meg ned ca 1cm framover, før kunne jeg ta på tærne mine. Vet ikke hvor bra det er å strekke og strekke men. Snakket med legen og beste rådet var å være aktiv, ikke sitte i ro for da stivner muskelen bare. Annet råd er å stramme muskelen på korsryggen, ligg flat på ryggen og stram korsryggen hardt sånn at du får vondt. Stram og stram i 20 sekund før du slapper av og repeterer igjen. Det vil etterhvert få kjernen på plass igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå