Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Out of range melding på skjermen....

Anbefalte innlegg

Har kjøpt min første mini-itx pc i løse komponenter.

Etter å ha innstallert win7 64bit på maskinen, drivere etc. begynner skjermen plutselig å "flimre" for å så gå i svart med kjermmelding..."out of range".

Delene består av:

Gigabyte Ga-H67N-USB3-B3 Hovedkort

Intel I3 2100T, 3,1 ghz, 3MB, 32Watt CPU med orginal vifte

2 x 2GB Kingston 1333mhz DDR3 Minne

1 stk. Corsair F60,60Gb SSD, 2,5" harddisk (C: Disk med operativsystem på)

1 stk. Samsung 1TB, 5400, 2,5" Harddisk

Antec mini-itx kabinett

Windows 7 64bit

Kortet har nyeste bios

Har prøvd masse innstillinger i bios, også failsafemode

Har forsøkt å reinnstallere operativsystem 2 x.

Har byttet om på minnebrikker, kjørt en og en.

Prøvd annen strømforsyning.

Prøvd 2 forskjellige skjermer.

Prøvd begge hdmi og den ene vgautgangen på kortet.

Har prøvd både hdmikabel 1.3 og 1.4 versjon.

Alt kan virke normalt en stund for så å plutselig..... #out of range#.

Har fått innstallert windows, office, drivere(også de nyeste)x mye annet software.

Alt ok en stund før feilen dukker opp igjen.

Temperatur på hovedkort og cpu ligger på ca. 28 - 35 grader

Har aldri kjørt en slik konfigurasjon tidligere før. Cpu som også har gpu er nytt for meg.

Eneste ting jeg har igjen å prøve må være å sette inn en pcie skjermkort.

Hadde det vært feil på cpu/gpu hadde vel jeg ikke kommet så langt som jeg gjør eller?????????

Trenger tips og innspill

Håper dette var utfyllende nok og håper på respons i fra dere ..:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Out of range" betyr at skjermen får en oppløsning og/eller frekvens den ikke takler. Prøv å endre på det. Mulig du må i sikkermodus og avinstallere skjermkortdriverne før du kan starte i vanlig.

Har forstått hva meldingen betyr:)...

Kan restarte pc'n hvor på oppstart alt er ok igjen. Fungerer helt fint i 10 til opptil 20 minutter før feilen oppstår igjen. Drivere er oppdatert, reinnstallert etc. uten at dette hjelper. Begynner å tro at det er feil på noen av komponentene. Sitter faktisk på maskinen nå og skriver dette. Har satt inn et lite pcie skjermkort nå. Siste mulighet dette.

Fungerer dette er spørsmålet.....Hvilken komponenter er feil?

Er det gpu i cpu eller hovedkortet.

Ddr3 minne blir da utelukket som feilkilde om dette virker med pciekort.

Min neste tanke er da: . .. Kan en cpu med feil på gpu fungere?

Kan den ikke det er det h.k. som er feil.....

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Med et pcie skjermkort har pc'n nå fungert feilfritt i over 1 time. Tydelig at feilen er "borte".

Det store spørsmålet er:

Sender jeg hovedkortet og cpu i retur eller,

sender jeg cpu i retur eller,

sender jeg hovedkort i retur?

Tips og meninger mottas med takk...:)

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som en hardware feil synes jeg. Har du gått igjennom strøminnstillingene i windows? sørg for at den ikke prøver å sette skjermkort, skjermsparer, hvilemodus osv. Windows 7 har hatt noen problemer med strømspare funksjonene som kan resultere i merkelige feil.

sørg også for å sjekke att skjermkortdriverne/instillingene står på riktig Hz til skjermen, har vert borti at den har stått på for høy eller lav hz og etter en stund takler ikke skjermen dette og gir feilmeldingen som du beskriver.

Dobbeltsjekk også at cpu/gpu får riktig volt i bios.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger..

Tror ikke det har noe med strømsparing å gjøre.

Feilen oppstår jo allerede ved 10 min. mens man jobber med pc'n.

Når det gjelder mhz mot skjermene har jeg sett at inteldriversoftware viser 59 mhz. Skjermene klarer jo 60 mhz og annet. Har endret dette til 60 for å se om dette hjelper. Har ikke satt mhz lavere....

Når det gjelder spenning til cpu så har jeg ingen anelse om hva som skal til. Har kjørt failsafe i bios og det som kalles automatisk. Bios er også oppdatert.

Det at i3 også gir grafikk er helt nytt for meg og kanskje det som er saken her, ikke h.kortet.

Tror nok ditt tips om spenning i bios kan være noe, men som sagt jeg er "grønn" på det feltet. Får vel bare prøve meg frem.....thx :-)

Har sendt en utfyllende rapport til Gigabyte's supportavdeling. Får se hva som kommer frem der.

Inntil videre lar jeg pc'n gå med det "eksterne" pciekortet så lenge.

Er det noen som har erfaring med i3 og biosinntillinger så plz si i fra...:)

Lenke til kommentar

Vil tro at feil årsak er software relatert (chipset driver / gpu driver).

Har du nyeste bios? (versjon F5 av 2011/03/31, ser ut til å være nyeste).

Før du vurderer å sende inn hovedkort eller cpu/gpu, så bør du eliminere at feilen ligger i software. Jeg ville ha forsøkt å boote fra en linux livd cd/dvd (en eller annen Ubuntu variant?). Da selvfølgelig uten pci-e kortet. Fungerer dette uten feil, så peker det mot driverproblemer. Så lenge som hk og cpu/gpu er kjøpt på samme sted, så burde dette kunne returneres med begrunnelse at kombinasjonen ikke fungerer, slik som annonsert i spesifikasjonene til komponentene.

Dersom du har benyttet nyeste drivere for hver reinstallasjon, så kan det hende at du burde prøve eldre versjoner. For eksempel de som er med på driver cd'en til hovedkortet eller driver man får via windows update.

Edit:

Det er vel også interessant å finne ut om resten av maskinen funger, selv om du får "out of sync" medlingen på skjermen. Hvis du aktiverer en eller annen VNC variant(TightVNC, RealVNC, UltraVNC eller TridiaVNC), får du da til å fjenstyre maskinen(ms remote desktop til nød)? Hvis du endre oppløsning eller oppdaterer drivere via remote pålogging (helst VNC), får du da tilbake skjermbildet på den 'fysiske" skjermen?

Hva sier inteldriversoftware'n om oppløsningen og frekvensen som brukes når du har "out of sync" beskjeden på skjermen (krever vel at du bruker VNC).

Lykke til :D

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

Hei

Når det gjelder bios så er det versjon 5, den nyeste.

Har ingen mulighet til remote da jeg ikke har hardware for dette. Skal bruke bluetoothtastatur med pekeplate. (kommer i posten i morgen man. 11/4)

Innstallasjonen ble først foretatt med de driverne som fulgte med på drivercd'n.

Etter at problemene begynte oppdaterte jeg driverne.

Ditt forslag ang. boot med linux hørtes ut som et veldig godt forslag. Har lastet ned linux mint som kan kjøres i fra plate. Skal prøve dette........thx

Tilbakemelding kommer

Lenke til kommentar

Hei

Når det gjelder bios så er det versjon 5, den nyeste.

Har ingen mulighet til remote da jeg ikke har hardware for dette. Skal bruke bluetoothtastatur med pekeplate. (kommer i posten i morgen man. 11/4)

Innstallasjonen ble først foretatt med de driverne som fulgte med på drivercd'n.

Etter at problemene begynte oppdaterte jeg driverne.

Ditt forslag ang. boot med linux hørtes ut som et veldig godt forslag. Har lastet ned linux mint som kan kjøres i fra plate. Skal prøve dette........thx

Tilbakemelding kommer

Da er pc'n iorden...:)

Jeg hadde sett meg "blind" på vga driverversjonen.

Var sikker på at den nyeste var innstallert....noe den ikke var.

Tusen takk for alle innspill :-)

mvh

PMH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...