Gå til innhold

Godgjørelse av ubrukte feriedager ved frivillig oppsigelse?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal si opp jobben min neste uke. Jeg har 1 måneds oppsigelsestid, så oppsigelsen vil gjelde fra 1. Mai, med siste arbeidsdag 31. Mai. Jeg har 25 Feriedager som jeg ikke har brukt. Etter å ha lest rundt på nettet i et par timer nå finner jeg ikke noen sikker forklaring på om jeg vil få noen godgjørelse for disse ubrukte feriedagene. Derfor lurer jeg på om noen her kan hjelpe meg.

Et par ting å ta hensyn til:

- Jeg har fastlønn og får ikke lønn i Juni, kun feriepenger tjent opp fra fjoråret.

- Jeg starter på skole i august, så jeg er ikke avhenging av å overføre feriedager til en eventuelt ny jobb.

For å kunne planlegge litt frem lurer jeg på hvilken av følgende scenarioer er mest realistisk her:

1. Jeg må/kan bruke feriedagene mine i perioden 1-31. Mai (i så fall, blir det med eller uten lønn i Mai?)

2. Jeg får betalt for de ubrukte feriedagene ved siste lønning.

3. Jeg får ikke bruke feriedagene, og får ingen godgjørelse for dette.

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker, men kan si noe om hvordan jeg forstår det..

Når du har fastlønn så er det sånn at du får lønn i juni også, men jobber du hele året og skal har opparbeidet deg ferie fra året før. blir ferien gjerne trukket av junilønnen fordi du får opparbeidet feriepenger utbetalt..

La oss si du har 400 tusen i lønn.. Litt forskjell om du har 4 eller 5 uker ferie.

Jeg tar utgangspunkt i at du har 4 uker, siden du sier du har 25 dager.. 4x6 dager (en ferieuke er 6 dager) pluss en grodag.

400000 / 52 uker = 7692 kr pr. uke

i fjor ble du trukket 30762kr (7692 x 4 )

Da er ditt feriepenge grunnlag 400000 - 30762 = 369238kr

Feriepenger i år blir da 369238 x 10,2% = 37662kr

I juni får du da 37662kr + lønn som er 23333 (33333 - 30% skatt = 23333) = 60995 kr

Men skal du ha ferie i løpet av året, så trekkes du de på junilønna.

Altså 60995 - 30762 (feriepenger for neste år) = 30233

30233 kr ville du fått utbetalt i juni, hvis du skulle jobbe resten av året, og ha 4 uker ferie i sommer..

Siden du skal slutte, så er alternativene følgende..

1 - Du får utbetalt 60995 kr på juni lønna, og jobber helt ut oppsigelsestiden.

2 - Du tar ut ferien i oppsigelsestiden og får da lønn i mai som normalt, men da 30233 i juni.

Vet ikke praksisen i din bedrift, men noen krever at du tar ut ferien. Du skal uansett ikke bli fratatt ferie uten kompensasjon..

Jeg tar forbehold om at jeg har forstått det helt feil.

Håper du finner ut av det iallefall...

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...