Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror jeg har visdomstann på vei ut - hva skal jeg gjøre?

jonemann

Anbefalte innlegg

Hei

Våknet i dag med en jævlig smærte i høyre underkjeve, tok meg en tid å skjønne at det sannsynligvis er en uvelkommen visdomstann som har invitert seg selv til å slutte seg til tannfellskapet i munnen min.

Gjør forjævlig vondt i underkjeven. Veldig rart at det kom så plutselig, er dette vanlig? Burde den ikke gro frem gradvis, slik at smerten også kommer gradvis? Hos meg skjedde det bokstavelig talt over natta.

Har lest litt om visdomstenner, og mulige komplikasjoner. Det jeg lurer på er om det er normalt at det er så vondt selv om det ikke nødvendigvis er noe infeksjon, eller noe galt med tanna? Det virker jo logisk at det skal være vondt når en ny tann skal trenge seg opp gjennom tannkjøttet. Så kanskje er det helt vanlig og trenger ikke være noen grunn til bekymring? Bare noe jeg må leve med inntill faenskapen er vokst ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vondt når den vokser driter tannlegen i, de trekker den når den er i veien for å bite eller betennelse.

Du kan jo trekke den uansett om du vil, for eks hos en privat klinikk som bare ser dollar.

Men sitter den for dypt må det gjøres på sykehus.

Jeg måtte mase på min tannlege i 1 år før de gadd.

Lenke til kommentar

Det som har skjedd her er vel at tannen har presset og presset en stund og så plutselig fått gjennomslag. Det er ikke rart at det er litt smertefullt, men hvis det ikke er noe galt går det vel over etter hvert. Ellers må den trekkes, og da kan det være en ide å oppsøke et odontologisk fakultet hvis du har et slikt i nærheten. Jeg trakk en visdomstann der i fjor, og det kostet meg 500 kroner (i utgangspunktet 1300, men siden det ble sydd et sting falt inngrepet inn i en kategori som ga refusjonsrettigheter).

Lenke til kommentar

Det som har skjedd her er vel at tannen har presset og presset en stund og så plutselig fått gjennomslag. Det er ikke rart at det er litt smertefullt, men hvis det ikke er noe galt går det vel over etter hvert. Ellers må den trekkes, og da kan det være en ide å oppsøke et odontologisk fakultet hvis du har et slikt i nærheten. Jeg trakk en visdomstann der i fjor, og det kostet meg 500 kroner (i utgangspunktet 1300, men siden det ble sydd et sting falt inngrepet inn i en kategori som ga refusjonsrettigheter).

det kan være som du sier at den har presset og plutselig fått gjennomslag.

uansett, dette har blitt så ille at her må det øyeblikkelig eksperthjelp til, bestilt time hos tannlegevakt, klarer knapt å vente de to timene til timen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...