Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

En eller én og et eller ett

Anbefalte innlegg

Hei. Har i det siste tenkt litt over de forskjellige og lydlike ordene en og én og et og ett. Jeg vet hva forskjellen er. En og et brukes som artikkel, mens én og ett er tallord. Det er likevel noen ganger jeg lurer på hva jeg skal bruke og hva som er rett.

Fant noen eksempler:

1: Jeg vil være en/én av dere.

2: En/Én av dere vil bli plukket ut.

3: Oppslutningen var det laveste på et/ett år.

4: Vi starter om en/én time.

Slik jeg tenker, er den første grei. Det må vel være "en" fordi det brukes som en artikkel. Den andre er litt verre, fordi jeg har sett eksempler på bruk av begge deler. Man kan antagelig argumentere for at det kan være "en" som i artikkel, men jeg er heller sikker på at det skal være "én" her. Nummer tre har jeg også sett lignende eksempler på, hvor artikkelforfatterne har brukt både et og ett. Jeg vil tro det skal være "ett" her, siden det mest sannsynligvis er et angitt tidsrom. Nummer fire har jeg også sett flere eksempler på. Jeg vil her også argumentere for at det skal være "én".

Blir dette rett? Er det en enkel måte å vite om det skal være artikkel eller tallord i lignende situasjoner? Noen regler eller artikler jeg kan lese som tar for seg dette eller lignende rettskriving?

- Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

èn og ett er tallord, om jeg ikke husker riktig

Ja, jeg skrev jo det i første avsnitt. :p

Legger til noen setninger og hva jeg tror det skal være:

5: En/Én av dere er en spion.

6: Vi har maksimalt en/én time på oss.

7: Har gjort det minst et/ett dusin ganger.

8: Et/Ett skritt om gangen.

Nr. 5 er jeg litt usikker på, men dersom det er én person i en gruppe så skal det vel være "én".

Nr. 6 vil jeg tro skal være "én", men også her har jeg sett at det er blitt skrevet med "en".

Nr. 7 vil jeg tro skal være "ett", ettersom det skal spesifiseres?

Nr 8. vil jeg tro skal være "ett" også.

Noen innvendinger?

Lenke til kommentar

Det er delvis valgfritt, tror jeg, og kommer an på hva du vil legge vekt på. Snakker nå om enkelte av disse grenseland-eksemplene dine, det er selvfølgelig ikke valgfritt om man vil bruke artikkel eller tallord i alle tilfeller.

I setning nummer fire f.eks. ("Vi starter om en/én time."), vil setningen slik jeg ser det kunne skrives på begge måter. Med "én" som tallord fokuserer man på antallet timer, at det er én - ikke to. Med "en" som artikkel fokuserer man på tidsenheten, at det er en time og ikke et minutt eller et kvarter. Betydningen er så godt som den samme, men selv synes jeg at førstnevnte versjon er litt "strengere" og mer bestemt, og at den andre er en mer laidback versjon som gir litt slingringsmonn når det kommer til starttiden.

Lenke til kommentar

Det er delvis valgfritt, tror jeg, og kommer an på hva du vil legge vekt på. Snakker nå om enkelte av disse grenseland-eksemplene dine, det er selvfølgelig ikke valgfritt om man vil bruke artikkel eller tallord i alle tilfeller.

I setning nummer fire f.eks. ("Vi starter om en/én time."), vil setningen slik jeg ser det kunne skrives på begge måter. Med "én" som tallord fokuserer man på antallet timer, at det er én - ikke to. Med "en" som artikkel fokuserer man på tidsenheten, at det er en time og ikke et minutt eller et kvarter. Betydningen er så godt som den samme, men selv synes jeg at førstnevnte versjon er litt "strengere" og mer bestemt, og at den andre er en mer laidback versjon som gir litt slingringsmonn når det kommer til starttiden.

Hei og takk for svar.

Liker ikke helt slike eksempler som ligger i grenseland. :p

Du skriver at det antagleig er valgfritt i en del av eksemplene. Hvilke av eksemplene vil du si utelukkende har ett alternativ?

Lenke til kommentar

Tror ikke man kan skrive "Jeg vil være én av dere", da betydningen av dette blir "Jeg vil bare være én av dere, ikke to eller tre", noe som ikke gir mye mening. Ellers kan man vel faktisk velge i de aller fleste tiltrekker, avhengig om man ønsker å fokusere på substantivet eller antallet.

Ellers kan du jo tenke engelsk om du er usikker. På norsk er artiklene og tallordene så like hverandre, noe de ikke er på engelsk. Der du ville skrevet a/an på engelsk skriver du en/ett, mens om du ville skrevet "one" skriver du én/ett på norsk.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ellers kan du jo tenke engelsk om du er usikker. På norsk er artiklene og tallordene så like hverandre, noe de ikke er på engelsk. Der du ville skrevet a/an på engelsk skriver du en/ett, mens om du ville skrevet "one" skriver du én/ett på norsk.

Og likevel klarte du å ende opp med "en" og ikke "én" i "Jeg vil være en/én av dere"? For det heter vel "I want to be one of you", og ikke "I want to be a/an of you"?

Alle eksemplene (med unntatt av nr 7) du viser til, beskriver antallet, ikke ubestemt artikkel:

1. Én, fordi man er én "av dere", altså 1 av en gruppe på mange, ikke en f.eks. gutt av dere, eller en jente, en fotballspiller o.l. av dere.

2. Én, med de samme begrunnelsene som ovenfor. 1 person (av mange) blir valgt.

3. Ett, tidsrom ja. Oppslutningen i ett år, ikke to år, tre måneder, fem dager, men altså ett år.

4. Én, tidsrom her òg. Om 1 time møtes vi, ikke om 2, 3 eller 4 timer.

5. Én.

6. Én.

7. Et, med denne grunnen:

"Et" eller "ett" par timer?

Spørsmål:

Heter det;

Jeg har bare brukt et par timer på dette.

eller

Jeg har bare brukt ett par timer på dette.

Svar:

Takk for spørsmålet.

Skriv et par timer ettersom det dreier seg om antall enkelttimer og ikke antall "dobbelttimer". Hadde det derimot vært snakk om noe som telles i par, f.eks. antall sokkepar, kunne du skrevet "jeg har bare brukt ett par sokker".

Vennlig hilsen

for Riksmålsforbundet

Sara E. Olsen

Altså, det dreier seg om antall ganger, ikke antall dusin. Da blir det et dusin ganger.

8. Ett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...