timsmurf Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Hei. Jeg har kjøpt meg en ny leilighet. Den er relativt liten (ca 45 m2), men passe for meg på nesten alle måter. Derimot, badet mitt er fryktelig lite: 170 cm x 150 cm! Å gjøre endringer i innredning av et sånt bad er vanskelig. Jeg er en person som trenger minimalistisk stil, foretrekker åpne flater, inventar gjemt i skuffer og skap. Kommnunen min skulle gjøre et lite (billig) forsøk på å gjøre det pent (forrige eier hadde en del hjemmelagde løsninger), men firmaet/firmaene som fikk jobben klarte lage en del rot. Det som et seriøst firma på privat basis ville ha utført på kanskje ei uke, brukte disse lang lang tid (start 3 januar, "ferdig" 21 februar). Resultatet ble ikke pent og i sterk kontrast til mine behov. Jeg hadde veldig lyst til å sette vaskemaskinen utenfor badet, da de nyere vaskemaskiner er laget for å kunne stå trygt utenfor våtrom. Isteden for dusjkabinett kunne jeg tenke meg et lite badekar (som det akkurat ville blitt plass til). Dette var kommunens "eksperter" ikke enig i. Jeg måtte gå med på en løsning om nytt dusjkabinett, servant, og litt omlegging av rør (til vaskemaskin). Sistnevnte ble ikke særlig pent. Uansett, hele prosessen med rehabiliteringen av badet blei skuffende... En drøm hadde vært å selv finne løsninger som kunne passet inn. Jeg er trygdet og har vanskelig for å måtte ut med større beløp. Kanskje avbetaling, men absolutt max 1000 i mnd. Uansett... tanken er å flytte vaskemaskinen til en gang ved siden av badet, og legge om rør via en luftekanal (tidligere kanal til et varmeskap som stod i gangen tidligere). Fjerne dusjen og det ikke fullt så pene rør-arbeidet, og sette inn et badekar (170cm). Spørsmålet er om dette går ann, om det er forsvarlig overfor "forskriftene" (som jeg ærlig talt ikke tror kommunen brydde seg stort om), og om kostnadene / arbeidet som må til. Håper noen med "litt" erfaring fra enten å ha pusset opp bad / arbeider som rørlegger eller har litt peiling på andre måter - kan bidra med noen tanker / tips... Vedlagte bilde viser resultatet av det "kommunale" arbeidet... Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Mja, generelt en dårlig ide å ha maskiner som bruker mye vann i rom uten sluk, hadde prøvd å beholde den på badet. Hadde vel kanskje vært en mulighet å bygge inn badekar med stativ til vaskemaskinen i fotenden, slik at maskinen står oppå badekaret, slik at du hadde ca 1m åpent badekar mens resten var under maskinen. Det hadde også gitt bedre arbeidshøyde for maskinen, men fjernet muligheten for en tørketrommel. Lykke til uansett. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 ... tanken er å flytte vaskemaskinen til en gang ved siden av badet, og legge om rør via en luftekanal (tidligere kanal til et varmeskap som stod i gangen tidligere). Fjerne dusjen og det ikke fullt så pene rør-arbeidet, og sette inn et badekar (170cm). Spørsmålet er om dette går ann, om det er forsvarlig overfor "forskriftene" (som jeg ærlig talt ikke tror kommunen brydde seg stort om).. her slår forskriftene inn. En autorisert rørlegger må på banen. Dette er uavhengig av din påstand om at kommunen "ikke bryr seg om forskrifter". Ettersom du tydligvis leier av kommunen må denne type ombygging godkjennes av kommunen (utleier) før du får startet arbeidet og autorisert rørlegger må avgi erklæring om arbeidet i etterkant. I tillegg må "ombygging av bad/modernisering av bad byggemeldes. Lenke til kommentar
For Your Eyes Only Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 skittentøyskurv innebygget i veggen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå