CellularDude Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 For ei uke siden var Opel Astra Sports Tourer og Skoda Octavia stv. de mest aktuelle kandidatene til å bli vår nye bil. Men denne uka stakk vi innom en Volvo-forhandler og så på V50. Vi fikk også sjansen til å prøvekjøre en. Det var en Summum-utgave med 1.6 DRIVe-motor. Vi ønsket helst automatgir på vår neste bil, noe som blir altfor dyrt på Volvoen (grunnet en helt annen og større motor), men for en bil!!! Den er stilren og har et minimlistisk preg inni. Men den er rikt utstyrt. Skinnsetene var som en drøm å sitte i, og jeg synes den var lettkjørt. Fornuftsmessig, er Octaviaen med DSG-automatkasse det beste valget, og vi har nå vår andre Skoda, og er topp fornøyd med Møller Bil Haugesund. Men V50-en gjorde liksom en del med oss. Har lest en del tester med V50, og de er varierende. Motoren er visstnok en del år gammel, og kjøreegenskapene er ikke blant de beste. Bilen er ikke spesielt god på plass, verken for baksetepassasjerer eller last. Leste også en del tilbakemeldinger fra kunder (Storbritannia), og flere kunne melde om en rekke feil på nokså nye biler. Har ikke erfaring med Volvo selv (siden min far hadde en 1976-modell Volvo 240), men har lest AutoIndex, der Volvo scorer meget bra på generell tilfredshet, og ikke minst tilfredshet med bilene. Har selv vært Renault-kunde ved vår lokale Volvoforhandler rundt årtusenskiftet, og har bare gode erfaringer. Så nå imøteser jeg erfaringer fra V50-eiere. Hva synes dere? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Faderen har en sånn med 1.6D. Motoren er frisk nok, men trenger litt turtall, og dvs mye giring. Hjullagerbytte er svindyrt fordi hele lageret med nav og hus må byttes. Jeg ville heller gått for en V70, siden disse er rimelige. Helt en annen bil å kjøre. V50 er grei også, men litt stump. Er også lei interiøret i V50. Samme mittkonsoll som i C30 osv. Syns det er vanvittig irriterende at bilstereo er integrert på en sånn måte at den ikke kan byttes. Hovedyspærer er lett å bytte. Hele lyskassen taes ut. V40 sine orange lys på siden bak er mye arbeid å skifte. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Faderen har en sånn med 1.6D. Motoren er frisk nok, men trenger litt turtall, og dvs mye giring. Hjullagerbytte er svindyrt fordi hele lageret med nav og hus må byttes. Jeg ville heller gått for en V70, siden disse er rimelige. Helt en annen bil å kjøre. V50 er grei også, men litt stump. Er også lei interiøret i V50. Samme mittkonsoll som i C30 osv. Syns det er vanvittig irriterende at bilstereo er integrert på en sånn måte at den ikke kan byttes. Hovedyspærer er lett å bytte. Hele lyskassen taes ut. V40 sine orange lys på siden bak er mye arbeid å skifte. Takk for svaret! Jeg prøvde den i en halvtime, og merket at når jeg lå i 70 på landeveien måtte jeg gire ned hvis jeg ville gi på litt i motbakker. Så dette stemmer jo godt med det du skriver ang turtall. Bilen er stump, hvis det er fjæringsoppsettet du sikter til. Nå fikk ikke jeg prøvd den på særlig annet enn godt asfalterte hovedveier, men må prøve den adskillig mer enn i 30 min. Storselgeren V70 er for oss i største laget, og noe høyere enn ca 330 000 kroner går vi ikke. V50'en vi snakker om her er til messepris, og koster normalt langt mer. Det med hjullagrene er verdt å være obs på. Om dette er en garantisak, vet jeg ikke, men uansett leveres jo også Volvo med 5-års nybilsgaranti nå. Smart at lyktene kan tas ut for pærebytte, dersom det likevel er vondt å komme til på baksiden. Men xenonlys er vel mer holdbart enn halogenlys, og dermed vil det gå lengre tid før man må skifte lys. Når det gjelder integrert bilstereo, er jo dette ganske gjengs, men det er som du sier, ikke mulig å bytte her. På Octavia er det jo også integrert, men man kan finne alternative skoda-anlegg å bytte det med. Tror jeg skulle holdt ut med interiøret i Volvoen lenge. Her er det renhet og ro som råder. Vi fant harmoni i V50'en. Endret 9. april 2011 av CellularDude Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Hvis dere liker Volvoen synes jeg dere skal kjøpe den. Selv hadde jeg nok valgt Skoda, men det er ikke uvesentlig at du trives med bilen. 1,6D motoren er en velkjent motor som også brukes i Citroen, Peugeot, Mazda og Ford. Den er akkurat tilstrekkelig sprek til ikke altfor store biler. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 DrivE motoren er ikke gammel i det hele tatt, den ble oppdatert for bare et par måneder siden for å klare de nye EURO kravene. De oppjusterte også HK fra 109 til 115. http://www.tv2underholdning.no/broom/test-volvo-v50-drive-gammel-men-overraskende-god-3447901.html Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Jag sa ikke at den er gammel, men at mange bruker den i forskjellige varianter. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Hvis dere liker Volvoen synes jeg dere skal kjøpe den. Selv hadde jeg nok valgt Skoda, men det er ikke uvesentlig at du trives med bilen. 1,6D motoren er en velkjent motor som også brukes i Citroen, Peugeot, Mazda og Ford. Den er akkurat tilstrekkelig sprek til ikke altfor store biler. Takk for svaret til deg også! Vi fikk jo en helt annen følelse for denne bilen enn for en Octavia, men Octaviaen er jo en absolutt bra bil for vårt vedkommende. Vi har nå vår andre Skoda, og dessuten vil vi med Octavia få med automatgir i prisen vi har satt som øvre grense. Utstyrsvarianten er Family, som bygger på Ambiente. Etter å ha lest en rekke tester for bl.a V50 og Octavia, kommer Octavia vel så bra ut av testene. Volvoen hører vel til et annet prissegment, hvor den er liten sammenignet med mange konkurrenter. Endret 9. april 2011 av CellularDude Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 (endret) DrivE motoren er ikke gammel i det hele tatt, den ble oppdatert for bare et par måneder siden for å klare de nye EURO kravene. De oppjusterte også HK fra 109 til 115. http://www.tv2underholdning.no/broom/test-volvo-v50-drive-gammel-men-overraskende-god-3447901.html Godt du nevnte det, for jeg har stusset litt på om det var 109 eller 115 HK. I tester etc har jeg sett 109 HK, mens det virker som bilene vi ser på har 115 HK. Men linken du viser til forklarer alt Takk!!! Som tidligere nevnt er det messetilbud denne helgen, hvor det er prisavslag på 31 000 kr. Dermed blir en V50 overrkommelig for oss, med Summum utstyrspakke, samt vinterhjul og hengerfeste. På messa var det en kar som også så på V50, til bruk som firmabil. Jeg hadde lest en del om den, samt fått den vist og prøvekjørt den hos forhandler i går. Det var ikke noen selger ved bilen, men vi kom i snakk, og så gikk jeg på en måte rett inn i en slags selgerrolle. Mannen spurte og lyttet, og det hadde jo vært stilig om det endte med salg. Endret 9. april 2011 av CellularDude Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Tja, om du liker bilen ser jeg ingen grunn til å la være. Hva biltester sier om kjøreegenskaper og den slags er vel på en måte ikke så viktig, så lenge du synes de er gode. Plassbehov er jo også noe du må finne ut selv - ikke alle som har behov for å legge IKEA-bokhyller på tvers hver helg. Endret 9. april 2011 av OML Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Tja, om du liker bilen ser jeg ingen grunn til å la være. Hva biltester sier om kjøreegenskaper og den slags er vel på en måte ikke så viktig, så lenge du synes de er gode. Plassbehov er jo også noe du må finne ut selv - ikke alle som har behov for å legge IKEA-bokhyller på tvers hver helg. Vel talt! Det er mange hensyn å ta når man skal legge ut penger på ny bil. Det er jo ikke angrerett, for å si det slik. Når det gjelder V50, er det her snakk om sterke følelser, noe jeg ikke klarer å mobilisere for en Octavia. Det Octavia vinner på, er basert på mest fornuft. Octavia har solgt og selger meget bra, til masser av fornuftige mennesker, blant annet oss, da vi hadde en fra 2006 til 2008. nå har vi forresten en 2008 Fabia 1.2 stasjonsvogn. Volvo er vel også kjent for fornuftige løsninger, og dette, blandet med et stilrent utseende og et godt omdømme (slik Skoda etter hvert virkelig har fått), gjør at vi ikke ser noen grunn til å la være, for å si det som du gjør Vi frakter ikke IKEA-bokhyller på tvers hver helg heller Skal uansett ha tilhengerfeste, og dersom vi skal storhandle på IKEA, låner vi tilhenger hos svigers, eller hos en lokal bensinstasjon, som samarbeider med nettopp IKEA for utlån. Skal innom bilmessen i morgen, og forhåpentligvis blir det deal. Helst vil vi betale med innbyttebil + kontanter + lånefinansiering, men kanskje leasing kunne vært noe? Ikke for V50, men V60... EDIT: Ok, messa åpner snart, og vi skal av gårde og se på bil igjen. Har stormlett på nettet, og selv om vi er hekta på V50, er vi litt skeptiske likevel. Det ser ut til at det er en del feil på V50, men at det er betydelig mindre på nyere modeller. Da mener jeg ikke bare fordi de er nyere, men at det har skjedd en kvalitetsforbedring. Tilbakemeldingene fra eiere er tydeligvis meget variable. Totalt vil jeg tro at bilen havner på terningkast 4. I tester får den det samme i snitt. Det virker som kvaliteten på V70 er bedre, men den er ikke aktuell for oss. Det er jo 5 års nybilgaranti, men likevel litt skeptisk, selv om ingen biler er feilfri. Som jeg nevnte hadde jeg Octavia fra 2006 til 2008. Den var det en rekke feil på, men Møller Bil fikset opp i alt. Likevel var det irriterende. Fabiaen har heller ikke vært feilfri, men det har vært lite feil.Octavia er vel en bil med generelt lite feil, så jeg var vel uheldig med min. Godt det er gode garantiordninger i Norge! Nå er de jo ennå bedre. Endret 10. april 2011 av CellularDude Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Jag sa ikke at den er gammel, men at mange bruker den i forskjellige varianter. Sorry, var ikke det jeg skrev det til. Tenkte på førsteposten til TS. Men V50 har overaskende lite feil, S40 som er samme bilen bare med mindre bagasjerom kom nettopp til topps i en bruktbiltest mens storebror V50 kom like bak. Grunnen til at V50 kommer lengre bak er nok at det er ofte barnefamilier som utsetter bilen for langt mer stress. http://www.bt.dk/biler/saa-mange-fejl-har-din-bil-0 Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 Jag sa ikke at den er gammel, men at mange bruker den i forskjellige varianter. Sorry, var ikke det jeg skrev det til. Tenkte på førsteposten til TS. Men V50 har overaskende lite feil, S40 som er samme bilen bare med mindre bagasjerom kom nettopp til topps i en bruktbiltest mens storebror V50 kom like bak. Grunnen til at V50 kommer lengre bak er nok at det er ofte barnefamilier som utsetter bilen for langt mer stress. http://www.bt.dk/biler/saa-mange-fejl-har-din-bil-0 Godt å høre! :) Vi var innom bilmessen i dag, og etter at den var slutt, fikk vi låne bilen med oss. Har den til i morgen ettermiddag, så skal Volvoforhandleren i mellomtiden få kikke på Skodaen de skal ta i innbytte. Det var en D2-motor i den Volvoen vi har nå, og det er den motoren i den vi evt. kjøper. Den var sprek og seig nok til vårt bruk, og gjennom vår referanseløype har den fått bestått. Men styringen var litt upresis, noe som bedret seg da vi nedjusterte dekktrykket. Da ble ikke bilen så stumpete heller. Da er det styringen det hele står på, for ellers er bilen meget bra. Er styringen litt "vinglete", slapper man ikke skikkelig av. I morgen tas avgjørelsen. Vi har sagt ja til Volvoselgeren, med forbehold at bilen består kjøretesten. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 (endret) Holdt nesten på å kjøpe V50 for ca 6 måneder siden, men den jeg hadde bestemt meg for å kjøpe ble solgt dagen før finansieringen slo igjennom. Bare for å nevne det, er jeg en kar som nøye vurderer slike kjøp. Timer - dager har gått med på å vurdere V50´n opp mot de jeg mente den konkurrerte mot. - VW Passat Highline - Scoda Octavia - Litt eldre BMW 318 - Audi A3 Sportsback Det var i allefall min vurdering. Etter at kjøpet av V50`n gikk i vasken, kjøpte jeg VW Passat, 2008 modell Highline. Men V50´n er mer zen enn Passaten, kjenner fortsatt at jeg heller kunne tenkt meg en V50. Endret 10. april 2011 av PanserJohan Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Jeg driver selv å vurderer en V50, og ut i fra hva jeg har lest er problemene relatert til elektronikken som plaget tidligere modeller løst. Kjøper man en V50 nyere enn 2007 er det visstnok ikke lenger noe problem, noe som passer utmerket for meg, da jeg har planer om å kjøpe en brukt. Eneste jeg er litt kritisk til er plassen i selve bilen, og har ikke hatt anledning til å prøvekjøre noen ennå. CellularDude, fint om du kan komme med litt oppdateringer etter at du har bilen i hende, og fått litt følelse av hvordan den er. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 (endret) Da har vi testet bilen gjennom vår referanseløype og vel så det. Det meste er på pluss-siden, men spesielt styringen trekker ned. Dette beror antakelig på dekkene, som er 17-toms 205-dekk. For det første merket vi en god del hjulstøy, og bilen var stumpete. Dette ble noe bedre etter at vi reduserte dekktrykket, som var for høyt. Men styringen var det verre med. Merket rett som det var at bilen trakk noe til høyre og venstre, også ved nedbremsing. Dette ble også noe bedre etter at vi hadde redusert dekktrykket, men var fremdeles mer merkbart enn jeg likte. Ved å trekke rattet noe nærmere, fikk jeg bedre kontroll, men problemet er der jo for det. Dermed var jeg mindre avslappet enn jeg burde være i de herlige skinnsetene. Sannsynligvis er det dekkene som lager problemet, men jeg har ikke kjørt bilen med 15- eller 16-tomsdekk, og dekkene som satt på er standarddekkene. Dette var en av grunnene til at jeg tok forbehold om at vi godkjente bilen etter prøvetur. Selv om masse er bra med V50-en, kan dette være avgjørende for å ikke velge den. La meg nevne at motoren besto testen fint for vår del. Giringen var komfortabel, og en god del av turen var det lite giring og et turtall på rundt 1500 omdr. Radioen og den innebygde telefonen var kule greier. Her kunne man bare koble til iPhonen via Bluetooth, og så ringe fra dashbordet. Noe jeg likte mindre var rulletrekket over bagasjerommet, som var litt krøkkete å feste og løsne. Her måtte man ha to hender. Helt framme bak baksetene er det et slags bagasjeromsnett, men kan spenne på tvers opp til taket. Denne stjeler en del plass. Når det gjelder plassen i bilen, er dette ikke mye plass for pengene. Dette er en kompakt stasjonsvogn, og bagasjerommet måler kun 420 l med baksetene i bruk. Så er plass viktig, er kanskje ikke dette bilen å satse på. For oss går det greit, og vi skal ha hengerfeste, så vi kan frakte store ting, tunge ting og ting som er for møkkete til å fraktes inni bilen. La meg også nevne lysene. Xenonlys som lyste svært så godt, ikke minst var fjernlyset helt vanvittig! Det lyste kraftig, både fremover og til sidene. Gå 'ta banen! I morgen tas det endelige valget. Blir det ikke V50, blir det nok Octavia. Ikke en bil som smelter hjertet, men en bil man kan bli godvenner med for det . Og da får vi automatgir med i prisen. Det blir en spennende dag, mandagen! Endret 10. april 2011 av CellularDude Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 Holdt nesten på å kjøpe V50 for ca 6 måneder siden, men den jeg hadde bestemt meg for å kjøpe ble solgt dagen før finansieringen slo igjennom. Bare for å nevne det, er jeg en kar som nøye vurderer slike kjøp. Timer - dager har gått med på å vurdere V50´n opp mot de jeg mente den konkurrerte mot. - VW Passat Highline - Scoda Octavia - Litt eldre BMW 318 - Audi A3 Sportsback Det var i allefall min vurdering. Etter at kjøpet av V50`n gikk i vasken, kjøpte jeg VW Passat, 2008 modell Highline. Men V50´n er mer zen enn Passaten, kjenner fortsatt at jeg heller kunne tenkt meg en V50. Surt når bilen du hadde gira deg opp på ble solgt foran nesa på deg. Skikkelig kjipt! Passaten er nok et meget bra valg, men jeg synes det var noe helt eget over denne Volvoen. Skinninteriøret ga jo en ekstra fin snert over det hele. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Så er mandagen omme, og vi har valgt ny bil! Volvo V50 hadde mye vi likte, men det som trakk ned, var det som ført til at vi ikke valgte den. Etter å ha tatt avskjed med den hyggelige og imøtekommende selgeren, gikk turen til Møller Bil. Der endte vi opp med en Skoda Octavia. Sitter igjen med en god følelse. Selv om vi var gira på Volvoen, var det ikke noe problem å fortsette med Skoda. Tusen takk til alle dere som har deltatt i denne tråden! Det har vært til god hjelp. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Jeg har hatt min Octavia DSG i noen mnd. nå og er fornøyd med kvaliteten. Ved neste "korsvei" tror jeg at jeg vil ha en bil med større bakseteplass da en barnestol m/unge såvidt passer inn --> Superb er nok et bedre valg. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Jeg har hatt min Octavia DSG i noen mnd. nå og er fornøyd med kvaliteten. Ved neste "korsvei" tror jeg at jeg vil ha en bil med større bakseteplass da en barnestol m/unge såvidt passer inn --> Superb er nok et bedre valg. Siden jeg hadde en Octavia Combi fra 2006 til 2008, kjenner jeg Octavia godt. Bra på mange måter, men den lange, skrå bakruta, pluss rumpe, minus ryggesensor gjorde den lite grei å rygge med. Nå koster jeg på meg en stasjonvogn med bedre utstyr, og til en adskillig høyere pris, i tillegg til at bilen i seg selv er bedre og mer moderne. Ok, det var vel Volvo dette handlet om, men litt Octavia-snakk var ikke til å unngå Det var jo det jeg endte opp med. Dersom noen har flere spørsmål angående V50, skal jeg prøve å svare, ut fra det jeg vet etter et kort og heftig bekjentskap, som dessverre kjølnet. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Det skulle ikke forundre meg om kjøreopplevelsen din med V50 ble ødelagt av dekkdimensjon som ikke akkurat setter komforten i høysetet. 17 toms felger med lavprofildekk gjør kanskje bilen tøffere i noens øyne, men er lite egnet på norske veier med langsgående spor som fører til at bilen drar til siden. I tillegg får du stumpete oppførsel og mer hjulstøy. Desverre utstyrer mange visse modeller med helt feil hjul som gjør seg bra på bilde, men ikke på veien. Hadde de utstyrt bilen med 195/65r15 hjul hadde du kanskje kjøpt den? Jeg har selv en bil med sommerdekk i 205/45r16 dekk som overhode ikke passer bilen som er en puslete Skoda Roomster. Jeg prøvde den med vinterdekk i dimensjon 195/55r15 før jeg kjøpte den, og det er en mer egnet dimensjon for bilen. Etter min mening har lavprofildekk lite for seg på norske krøtterstier med mindre man har en mer eksklusiv bil enn det vi snakker om her. Endret 11. april 2011 av Mythos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå