Gå til innhold

Modeller av Sandy Bridge bærbare.


Anbefalte innlegg

En god del mobile CPUer og brikkesett ble gjort tilgjengelig allerede i januar, alikevel 4 måneder etterpå er det omtrent umulig å finne norske modeller av bærbare med disse. Både 4-kjerner og 2-kjerner er tilgjengelig.

 

Så hvor er de norske modellene? Når kommer de?

 

Selv ser jeg etter rundt 13" formfaktoren men finner kun snakk om de i utenlandske salgskanaler med da feil tastatur osv. Er det noen som vet om tilgjengelige maskiner her i Norge eller når vi kan vente å se dem? Må vi vente til godt uttpå sommeren?

 

Tidligere har jeg hatt en Acer Aspire TimelineX 3820TG Ci5-450M/HD5650M som jeg er ekstremt fornøyd med, men de nye SB baserte TimelineX er helt horrible med sin blå/sølv fargede kombinasjon.

 

Chiclet tastatur er ønsket. Justerbart baklys i tastaturet er også ønskelig, men ikke et must. Knapp for å slå av touchpad ønskelig. 1440x900 i 13" formfaktor er også ønskelig men tydeligvis vanskelig å oppnå. Den bør også ha et skjermkort som er like bra eller bedre enn HD5650M.

 

En av de jeg har sett som er noe lovende, selv om den ikke tilfredstiller alle ønsker, er Samsung Series-9. Den vil dog definitivt bli altfor dyr. Jeg ser for meg en smertegrense rundt 8000,- og kan til nøds bevege meg opp til 10.000,-.

 

 

Preferanser

 

- prisklasse opptil 8.000,- og maks 10.000,-.

- formfaktor 13-14" (hvis 14" skal den ha optisk bay)

- SB CPU som omtrentlig to-kjerne (2.4GHz+) eller fire-kjerne (1.8GHz+)

- helst støtte for mSATA (spesielt viktig hvis 13").

- oppløsning 1440x900 på 13", 1600x900 på 14" eller lignende. Men hvis ikke mulig er lavere greit nok.

- en skjerm som er god på solsterke sommerdager ute.

- like bra eller bedre skjermkort enn HD5650M

- chicklet tastatur

- god stivhet i chassi og tastatur

- batteritid minimum 4-5 timer reell på variert bruk + film (ikke reklamert tid)

- Helst ikke over 1.7kg hvis 13", under 2.3kg hvis 14".

- helst ikke blanke overflater som er "make your own fingerprint art".

- normalsize hdmi og rj45 som ikke krever adaptere.

- minimum 2 USB 2.0 kontakter.

- Innebygd blåtann 2.1 eller nyere samt siste Wifi

- lyd minijack ut

- minimum 2 minnespor

 

 

mindre viktig men foretrukket

- kunne kjøpes i April/Mai siden jeg blir uten laptop fom. mandag.

- mulighet for å switche mellom integrert og dedikert grafikkort for å spare strøm.

- knapp for å deaktivere touchpad

- baklyst tastatur med justering for lysstyrke

- innebygd kortleser som støtter en god del standarder

- FN kombinasjon for å aktivere/deaktivere blåtann og wifi

- 1 USB 3.0 kontakt

- grei nok kvalitet på høyttalere

- lyd minijack mic inn.

 

 

Andre ting som kvalitet på WiFi dekning og den slags ser jeg nærmere på når jeg har et knippe alternativer klare.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, finner nå endel på nettbutikker rundtforbi. Noen står med dato i neste uke mens andre ligger mer i mnd skiftet april/mai

 

Netshop

Tofte elektriske

Komplett

 

 

Av 13,3" så har jeg funnet så langt:

HP ProBook 6360b Intel Core i5-2520M

HP ProBook 6360b Intel Core i5-2410M

Samsung 900X3A 13.3" HD LED Core i5-2537 - Nesten samme maskinen her men hos Multicom -

Og hos komplett

Her er en noe rimeligere variant fra Samsung

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Ah, jeg lette en del på fredag men fant lite. Brukte prisjakt.no som utgangspunkt med filtre på alle SB CPUene. Alt under 10.000,- er interessant :).

 

Kan godt være jeg går for 14" også hvis oppløsning og skjermen er meget god. En ting jeg alltid savner er å kunne sitte ute i pent vær om sommeren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Prisjakt var fremdeles dårlig på å finne. Eneste som gav treff var spesifike søk å prosessorene i SB G2 familien hos prisguiden.no

 

Jeg gikk i tillegg på en skikkelig tilbudssmell siden nye modeller er på på tur inn. Kjøpte dennesom var satt ned fra 7495,- til 4995,- Et skikkelig røverkjøp og mer enn godt nok for min bruk. :D

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Hmm, jeg fant da forholdsvis mange med prisjakt,no .... filtrene var: Krysset av for alle SB prosessorene, satte max pris på 10k og max skjermstørrelse på 14 tommer ... fikk da opp et tjuetalls maskiner.

 

Her.

 

Ingen med oppløsning høyere enn 1366x768, dog.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

En av fordelene med 14" er at de også ofte har optisk bay som jeg kan bytte med HDD "cradle", slenge den medfølgende HDDen i og sette SSD i orginalslotten.

 

T420 er nok en veldig god maskin og jeg har forkjærlighet for dem, men vi har Thinkpad på jobben og dermed vil jeg gjerne prøve noe annet privat. Det er også ofte letter å få bedre skjermer utenfor Thinkpad serien.

 

EDIT:

Jeg lager en litt mer oversiktlig preferanseliste i førstepost nå.

 

EDIT2:

Nå var preferanselisten ferdig. Ser også igjennom forslagene som har kommet :)

 

EDIT3:

Glemte et par viktige ting som mSATA som er litt av årsaken til at jeg kjøper ny nå. Men kun viktigst om 13" formfaktor.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er også mulig at hvis det blir vanskelig å finne en som går innenfor preferansene så beholder jeg den jeg har nå (13" Ci5-450M/HD5650M) og kjøper eks. tilbudsmaskinen BAT linket til som gebursdaggave til den som skulle arve den jeg har nå, førtkommende mandag.

 

Så titter jeg heller rundt juletider igjen, men håpet er å finne en god SB basert maskin nå. Det frister heller ikke å bruke 5.000,- på en prevgen maskin nå når SB laptop er ønsket i år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er 3820TG fremdeles unik, den nye 3830TG med sandy bridge er styggere og har mye dårligere kjøleløsning (tipper det blir CPU throttling ved hard belastning) samt en grafikkløsning som egentlig ikke er noen oppgradering vs HD5650.

 

Har sett litt på Asus N43SN med GT550M skjermkort, men den har kun standard 1366 x 768 oppløsning og en skuffende batteritid på rundt 4 timer.

 

Sony har også en interessant modell: http://www.prisjakt.no/product.php?p=845137 Men den koster ca 5000,- for mye i forhold til specs.

Lenke til kommentar

Ah, ser man det! Takk for det, BAT :)

 

Nå gjelder det bare å bestemme seg.. T420 koster tross alt ca 3000 kr mer enn denne versjonen av HP probook. Har lest at skjermen ikke er den beste på T420 - ikke fått lest noe om skjermen på probook'en. Også ser jeg at T420 kommer med et diskret skjermkort, NVIDIA NVS 4200M. Er det veldig mye bedre enn det integrerte skjermkortet? Kommer ikke til å spille veldig grafikk-krevende spill.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke veldig mye bedre enn den innebygde grafikkchip'en på Sandy Bridge-prosessoren - men, det er et såkalt "proff"-kort, som betyr at det er mer innrettet på å ta seg av "proffe" programmer enn på gaming. Det er billig-utgaven av Nvidia's Quadro FX-kort, kan man si.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er 3820TG fremdeles unik, den nye 3830TG med sandy bridge er styggere og har mye dårligere kjøleløsning (tipper det blir CPU throttling ved hard belastning) samt en grafikkløsning som egentlig ikke er noen oppgradering vs HD5650.

Fullstendig enig med deg, så jeg sliter med å finne en verdig etterfølger da det er det beste kjøpet jeg har gjort på lenge. Føler at jeg har gitt bort hjertebarnet.

 

Hva tror du om Asus maskinen BAT linket til?

http://ps.no/ArtDtl.aspx?i=180440&model=&salg=

 

Vil den være mer støyende, varmere el? Og er skjermkortet bedre? Fungerer Optimus greit vs. AMD sin metode?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fruen har en optimus løsning med denne pcen i fra Samsung og jeg synes byttingen mellom intern og GF310M fungerer helt utmerket. Når det gjelder GF415M så yter nok den noe dårligere enn HD5650M.

 

Asus U31JG er testet her og tallene som er interesante ift ytelse er disse:

 

Testresultater: Asus U31JG

 

3DMark Vantage: E7082

 

PCMark Vantage: 4951

 

PCMark Vantage - Gaming: 3572

 

PCMark Vantage - HDD: 3256

 

x264 Benchmark HD (pass 1): 46.91

 

x264 Benchmark HD (pass 2): 13.55

 

Futuremark Peacekeeper: 3225

 

WinRAR Benchmark: 1584

 

Windows Experience Index: 4.7

 

 

 

 

 

Her er grafikk kortene testet i haugevis av tester.

 

HD5650M

 

GF415M

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Takk for mange gode innspill.

 

Huff, det er nesten så jeg angrer på at jeg lot min "perle" gå i arv så tidlig he he, men bursdager kommer når de kommer. Det var valget mellom det eller bruke mer penger på "prevgen" nå. Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet til flere SB løsninger lander. Ci5-450M/HD5650M maskinen kjøpte jeg hos komplett i juli 2010 til 6995,- og jeg må vel da kanskje vente en god stund for å få like mye for pengene i SB.

 

Nå har jeg spotify på mobilen så slik sett skal jeg alltids klare meg med basis ting inntil høste kanskje og holde meg til andre ting på stasjonære. Hvem vet, kanskje det blir godt med en sommer uten laptop.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...