Gå til innhold

Over til Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil ha en Officepakke...Har hørt at det finnes mange.

Hva er best?

Hvor kan jeg laste ned?

Og hvordan legger jeg inn Office?

 

Fluxbox vil jeg gjerne prøve men der er det vell bare terminaler..?

 

openoffice er enkelt, bra, open source OSV.

 

Fluxbox kjører "alle" programmer den. Ikke bare terminaler selv om der er finest ;)

Lenke til kommentar

FLuxbox kan starte like mange programmer som startmenyen i Windows kan.

 

OpenOffice.org har en av de bedre installeringsrutinene for oss som har erfaring med windows. Du trykker på 'setup' og gjør det på windows-metoden.

 

Det samme gjelder forøvrig for nettleseren Mozilla.

Lenke til kommentar

se på disse to screenshotene:

http://ontarget-systems.com:8080/image/wm_screenshot

http://ontarget-systems.com:8080/image/Flu...uxBoxScreen.jpg

 

På begge bildene så er det et program som ligner veldig på det oppsettet Windows har...

Man kan se mapper og filer...Tenkte at i Linux så var det bare terminaler...?

Hva slags program er det?

Siden jeg ikke kan så mye om Linux så virker det programmet ganske lett.

Samme som Windows nesten..?

I FluxBox tenkte jeg at det bare var Terminaler.

Lenke til kommentar

Linux har et grafisk system som kan se akkurat ut som windows

 

fluxbox eller blackbox er en window manager akkurat som KDE eller Gnome.

 

Terminaler er *ikke* knyttet mer til fluxbox/blackbox enn til andre window managers.

 

Terminalvinduer er et program som kjører i et grafisk vindu i disse akkurat som netscape, opera, spill eller hva annet man måtte kjøre grafisk.

Lenke til kommentar
OK

Men hvilket program er det da?

Vil gjerne ha det slik i startet jeg også...

Programmet kommer med alle nybegynner distroene. :) Du finner det fort.

 

Når du kjører KDE så kan du bare gå inn i en mappe og det kommer opp, da kan du trykke på "help | about" og da kan du se hva programmet heter..

Lenke til kommentar

Jeg tror at Mandrake inneholder Natulus. Det er en filmanager som minner om den du har i windows. Du kan bevege deg oppned i filsystemet, kopiere og flytte filer, stort sett det du forventer av en filmanager. Den har et såkalt grafisk grensesnitt, du bruker musen/tastaturet, og ser hva du gjør på skjermen.

Ellers vil jeg annbefale deg å lese litt, finnes norsk linux dokumentasjon der ute. Et eksempel er "David Elboth-Boken om Linux". Den er på norsk. Den er i flere versjoner, du kan jo prøve å få tak i den nyeste, 2003 utgaven på bibloteket. Her hvor jeg er på ferie (vestfold) har de 2 eldre utgaver, og 2003 utgaven til "katogalisering". Er fint å lese en slik bok fra perm til perm, så man får litt bakrunn før man starter. Jeg har prøvd meg litt på linux, men er først nå (uten tillgang til min egen Pc, ironisk nokk) jeg begynner å forstå litt. Har lest stort sett hva de har av linux dokumentasjon på fylkesbibloteket, og må innrømme at det slår min forgje teknikk, hoppe i det å se hva som skjer.

Bibloteket er din venn :wink:

Lenke til kommentar

Selv liker jeg klart KDE best. Se på http://www.kde.org/screenshots/kde310shots.php for litt inntrykk. Min mening er at man ikke behøver å stresse med en «bare-bones»-windowmanager som Blackbox med mindre man har en veldig treig maskin. I tillegg mener jeg at KDE er mer sofistikert og vennlig mot brukeren enn GNOME.

 

Andre vil si meg midt i mot -- prøv alt, se hva du liker.

Lenke til kommentar

Lærte i går og lage en .txt fil(pico fil.txt.)..Og at ^ var det samme som CTRL.

Noen flere slike "enkle" ting?

 

Nautilus...

Hvor kan jeg laste ned Nautilus?

 

Noen som har et bra brenneprogram og anbefale?

Er ganske vant med Nero...Må kan brenne image :roll:

 

Jeg kan og instalere .rpm pakker (rpm –ivh filnavn.rpm)

Men hvordan instalerer jeg f.eks Counter-Strike i WineX?

Eller ett enkelt program?

 

Takker for alle svar :yes:

Lenke til kommentar

Debian har sitt egen pakkesystem, apt. Du laste ned programmer slik;

apt-get mplayer

Også fikser den alle dependencies o.l. Skal være meeget bra. Pakkene heter vel "mplayer-version.deb".

 

Gentoo har også sitt eget pakkesystem, portage. Denne laster ned source for å så kompilere det for DIN maskin. Gentoo er for dem som vil ha maksimum ut av maskinen sin, derfor blir hver eneste program spesielt kompilert for akuratt din maskin.

Tror syntaxen er lik apt sin. Men alle slike ting finner du jo på de respektive sidene til distroene.

 

Slackware har vel ikke noe pakkesystem så langt jeg vet, men kan vel prøve å installere et. Slackware er mer; last ned sourcen selv og kompiler den selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...