Gå til innhold

Over til Linux


Anbefalte innlegg

Hva er (g)urpmi? :shrug:

Har hørt en del om Samba, Hva er Samba og hva gjør Samba?

Shells var kommandolinja... Men på de screenshotene jeg har sett så er det mange fler enn ei kommandolinje. Hva er alle de andre linjene til?

Jeg vet mange har sagt/sier at i Mandrake så trenger jeg ikke vite av så mange kommandoer, fordi det er så veldig likt Windows o.s.v

Men la oss nå si at jeg velger Gentoo eller Slackware eller LFS eller noe avansert. Da er det sikkert ikke slik at jeg kan bevege musa over en fil og høyreklikke og kopiere til en annen mappe... Må sikkert bevege med via kommandolinjer(?)Hvordan?

Kan ikke noen være så snill og forklare skikkelig hvordan man beveger seg i systemet i Linux Gentoo eller LFS? F.eks hvordan lage en mappe også instalere noe i den mappa også kjøre programet/spillet :roll:

Gentoo, Slackware og LFS funker fint de med pek og klikk, det er bare litt knot i starten for å få muligheten til det.

 

De screenshottene du har sett er når vi kjører terminalemulatorer, som er veldig praktisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.samba.org

 

du har kanskje ett shell til IRC, ett til programering, ett til filbehandling osv

 

 

for å flytte en fil så bruker du kommandoen mv

 

mv trance.mp3 /dev/null

 

Får å lage en katalog så bruker du mkdir

 

mkdir musikk

 

for å installere ett program må du kompilere. gjøres enkelt med noen få kommandoer. se i FAQ. Gentoo har vel sitt eget geniale pakkesystem så vidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar

urpmi og gurpmi er ein vedereutvikling av rpm.

Eit lite døme:

Du skal instalere program xxxx

 

rpm: du skriver rpm -ivh xxx.rpm

du får ein feilmelding some seier at xxxx trenger yyyy.

du leiter i ein evighet etter yyyy, og nør du endelig finner det, så får du besked om at yyyy trenger zzzz

 

urpmi:

du skriver urpme xxxx.rpm.

du får opp ein besked om at xxxx trenger yyyy, og urpmi spør deg om du vill instalere urpmi.

du trykker ja, og urpmi gjør heie jobben med å laste ned yyyy og instalere det.

 

 

 

EDIT: ikkje flytt filer du vill ha til /dev/null 8)

Lenke til kommentar

/dev er en katalog som inneholder "devices", dvs ikke egentlige filer.

 

/dev/hda1 vil foreksempel være først partisjon på master harddisk på IDE-port 0.

 

/dev/mouse vil være muda di, /dev/cdrom er sannsynligvis sym-linket til cd-rom'en din.

 

etc..

 

/dev/null er "søpplebøtta" i linux. hit sendes alt du ikke er interessert i å spare på.

 

XF86Config, er config fila for din grafiske layout. Den genereres som regel automatisk av et dertil egnet konfigprogram

Lenke til kommentar
Ellers noen ting jeg bør vite før jeg setter i gang med Linux (Mandrake)? :roll:

 

Hjelp! :? Husk; Linux er IKKE windows. Du kjenner sikkert windows en del, og har jobbet med dét ganske lenge.

 

Når du prøver Linux vil ting være litt annerledes og veldig ofte virker det stress. Men det er bare i starten(viktig!), når du kjenner windows og linux like godt, daaaa er det man bør velge hvilket OS man vil bruke ;)

 

Dessuten har vi ikke hørt hvorfor du vil prøve deg på Linux, men jeg håper det er fordi du vil lære noe nytt og spennende. Med Linux gjør du dét hver dag :D

Lenke til kommentar

Noen som sa til meg at i IpTables så må man legge in Ip'en til den som prøver og hacke seg inn på pc'n din i en notepad eller noe...For meg virker dette litt dumt. For man får jo ikke Ip'en til han som hacker før han har "hacket" og da er det jo for sent og stoppe han med en IP...

 

Hvordan funker IpTables?

Noen andre brannmurer å anbefale?

Lenke til kommentar
Noen som sa til meg at i IpTables så må man legge in Ip'en til den som prøver og hacke seg inn på pc'n din i en notepad eller noe...For meg virker dette litt dumt. For man får jo ikke Ip'en til han som hacker før han har "hacket" og da er det jo for sent og stoppe han med en IP...

 

Hvordan funker IpTables?

Noen andre brannmurer å anbefale?

"Noen" sier så mye rart. Du kan bla stenge ute enkelt-iper , en ip-range, og du kan stenge porter og port-områder. Du kan lage forskjellige regler for forskjellige porter/iper. I det hele er det et meget fleksibelt brannmur-verktøy, som du kan lese mer om her . Fortvil ikke, du er neppe nødt til å lese alt som står i den linken, da de fleste distroer inkluderer en enkel brannmur. Denne brannmuren har da vanligvis et GUI, der du kan sette opp enkle IPtables-regler, uten å kunne noe om iptables.

Lenke til kommentar

"Noen" mente å si at iptables sikkert ikke fungerer på samme måte som norton firewall i windows. De stenger ut alle som prøver seg på ting de ikke har lov til å prøve seg på, så du får ikke beskjed engang sannsynligvis. Deretter åpner den for det som er lov, hvis du har fil share eller web server f.eks, så godtar den kun det hvis du setter den opp til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...