Gå til innhold

Over til Linux


Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte jeg skulle gå over til Linux Mandrake V.9.1 i586

Vet ikke hva de siste tallene står for da men...?

Så har jeg hørt en god del "rykter" om at i Linux skriver man bare koder...og at Linux er kjempevanskelig o.s.v. Stemmer det?

Hva bør jeg kunne før jeg går over til Linux? Hva er liksom grunnleggende?

Har aldri bruk Linux, har ikke engang sett screenshots av det.

Leste FAQ'en og vil ha en "ganske" glatt overgang fra Win. til Linux. så jeg havnet på Mandrake. Men det er jo mange versioner. Hva er i586? eller PPC? trenger jeg laste ned ALLE cd'ene eller er det nok med bare den første?

 

Kan noen hjelpe meg igang med Linux... Har ikke peiling så jeg tar imot all den hjelp jeg kan få.

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg skulle gå over til Linux Mandrake V.9.1 i586

Vet ikke hva de siste tallene står for da men...?

 

586 er betegnelsen på prosessortypen. Før 386, 486, nå 586 aka pentium.

 

Så har jeg hørt en god del "rykter" om at i Linux skriver man bare koder...og at Linux er kjempevanskelig o.s.v. Stemmer det?

 

tja, hvis du bare legger inn linux kjernen så...Men med Mandrake 9.1 er det mer eller mindre som med windows, bare med flere muligheter :)

 

Hva bør jeg kunne før jeg går over til Linux? Hva er liksom grunnleggende?

Har aldri bruk Linux, har ikke engang sett screenshots av det.

 

Søk på forumet om mandrake 9.1, jeg har posta endel linker før, men kort fortalt, les installasjonsguiden på mandrake.com og på andre sider :) Noe som er ganske viktig er hvordan du skal/burde partisjonere opp harddisken din.

 

Men det er jo mange versioner. Hva er i586? eller PPC? trenger jeg laste ned ALLE cd'ene eller er det nok med bare den første?

 

Last ned 586 versjonen, alle tre cdene :)

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

 

Noen som sa noe om at i586 sto for pentium...

Kan jeg ikke ha AMD cpu i Linux da eller? :shrug:

Er ikke så veldig god i engelsk :oops:

Og stort sett alle guider er på engelsk så om noen hadde bare kunnet forklare helt kort om instalasjonen til Linux og noen kommanoer og div. så hadde jeg blitt kjempegla.

Men men gleder meg til og bruke Linux, skal visst være mye raskere og mer stabilt en f.eks Win. XP(som jeg bruker nå) :wink:

 

Er det noen "kommandoer" jeg bør kunne, for i Linux så sitter man vel bare og skriver koder som i DOS. :shrug: Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

Trenger ikke kunne mere kommandoer i Mandrake enn du trenger i Windows (dette varierer dog mellom distroene).

Allikevel er det greit å kunne noen kommandoer:


man *program* << gir deg manualsidene til gitt program



cd  *mappe* << går til gitt mappe. Bare cd gir deg hjemmemappen din.



rm *fil* << fjerner fil



rm -rf *mappe* << fjerner gitt mappe inklusive dens innhold



logout << ligger vel i orden (logger deg ut)



su - << gir deg mulighet til å starte programmer osv som Administrator (root)



mv *fil/mappe* *fil/mappe* << flytter/renamer filer/mapper



./*fil* << starter programmet *fil*



rpm -ivh *fil* << installerer programmet fil.rpm



tar -zxvf *fil.tar.gz/tgz* << pakker ut tarballs



tar -jxvf *fil.bz2* << pakker ut bz2-komprimerte tarballs

 

Andre får føye til flere som de finner nødvendige. Har du lest FAQ'en ?

Alt over kan uansett gjøres i "windows"-modus

Lenke til kommentar

Mens vi er i gang her nå :wink:

 

Har lest litt om X og RPM og "pakker" hva er det og hva gjør det?

Takk for de kommandoene jeg fikk :D

Men det er sikkert flere, har absolutt ingen peiling på Linux så jeg trenger alle kommandoene jeg kan få.

Hvordan er det med drivere og slikt i Linux?

Fungerer f.eks Nero Burning Room i Linux.. igjenom det Windows-om-gjøre-til-Linux-program-programet.

Har trådløst tastatur og mus, er det et problem i Linux?

Lenke til kommentar
Takk for alle svar.

 

Noen som sa noe om at i586 sto for pentium...

Kan jeg ikke ha AMD cpu i Linux da eller? :shrug:

Er ikke så veldig god i engelsk :oops:

Og stort sett alle guider er på engelsk så om noen hadde bare kunnet forklare helt kort om instalasjonen til Linux og noen kommanoer og div. så hadde jeg blitt kjempegla.

Men men gleder meg til og bruke Linux, skal visst være mye raskere og mer stabilt en f.eks Win. XP(som jeg bruker nå) :wink:

 

Er det noen "kommandoer" jeg bør kunne, for i Linux så sitter man vel bare og skriver koder som i DOS. :shrug: Stemmer ikke det?

 

586 var en ny cpu-generasjon fortsettende etter 386,486 .. som nevnttidligere. 586 kjennetegner de første Pentium cpu'ene samt AMD K5 som var kompatibel med denne. Nåtidens genenerasjon går under 686. gjeldende fra Pentium 200 ? (noe slikt noe.. samt kopatible cpuer som VIA C3, AMD K6, K7, osv...)

 

586 på mandrake pakken står nok for at det er kun kompatibelt med 586 eller bedre cpu.

 

Linux støtter MANGE typer cpuer samt arkitekturer. Mandrake kan installeres på samtlige språk, der blant norsk.

 

Linux er svært stabilt, og kan brukes til så mangt. alt fra et multimedia os til et hardcore server os.

 

Ikke glem at vi har en fantastisk god faq tråd i denne delen av forumet. det står MYE der. Anbefaller deg å lese hele. De fleste vil finne svar på mange av sine spørsmål via den, eller via søking i forumet.

 

Lykke til med installasjonen, kom med tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Mens vi er i gang her nå :wink:

 

Har lest litt om X og RPM og "pakker" hva er det og hva gjør det?

Takk for de kommandoene jeg fikk :D

Men det er sikkert flere, har absolutt ingen peiling på Linux så jeg trenger alle kommandoene jeg kan få.

Hvordan er det med drivere og slikt i Linux?

Fungerer f.eks Nero Burning Room i Linux.. igjenom det Windows-om-gjøre-til-Linux-program-programet.

Har trådløst tastatur og mus, er det et problem i Linux?

 

1.Trådløst taststur er 0 problem i Linux

2. X er det grafiske bruker grensesnittet i Linux. Les mer om XFree86 project som det heter her. http://xfree86.org - De har også en driver database der, der finner du ut hvor godt støttet ditt skjermkort er.

 

3. de fleste drivere du trenger blir installert selv under installasjon, spesielt på de lettere distribusjoner som Mandrake. Noen hardware komponenter kan trenge noe ekstra under Linux for å få full utnyttelse av det. Dette gjelder blant annet skjermkort. Har du eks. et nvidia basert skjemkort så vil du trenge noen drivere fra nvidia for å få 3d akselerasjonen til i linux. drivere kan lastes ned fra http://www.nvidia.com - mer info om installasjon kan finnes i faq tråden.

 

4. Nero funker ikke i Linux Nei! - Desverre. Selv ikke via emulatoren wine som den heter. Jeg har hvertfall aldri fått til dette. Selv bruker jeg et program som heter XCDRoast i Linux, som jeg syntes er ganske bra, og støtter raske brennere.

 

5. RPM er et pakke system som endel distribusjoner bruker. Blant annet RedHat og Mandrake bruker dette. Pakkene gjør det enkelt og greit for brukeren å installere drivere, programmer m.m. ved hjelp av disse.

 

Veldig greit til bruk i brukervennlige distroer, eller for å enkelt å greit ha et genialt system for å holde distribusjonen oppdatert siden disse "pakkene" som oftest er enkle å holde oppdaterte.

 

Resten av det nyttige du trenger å vite står som sagt i faq tråden.

Lenke til kommentar

Ok.

 

KDE,blackbox o.s.v er grafiske ting...mer som windows sine program stemmer det?

Hva er "shells" ?

Jeg har sett på en del screenshots, mange som har et program eller noe det det viser cpukraft used og dato og alt mulig. Hva heter programet?

Og hvor kan jeg finne Linux skins/deskoper?

Har også sett at noen har mer Windows likt deskop, mens andre bare har koder opp og koder ned. Er det samme distroer som blir brukt? Trenger litt forklaringer...

Jeg har MSI hovedkort, kan driverne på cd'n min brukes i Linux eller må jeg laste ned nye drivere?

Lenke til kommentar

Korleis desktopen ser ut, har i utgangspunktet ingen ting med kva distro du køyrer. Man kan instalere (nesten) alle program på alle distroer.

Dei fleste distroer gir deg mulighet til å velge iblant forskjellige wm og de'er (wm=windows manager de=desktop enviroment)

KDE og/eller GNOME følger som regel alltid med (på rpm distroer) i tilleg til windowsmaker, enlightment, *box e.l.

 

Eit lite tips hviss du går for MDK, bruk (g)urpmi i staden for rpm. Då minsker du faren for dependency problemer.

 

Og eit lite tips uansett distro, pass på å installere kernel-source pakken.

Lenke til kommentar

Hva er "windows manager"?

Hva er "desktop enviroment"?

Hva er/brukes "windowsmaker" (til)?

Hvilken og hva gjør kernel-source pakken?

Hva er dependency problemer?

Hva er "shells"?

Hvordan er oppstarten av Linux? Noen strever med og skriver in passord... Mens andre sier at Linux blir bare liggende på hardisken fordi dem gidder ikke logge inn...Trenger hjelp. Kan absolutt ingenting om Linux.

Lenke til kommentar

Window Manager er det "programmet" som holder orden på vinduene dine. Det finnes mange av disse, noen tunge og noen lette. Desktop Environments(garantert feilstava, menmen) er "windowmanagere" med ganske mye annet. KDE har et eget IO-system, en egen loginmanager, masse programmer og annet snacs.

Det programmet med systemoversikten heter GkrellM.

Shell er alle nybegynneres skrekk: Kommandolinja. (men den er ikke noe skummel)

depency problemer er når du skal installere en ting som krever en annen ting installert som igjen krever det installert (osv)

 

Kernel sources er kildekoden til kjernen. Den trenger du viss du skal kompilere kjernen (og ting som jobber tett opp mot kjernen da disse trenger noen headere (kildekode-ting) fra kjernen).

 

Innlogging er null problem

Skriv inn brukernavn <enter> passord <enter> you-re in!

 

Og, IKKE la linux-partisjonen støve vekk.

Bruk det, og oppdag det geniale OS-et som ligger der!

Lenke til kommentar

...

Dessverre?  Vi har da vel så gode applikasjoner for Linux.  Se bare på k3b.  http://k3b.sourceforge.net/

...

 

Jeg sa ikke noe om at det ikke er gode applikasjoner til Linux :-) Desverre sa jeg fordi Nero etter min mening er av de beste brenneprogrammene på markedet idag, derfor litt "synd" at det ikke funker på Linux. Men det er også grunnen til at jeg i dette tilfellet også anbefallte han det brenne programmet jeg stort sett bruker i Linux.

 

Og er godt fornøyd med denne,.. :-)

 

K3b har jeg ikke prøvd. Kan sjekke det ut en dag jeg får tid. :-) Takk for link.

Lenke til kommentar

Hva er (g)urpmi? :shrug:

Har hørt en del om Samba, Hva er Samba og hva gjør Samba?

Shells var kommandolinja... Men på de screenshotene jeg har sett så er det mange fler enn ei kommandolinje. Hva er alle de andre linjene til?

Jeg vet mange har sagt/sier at i Mandrake så trenger jeg ikke vite av så mange kommandoer, fordi det er så veldig likt Windows o.s.v

Men la oss nå si at jeg velger Gentoo eller Slackware eller LFS eller noe avansert. Da er det sikkert ikke slik at jeg kan bevege musa over en fil og høyreklikke og kopiere til en annen mappe... Må sikkert bevege med via kommandolinjer(?)Hvordan?

Kan ikke noen være så snill og forklare skikkelig hvordan man beveger seg i systemet i Linux Gentoo eller LFS? F.eks hvordan lage en mappe også instalere noe i den mappa også kjøre programet/spillet :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...