uth80 Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Jeg skal kjøpe meg nytt kamera, og trenger tips til hva jeg skal kjøpe. Mine ønsker for et kamera: Pris: Max 5000 (mulig dette kan strekkes noe). Er nå i en hektisk småbarnsfase, og da blir det mange bilder av barna i ulike situasjoner. Så derfor ønsker jeg et kamera som det er mulig å ta fine bilder av de, både utendørs og innendørs.Tar mao mye bilder av mennesker i ulike situasjoner. Synes det er grusomt med bilder der mennesker ser ut som spøkelser pga blits. Men vet ikke om det finnes et kamera som kan eliminere noe av dette? Som gir mye lys og varme til et bilde, også innendørs? Videokamerafunksjon. Hadde vært fint med et kamera som har en del automatiske innstillinger, f.eks for portrettbilder, bilder når det er mørkt etc. Brukervennlig og ikke for stort. Vil ha muliget for å kunne ta det med meg "overalt" i hverdagen. Tar masse bilder hele tiden, men er bare hobbyfotograf som ønsker å fange hverdagen på film. Trenger mao ikke et alt for fancy kamera med mye dilldall, men et kamera som jeg kan gripe tak i og forevige at min sønn tar sine første skritt eller at min datter får tidenes latterkrampe. Men ønsker at dette skal bli fine bilder med det lille ekstra. Eller iallefall ha muligheten til å kunne ta bilder av god kvalitet. Er det mulig å finne et kamera som oppfyller mine ønsker? Takker og bukker for svar Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Jepp, det er mulig. Kjøp et passe OK hus, for eksempel Nikon D3100 eller kanskje det nye D5100. Eller noe tilsvarende fra en annen produsent... Og en eller to objektiver, der minst ett av de har muligheten for mye lysgjennomslipp. Eller stor blenderåpning om du vil. Kanskje du kan kjøpe huset med kitobjektivet, for eksempel 18-105 fra Nikon. Den gir fleksibilitet. Så tar du med e 35/1.8 for de bildene du skal ta i litt dårligere belysning. Og kjøp et par gode bøker, eller bruk tid på å lese bruksanvisningen. Gå gjerne et kurs... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Du har postet i kompaktdelen av forumet så jeg går utifra at det er et kompaktkamera du ønsker, og du har fått tips om et speilrefleks Hva med og ta med deg fordelene fra begge leirene ? et "kompakt-speilrefleks", du får kjøpt såkalte hybridkameraer/systemkameraer som gir deg mulighet til og bytte objektiver utifra hva du skal fotografere. Fordelene er mange i forhold til et kompaktkamera, bla. så får du kortere responstid/oppstarts-tid, du kan bruke kameraet i mer mørkere omgivelser uten problemer. Samsung NX100 har blitt veldig populært blant hobbyfotografer som vil ha lett verktøy og som har et akseptabelt utstyrsnivå Endret 8. april 2011 av Nautica 1 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Er nå i en hektisk småbarnsfase, og da blir det mange bilder av barna i ulike situasjoner. Så derfor ønsker jeg et kamera som det er mulig å ta fine bilder av de, både utendørs og innendørs.Tar mao mye bilder av mennesker i ulike situasjoner. Synes det er grusomt med bilder der mennesker ser ut som spøkelser pga blits. Men vet ikke om det finnes et kamera som kan eliminere noe av dette? Som gir mye lys og varme til et bilde, også innendørs? Skal du ta gode bilder av barn i bevegelse bør du dobble budsjettet ditt. De fleste kameraer tar gode bilder av rolige motiver utendørs. Innendørs, der det er lite lys, problemet ligger. Autofokusen svikter i dårliglys, høy ISO støy osv. Blitsen er ikke problemet, det er retningen, styrken og ofte hvitbalansen som gjør det du beskriver. CTO gel forran blitsen hjelper mye. Hadde vært fint med et kamera som har en del automatiske innstillinger, f.eks for portrettbilder, bilder når det er mørkt etc. Brukervennlig og ikke for stort. Vil ha muliget for å kunne ta det med meg "overalt" i hverdagen. Sjekk ut Olympus E-PL2. Trenger mao ikke et alt for fancy kamera med mye dilldall, men et kamera som jeg kan gripe tak i og forevige at min sønn tar sine første skritt eller at min datter får tidenes latterkrampe. Men ønsker at dette skal bli fine bilder med det lille ekstra. Eller iallefall ha muligheten til å kunne ta bilder av god kvalitet. Er det mulig å finne et kamera som oppfyller mine ønsker? De fleste kameraene i din prisklasse kommer med mye dilldall. Du må kjøpe de dyreste kameraene for å slippe unna sånn fancy dilldall greier. Et kompaktkamera oppfyller ikke dine ønsker. En speilrefleks gjør heller ikke det rett ut av eska. Kjøper du dSLR, god optikk, ekstern blits og itillegg lærer deg å bruke utstyret vil det oppfylle ønsket ditt etterhvert. Et kamera, uansett prisklasse, kommer ikke med magi inkludert i esken. Lærer man seg å bruke det utstyret man har vil man kunne utrette noe som kan ligne magi. Kompaktkameraer; Olympus XZ-1, Panasonic LX5, Canon S95 Hybridkameraer; Olympus E-PL2, Panasonic GF2, Samsung NX100 og NX11, Sony NEX dSLR; Nikon D5100, Pentax K-r, Sony SLT-A55, Canon 600D 1 Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Jeg pleier skjelden svare på slike utstyrstråder, men anbefalingen om å doble budsjetttet for å ta gode bilder av barn fikk meg til å hoppe litt. Det du trenger er et helt vanlig speilrefleks med kanskje et lyssterkt fastobjektiv i tillegg, samt en ekstern blits. Du trenger ikke fullformatkamera med portrettobjektiv på et kilo for å klare dette. Det du etterspør er mulig å få til noenlunde innenfor budsjettet. Nikon D5000 m. obj. koster 4995,- (ca 4000,- brukt SB700 koster 2595 (1000-1500,- brukt SB600) Nikon 35mm f/1,8 koster 1495,- (1000,- brukt) Nikon D5000 er meget bra og har gode ISO egenskaper. Et slikt kamera eller lignende fra de fleste merker med en ekstern blits er det du trenger å starte med. Disse kameraene er ikke så voldsomt store heller. Kjøp en god fotobok også. Noe av det du etterspør kan bare hentes fra kunnskap. Noen hundrelapper på Photoshop Elements hjelper også på. Du gjør mye med denne Blitsen kan du rette mot tak og vegger for å få et mykere lys. Jeg bruker mye "bouncher". En liten plast hette på blitsen som rettes 60 grader opp. Fungerer veldig bra. Du har helt rett, blits rett i trynet er ikke pent. Du kan spe på med lyssterk fastoptikk etterhvert hvis du føler behov for det, og når du ser hvilken brennvidde du bruker mest. Innendørs gir kreativ bruk av blits oftest de peneste bildene. Fotografering uten blits innendørs krever oftest mer enn bare lysterk optikk. Lys inn fra vinduer er det beste. Takbelysningen kan skape litt surr med hvitbalansen og bildene blir ikke alltid like pene. Endret 9. april 2011 av TOH65 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå