Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Slagsmål, -straff dersom jeg har brukket nesen hans?

pawo1502

Anbefalte innlegg

situasjonen er slik, ,jeg satt og prata med en fyr. plutselig fikk jeg et slag i tryne av en kar som jeg hadde vært litt fekk mot, kan si det at han var frekk mot meg også .slaget gjorde jævelig vondt han slo meg i kjeven,. jeg reagerte med å slå han i ansiktet 3 ganger. jeg mistet helt kontrollen alt ble bare mørkt, det var akkurat som et innstinkt i meg slo seg på akkurat som selvforsvar knapp. han begynte å blø neseblod, jeg gikk unna, så pratet med vaktene på utestedet og hold meg unna han resten av kvelden. i dag sendet jeg en melding for å unnskylde meg for slagene, selv om jeg ikke startet. jeg fikk svar med at det var greit og sånn, men viss nesen hans var brekt skulle han annmelde det.

så spørsmålet er ,har han en sak på meg ?

han slo først gjør ikke det han til den som startet ?

jeg har aldri slåss før! jeg har heller ikke noe personelig problem med personen. jeg ville aldri på ingen som helst måte slå først uansett situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan se på det som selvforsvar (det var sånn jeg forstod situasjonen).

Da får du ikke like streng straff, men hvis du gjorde mye mer enn nødvendig for å "avverge" situasjonen, så ligger du dårlig an. Du kan selvfølgelig anmelde han også.

Uansett, du skal gjøre nok for å være "trygg", altså du kan gjøre såpass at du "avvæpner han".

Om du skyter han fordi han slo til deg så har du en dårlig sak.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det kommer til å bli sak av en knekt nese men dette nedenfor er det som kan skje:

Hvis han slo først har du rett til å slå 1 maks 2 ganger tilbake som selvforsvar, men går det over 2 slag/spark eller lignende så kan det bli reknet som vold.

Hvis det blir sak så kan dette skje:

Siden dette var på fest så vil de også gå etter om dere var fulle. Hvis du eller han var full så tror jeg straffen vil bli mindere siden folk flest ikke vet hva de gjør når de er full.

Har du flere spørmål så er det bare å si i fra.

Endret av kentroan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det kommer til å bli sak av en knekt nese men dette nedenfor er det som kan skje:

Hvis han slo først har du rett til å slå 1 maks 2 ganger tilbake som selvforsvar, men går det over 2 slag/spark eller lignende så kan det bli reknet som vold.

Siden dette var på fest så vil de også gå etter om dere var fulle. Hvis du eller han var full så tror jeg straffen vil bli mindere siden folk flest ikke vet hva de gjør når de er full.

jeg ringte han å pratet med han nå, han kommer bare til å annmelde meg viss han har noen for for brudd, og han sier han tok kanskje en pils(right) jeg har hatt vondt i hode i dag men har ingen synelige skader, hver gang jeg spiser gjør det vondt i kjeven, men det er nok ikke et brudd. han er helt umulig å prate med han. han truet meg også at viss jeg sa en ting til så skulle han slå meg, og jeg svarte selvfølgelig. problemet mitt er viss foreldrene mine for vite det, da er det rett ut. jeg er akkurat fylt 18...

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg ringte han å pratet med han nå, han kommer bare til å annmelde meg viss han har noen for for brudd, og han sier han tok kanskje en pils(right) jeg har hatt vondt i hode i dag men har ingen synelige skader, hver gang jeg spiser gjør det vondt i kjeven, men det er nok ikke et brudd. han er helt umulig å prate med han. han truet meg også at viss jeg sa en ting til så skulle han slå meg, og jeg svarte selvfølgelig. problemet mitt er viss foreldrene mine for vite det, da er det rett ut. jeg er akkurat fylt 18...

Hvor gammel er han som slo deg? er han over 18? over 20? over 25?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor gammel er han som slo deg? er han over 18? over 20? over 25?

han blir vel 19 eller så er han det.

Lenke til kommentar

Om dere er fulle eller ei, så er du/dere ansvarlig for inntatt mengde alkohol, som gjør at dere er ansvarlig for handlingene som skjer.

Her blir det ord mot ord, hvis du ikke har vitner som backer deg opp, om han anmelder det. Hadde politiet sett dere, så hadde begge to fått forelegg for ordensforstyrrelse, samme hvem som startet. Hadde du ikke slått tilbake, så kunne du anmeldt han uten problemer. Men jeg hadde slått tilbake jeg og.

Anmelder dere det, så blir det bare henlagt. Kanskje dere begge får et forelegg (vet ikke om det er sånn) pga begge innrømmer at dere har sloss. For politiet slår veldig hardt ned på slossing på byen.

Jeg har ingen juridisk bakgrunn, men dette er noe som jeg ser som sannsynlig, utifra mine egne erfaringer via bekjente.

Lenke til kommentar

Hvis han går frem og annmelder dette så kommer det sikkert ikke til å gå så særlig langt. Han angrep deg og du forsvarte deg. Du gjorde det du mente du måtte gjøre for å forsvare deg. Hvis du ikke hadde gjort det så kunne det heller ende opp med at du ble totalt banka opp.

Dette var en måte du kan se det på.

Hvis dette går så langt som til sak (noe som jeg tviler på) så vil de gå for at du forsvarte deg og i verste grad så ender det med at du må betale sjukehus oppholdet hans for den brekte nesa. Det vil ikke ende med at du må betale han flere tusen for dette. I tillegg kommer den skade skjeven din med som da blir fratrekk i prisen.

Bege to var beruset og var ikke 100% sikker på hva dere gjorde. Du reagerte på instinkt og han "kan" ha planlagt å slå til deg. Folk har annsvar for hvor me de drikker men det blir lagt merke til om hvor full dere var. Du gikk å sa fra til vakta og det er et + siden du sa ifra og det gjorde sikkert ikke han. Det viser at du var edru nokk til å si fra til de som hadde mere makt.

For å få dette lettest fremm:

Han slo deg - du slo han i forsvar - dette går til foreldrene deres - de vil da høre med hver av dere hvilken historie dere har - hvis det går slik skjer det ikke noe. Hvis det ender med det dårlige mot deg, så må du betale sjukehusopphold for den brekte nasa og så fratrekk fra kjeven din. Bare ikke legg deg flat for at han skal annmelde deg. Det kan være et forsøk på at han skal presse ut av deg penger, men han kommer egentlig ikke til å gjøre det alikavell så sitter han igjen med masser av penger.

Har du flere spørsmål er det bare å si ifra. Så må jeg få høre hvordan dette ender.

Bare stå på at du reagerte i selvforsvar for ditt eget liv.

Endret av kentroan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis han går frem og annmelder dette så kommer det sikkert ikke til å gå så særlig langt. Han angrep deg og du forsvarte deg. Du gjorde det du mente du måtte gjøre for å forsvare deg. Hvis du ikke hadde gjort det så kunne det heller ende opp med at du ble totalt banka opp.

Dette var en måte du kan se det på.

Hvis dette går så langt som til sak (noe som jeg tviler på) så vil de gå for at du forsvarte deg og i verste grad så ender det med at du må betale sjukehus ppholdet hans for den brekte nesa. Det vil ikke ende med at du må betale han flere tusen for dette.

Bege to var beruset og var ikke 100% sikker på hva dere gjorde. Du reagerte på instinkt og han "kan" ha planlagt å slå til deg.

For å få dette lettest fremm:

Han slo deg - du slo han i forsvar - dette går til foreldrene deres - de vil da høre med hver av dere hvilken historie dere har - hvis det går slik skjer det ikke noe. Hvis det ender med det dårlige mot deg så må du betale sjukehusopphold for den brekte nasa. Bare ikke legg deg flat for at han skal annmelde deg. Det kan være et forsøk på at han skal presse ut av deg penger men han kommer egentlig ikke til å gjøre det alikavell så sitter han igjen med masser av penger.

Har du flere spørsmål er det bare å si ifra. Så må jeg få høre hvordan dette ender.

Bare stå på at du reagerte i selvforsvar for ditt eget liv så går det bra.

en annen sak er at han ikke er noe diger eller no sånt, veit ikke hva det har å si for saken. men hvordan går politiet fram på en slik sak ? ringer de meg for å høre min verson eller må jeg dra på møte ovs..

Endret av pawo1502
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om du er full eller edru. Du blir dømt uansett hvis du foretar noe straffbart. Selvforsynt rus fritar ikke for straff, og vil heller ikke ha en formildende virkning.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om du er full eller edru. Du blir dømt uansett hvis du foretar noe straffbart. Selvforsynt rus fritar ikke for straff, og vil heller ikke ha en formildende virkning.

jeg drakk kanskje 4 shots og 2 øl, det var sånn rundt 6-7 tiden, dette skjedde mellom 00.00 -00.30 var ikke så veldig beruset akkurat der å da...

Lenke til kommentar

Det er uansett irrelevant, det er det SLIguy prøver å si, selvforskyldt rus regnes som "ikke påvirket" dvs. det har ingen formildende virkning.

så selvforsynt har ingen ting å si i denne situasjonen om jeg forstår riktig?

Lenke til kommentar

Det er uansett irrelevant, det er det SLIguy prøver å si, selvforskyldt rus regnes som "ikke påvirket" dvs. det har ingen formildende virkning.

Hvor mye du eller han har drukket er uvesentlig. Det betyr ingenting. Dere kan ikke "skylde på det" rent juridisk. Selvforsynt rus, det være alkohol, narkotika osv. osv. er IKKE en "forklaringsgrunn" (for å si det helt muntlig) - det vil si at dere vil begge bli regnet som "edru" siden dere har inntatt rusen frivillig.

Lenke til kommentar

Hvor mye du eller han har drukket er uvesentlig. Det betyr ingenting. Dere kan ikke "skylde på det" rent juridisk. Selvforsynt rus, det være alkohol, narkotika osv. osv. er IKKE en "forklaringsgrunn" (for å si det helt muntlig) - det vil si at dere vil begge bli regnet som "edru" siden dere har inntatt rusen frivillig.

takk for svaret, det var opplysende:)

Lenke til kommentar

Hvis han anmelder, så er han en tosk! Når han slår først, så må jo du få slå tilbake. som ett selvforsvar. Jeg hadde ihvertfall gjort akkurat det samme som deg, om ikke enda verre. Uansett, hvis han er så dum å anmelder deg, så er det han som kommer til å få en bot ikke deg!

takk for svar, det setter jeg pris på !

Lenke til kommentar

Det er alltids noe slossing, og alltids noen som skal anmelde, fordi de gikk på en smell der de trodde de skulle være tøffe. Jeg hører sjeldent om noe større sak (sålenge det ikke er snakk om at noen blir sendt til Ullevaal med hodeskade...) Han slo først, du slo tilbake. Alright, du slo kanskje en gang for mye, men jeg tror ikke dette blir noen stor sak. Bare stå på at det var selvforsvar dersom det blir noe styr. Ellers har jeg ikke noe å si, er ikke akkurat gutten som skrev Norges lover, men tror nok dette går fint!

Lykke til, da =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...