Gå til innhold

[Løst] Finner ikke fradrag for BSU i selvangivelsen

John-B

Anbefalte innlegg

Edit: Mysteriet er løst... Det står kun på skatteoppgjøret som jeg får til høsten. IKKE i selvangivelsen.

Har spart maks av BSU hvert år, men begynner nå å lure på om jeg har blitt lurt i alle år, da jeg ikke finner dette nevnt noe sted i selvangivelsen.

I følge rettledninger skal ikke dette fylles ut i selvangivelsen fordi banken innberetter dette til skattemyndighetene. Så vidt jeg forstod skal det heller ikke stå som en egen post på selvangivelsen.

Leser her at BSU skal være oppført som en egen post under "Foreløpig beregning av skatter og avgifter" som er vedlagt selvangivelsen. Vel, hos meg er ikke det nevnt BSU nevnt med et ord. Kun Forskuddstrekk og Innbetalt forskuddsskatt er oppført her.

Betyr dette at jeg har gått glipp av fradraget hvert eneste år?

Noen ting som er verdt å nevne:

- Jeg får selvangivelsen for selvstendig næringsdrivende (driver enkeltpersonsforetak)

- Har hvert år hatt over 100 000 personinntekt (fra firmaet)

- Har spart BSU i Skandiabanken.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, jeg er i samme båt.

I år er det første gang jeg har fått litt restskatt men ser at jeg ikke har noe fradrag for BSU sparing slik som det har vært i alle år før.

Hvordan forholder jeg meg til dette?

Kontakter jeg skattekontoret? Ignorerer jeg restskatten? Betaler jeg den??

Jeg har ikke funnet noe info om dette i det hele tatt. Litt teit, kanskje jeg er dårlig på å søke..

Lenke til kommentar

Ok, tok en telefon til banken.

Det viser seg at min overføring til BSU ikke ble bokført før i Januar i år, dermed har ikke skatteetaten fått beskjed om fradrag.

Banken skulle ordne opp i dette da de så at jeg hadde overført pengene lenge før fristen.

Tok en telefon til skatteetaten og der fikk jeg vite at jeg må skrive ett notat på selvangivelsen der jeg opplyser om at jeg skal ha trekk for BSU og at denne informasjonen er oversendt fra banken..

Kjenner jeg staten rett så blir det nå mye kluss. Jeg kommer til å betale den lille restskatten jeg har for å være SIKKER på at jeg ikke får purringer osv osv.

Urgh.. Jeg håper virkelig skatteetaten er bedre enn NAV, eller så kan jeg vel se langt etter det trekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...