Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ikke lavt stoffskifte likevel?

Anbefalte innlegg

Har i 3 og et halvt år hatt diagnosen lavt stoffskifte. Fikk diagnosen etter at stoffskiftet mitt hadde svingt litt. Fikk da Levaxin og gikk på det inntil for et år siden da jeg bestemte meg for å prøve Nature Throid (samme som Armour, naturlig medisin), siden jeg egentlig ikke hadde merket noen særlig bedring av mine symptomer (mest trøtthet/slapphet). Har gått opp og ned i dose og stoffskiftet har ofte vært litt for høyt uten at jeg har merket noen bedring eller symptomer på for høyt stoffskifte. Har tenkt at grunnen til at symptomene ikke har blitt bedre har vært av at de skyldes psykiske forhold (har depresjon/angst). Så har egentlig aldri vært i tvil om at diagnosen var riktig. I tillegg er det en del lavt stoffskifte i familien. Både mamma og mormor har lavt stoffskifte, med antistoffer (autoimmun). Har hatt ca 3-4 forskjellige fastleger siden jeg fikk diagnosen og også vært hos endokrinolog. Ingen har noen sinne nevnt noe om antistoffer til meg, så jeg har egentlig bare gått ut i fra at jeg også har antistoffer, siden de aller fleste med lavt stoffskifte har den autoimmune varianten. Hvis ikke ville vel noen kanskje ha nevnt at jeg ikke har antistoffer?

Det fikk jeg nemlig ikke vite før jeg var hos min nye fastlege i forrige uke (har vært hos henne 2-3 ganger før). Fikk da vite at antistoffer har blitt målt flere ganger opp igjennom årene og de har alltid, uten unntak vært helt normale. Så hun lurer nå på om jeg rett og slett ikke har lavt stoffskifte, og skal nå trappe ned medisinen over 4 uker og være uten i 4 uker til.

Det jeg egentlig lurer på er hvordan i all verden kan legene ha oversett dette? Hvorfor har det ikke ringt noen bjelle når de har sett at jeg ikke har antistoffer? For i så fall burde jeg kanskje vært undersøkt for hvorfor jeg har lavt stoffskifte?? Er det mulig?

Er jo selvfølgelig glad for at jeg kanskje ikke har lavt stoffskifte likevel....men kan disse 3,5 årene på stoffskifte medisin ha skadet skjoldbruskkjertelen på noe vis?? Glad for at min nåværende lege er oppmerksom hvertfall :p

Postet av anonym: 437f8008f2e0423a5920da99997711a0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppen merker at den får tilført T3/T4 via medikamentell behandling så den vil slutte å produsere dette selv som er konsekvens av å få det tilført utenfra. Når du begynner å trappe ned vil kroppen igjen produsere det som trengs i henhold til den evnen som finnes. Det er mulig å ha lavt stoffskifte uten antistoffer, men anti-TPO gir i alle fall en klar indikasjon.

På hvilke(t) kriterie ble du diagnostisert med lavt stoffskifte ?

Min erfaring med dette er at diagnose-kriteriene er rimelig strenge, med mindre du har med erfarne/spesielt årvåkne leger å gjøre. Det er få som gir diagnose uten at du bryter med normalverdiene selv om det som ligger innen verdiene også kan tyde på subklinisk diagnose.

Det at medisinen ikke hadde noe effekt burde vel tilsi at du ikke hadde trengt å gå på den i 3,5 år. Oppfølgingen her virker ikke helt patent, og det er nok andre faktorer som burde fokusers på mer. Godt mulig du vil ha god effekt av å oppsøke en naturterapeut og/eller kostholds og livsstilsveileder.

Lenke til kommentar

Fikk diagnosen pga symptomer og at stoffskiftet hadde svingt over en periode på et par år. Var bare et par av prøvene som var lave....og i følge legen jeg har nå var de ikke så veldig lave. Vet ikke nøyaktig hvor lave de var. Men hun sier det godt kan ha vært naturlige svingninger.

Tror nå at mine symptomer rett og slett må være pga depresjon/angst. Er ekstremt trøtt og slapp og det er jo vanlig når man er deprimert. Men har faktisk vurdert å teste meg for matvareallergier hos en naturterapeut, bare sånn i tilfelle. Kan jo være greit å utelukke det. Har tatt en cøliaki test og den var negativ, men er jo så mye annet man kan reagere på.

Postet av anonym: 437f8008f2e0423a5920da99997711a0

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...