Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp i rettslære (taushetsplikt)

4 stemmer

1. 1. Er rettslære gøy?

• Ja
    • Nei
      0
    • Sånn passe
    • Vet ikke / har aldri hatt rettslære

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et spørsmål angående taushetsplikt.

Arne og Britt er eks-samboere. Britt har søkt om å få en kommunal bolig etter bruddet.

Arne har fått høre at Britt har hatt psykiske problemer etter bruddet og at hun har vært innlagt en kort periode. Han har også sett suspekte mannfolk som har besøkt hybelen hennes og hørt høylydt krangling fra hybelen hennes mens de har vært der. Arne videreforteller dette til sin nære venn Carl og gir inntrykk av at han ønsker Britt alt vondt.

Carl jobber for et forvaltningsorgan (kommunen). Carl forteller Arnes historier videre til Dankert i lunsjen på jobb. Dankert har ansvar for å behandle saker vedrørende tildeling av kommunalboliger.

Arne og Britt blir begge kjent med dette og mener at Carl har brutt taushetsplikten.

Spm.: Har Carl brutt taushetsplikten? Hvis han har det, hvilke opplysninger er taushetsbelagte?

Jeg har bemerket meg følgende:

- Carl får denne sensitive informasjonen utenfor arbeidstida (se Fvl. § 13).

- Carl gjengir informasjonen til Dankert jobb, men det skjer i lunsjen (vet ikke om dette har noe å si).

- Informasjonen Carl viderebringer kan jo være relevant for saksbehandlingen til Dankert (§ 13b.2), men han tar det opp i lunsjen som om det var helt vanlig "sladder"...

Er det noen som har noen synspunkt på dette? Jeg er veldig i tvil.

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...