Absoluten Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Hei Har ny bil fra fabrikk. Ta jeg la om til sommerdekk som fulgte med bilen merket jeg at mønsteret ble omvendt på venstre kontra høyre side. Eller for å si det på en annen måte, så ble mønsteret som ser ut som en pil motsatt på de to sidene. Høyre pil peker samme vei som hjulet ruller, mens venstre pil peker andre veien (mot den veien hjulet ruller). Dette er det samme på begge hjulene på de to sidene. Det står ikke noe (som jeg kan se) om "rotation" eller lignende. Men det står outside på alle dekkene montert på bilen. Er dette normal? Har merket når jeg har kjørt at den trekker mot den ene siden. Dekkene er Bridgestone 255/45 R20. Bil: Audi Q5 Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Så lenge merkingen Outside er på utsiden på alle hjulene, er det riktig for denne type dekk. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Dette er dekk du ikke har brukt før regner jeg med? Sjekk at lufttrykket på alle dekkene er korrekt, kjør dem noen mil (innkjøring av dekkene). Dersom bilen trekker mot ene siden fortsatt etter innkjøring, så er det noe feil. Slipper du rattet på rett vei uten spor i asfalten skal bilen gå rett frem. Det er helt vanlig å ha litt merkelige bevegelser og lyder når helt nye dekk blir montert på bilen før de er innkjørt. Dekk uten rotasjonsretning er ganske vanlig på sommerdekk. Det er de dype sporene som ligger sirkulært rundt dekket som står for vannfjerning, og disse påvirkes ikke av rotasjonsretning. Resten av mønsteret på inside/outside-merkede dekk er slik at mesteparten av gummien ligger ytterst slik at dekket griper bedre i svinger. Den innerste delen har mer spor som gjør at den griper bedre på ufast underlag. En veldig stor fordel med slike dekk er at når de slites vil de slites litt ujevnt, og det er mulig å bytte dem helt rundt diagonalt for å jevne ut slitasjen. Det dekket som forrige sesong sto på høyre forhjul kan altså settes på venstre bakhjul. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Hvis det står outside på utsiden er dekkene montert korrekt. Noen dekk har rotasjonsretning, mens andre skal monteres med rett side ut. Byttet selv til sommerdekk idag, og mine er merket "outside" på utsiden. Det er også Bridgestone i 45 profil, og de bråker altfor mye. Men det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
darket Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 mer støy fra sommerdekk enn vinterdekk? byttet nettopp selv Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Myke piggfrie dekk støyer mindre enn sommerdekk ja. Og når bilen min i tillegg har 55 profil på vinterdekkene og 45 profil på sommerdekkene og bilen ikke er veldig godt støyisolert er forskjellen svært merkbar. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 (endret) mer støy fra sommerdekk enn vinterdekk? byttet nettopp selv Ganske vanlig de første milene man kjører med dekk som akkurat er montert. De trenger å slite seg til slik de er montert før de blir stille. Husk å sjekke lufttrykk. Endret 9. april 2011 av gxi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Det er mer støy fra gode sommerdekk enn gode vinterdekk (uten pigger). Hadde samme dimensjon sommer og vinter på forrige bil, litt forskjell. Går fra 205/55-16 til 215/45-17 ved skifte fra vinter- til sommerdekk nå, mye mer støy på sommer. Lenke til kommentar
Absoluten Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 Tror de er montert riktig. Har kjørt en del mil nå og merker mye mindre til det. Grunnen til at jeg stusset over det var på grunn av forakjellig retning på mønsteret. Takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå