Gå til innhold

Spm ang Rundkjøring.

Kjetaca90

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

For det første: Deffinisjonsforskjell på 1 eller 2 felts rundkjøring? Er det 2 felt dersom det er merket 2 felt, eller er det 2 felt dersom det er plass til 2 bilder i bredden (noe det jo praktisk talt er i de aller fleste rundkjøringer)?

post-173350-0-63041000-1302280464_thumb.png

Legger ved et bilde, og spørsmålet mitt er som følger:

1. Dersom dette er en 2-felts rundkjøring og jeg kjører i kø A, så har jeg vikeplikt for bilene i kø B når jeg skal ut av rundkjøringen, ikke sant?

2. Men dersom dette er en 1-felts rundkjøring og jeg kjører i kø A, skal da bilene i kø B egentlig stå å vente helt til det ikke kommer bilder i kø A før de kan kjøre? For sammenfletting i rundkjøring er vel etter hva jeg har lest, ikke lov?

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De i kø B har vikeplikt for deg hvis du kjører først i rundkjøringa (noe du mest sannsynlig alltid gjør), og må derfor fint belage seg på å ikke forstyrre deg på noen som helst måte. Dette betyr at du skal kunne ta et feltskifte uten å bli hindret av kø B.

Lenke til kommentar

Den som ligger innerst i rundkjøringa har vel uansett vikeplikt for de som kjører ytterst i det man skal ut av rundkjøringa. Det var i hvert fall slik jeg lærte det.

Neinei, man har vikeplikt for de som kommer fra venstre når du selv skal inn i rundskjøringa. Det vil si at de kommer antagelig inni rundkjøringa etter deg, fordi de har vikeplikt og må dermed vike.

Lenke til kommentar

For sammenfletting i rundkjøring er vel etter hva jeg har lest, ikke lov?

Jeg er litt usikker på hvilken regel du sikter til her?

Men min erfaring er at når det er saktegående kø så praktiseres normalt fletting...uavhengig av vikeplikt.

"Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen." (Sitert fra http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer)

Man har jo som eveant sier vikeplikt for folk som kommer fra venstre/allerede er inne i rundkjøringa, men i 2-felts rundkjøring har man jo vikeplikt for de som ligger i ytterste felt når man skal skifte felt. Så hva er egentlig deff på 1 eller 2 felt? merking eller plass? :)

Edit: Selvfølgelig horrorbyte, derfor jeg i hovedsak lurer på forskjellen på når det faktisk er 2 felt :)

Endret av Kjetaca90
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det må ikke være oppmerket to kjørefelt for at det skal være to kjørefelt i rundkjøringen.

Det vanligste er at om du har to kjørefelt inn mot rundkjøringen, er det også lagt opp til å ligge to i bredden ut av rundkjøringen.

I situasjonen som du beskriver har du som bil A vikeplikt for bil B når du kjører ut av rundkjøringen. Dette fordi du må gjennomføre et feltskifte for å komme ut av rundkjøringen. I praksis benytter man seg av fletting i en slik situasjon med tett trafikk og lav hastighet.

Men jeg ser du har kun tegnet et kjørefelt inn i rundkjøringen der hvor bil B kommer fra, og et kjørefelt ut av rundkjøringen hvor bil A og B skal ut. Når jeg utformer slike rundkjøringer, lager jeg de med et kjørefelt, men har 1,5 meter bredt felt med brostein innerst mot øya for at busser og semier skal komme seg gjennom.

Lenke til kommentar

Lurt litt på dette selv og her er min tolkning da jeg har en tilsvarende

rundkjøring i nærheten der jeg ser mange kjører feil.

I den nederste innfarten med to felt vil det så vidt jeg vet alltid være

skilting som sier at skal du til høyre så skal du ligge i høyre felt og skal

du rett fram eller til venstre så skal du ligge i venstre felt. Dette er

skiltet fordi det bryter med "regelen?" om at høyre felt brukes til høyre

og rett fram i rundkjøringen. Dersom en rosa og gul bil kjører rett fram så

har ikke rosa vikeplikt for gul fordi den kjører mot skilting.

Situasjonen du beskriver med bil A og B mener jeg ikke skal kunne skje da

det ikke skal være to biler i bredden i det tilfellet. Bil B bryter vikeplikt

for bil allerede i rundkjøring og har all skyld ved skade.

Ved rush og saktegående trafikk er det normalt som du beskriver at det er to

biler i bredden og at det da forekommer fletting for bil A og B, men dette

mener jeg kun er praksis og ikke regel. Bil B har vikeplikt for biler allerede

i rundkjøring.

Lenke til kommentar

Ett felt inn og ut av alle utganger da er hovedregelen at du har vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen allerede.. og nei.. det betyr ikke at du skal gasse på for å være først inn i rundkjøringen fordi det bryter regelen over alle regler i rundkjøringer og det er at du skal være aktsom og senke farten betydelig når du nærmer deg rundkjøringen.

De er utrolig mange som ikke ligger riktig i rundkjøring så om du kjører inn og bilen som allerede er der skal rett fram og må bremse så er du til hinder for denne og har brutt vikeplikten din.

Dersom den andre bilen blinker til venstre slik som blir mer og mer vanlig så har du fortsatt vikeplit dersom han andre skulle finne på at han vil rett fram likevel. Du kan aldri stole på at den andre bilen kjører fornuftig. Du har vikeplikten og all skyld om noe skjer.

Dersom dette er en stor rundkjøring og den andre bilen har lav fart og ikke under noen omstendigheter blir hindret av deg så er det selvsagt lov å kjøre som du beskriver.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Dersom det er to felt inn og ut av rundkjøringen er det også (mest sannsynlig) to felt i rundkjøringen. Dersom han ligger som du har tegnet i innerste felt i rundkjøringen så kan du fint kjøre ut i ytterste felt og kjøre til høyre. Dersom dere begge er i rundkjøringen og han plutselig vil rett fram så må han først skifte fil fra innerst til ytterst og da har han vikeplikt for deg.

Horrorbyte slo meg :)

Endret av Illus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva hvis du har lav fart og på vei inn i rundkjøringen. Til venstre kommer det en bil med stor fart inn mot rundkjøringen. Før denne bilen har krysset vikepliktslinjen føler du at du må stoppe, fordi dersom du kjører først inn i rundkjøringen, får du en smell i ræva, eller at den andre bilen må breme veldig opp.

Noen som har erfart dette?

Og når skal folk lære at de må blinke når de skal ut? Skjer veldig ofte at jeg skal inn i en rundkjøring, stopper opp fordi det kommer en bil fra venstre, men bilen svinger ut av rundkjøringen før, slik at jeg aldri hadde behøvd å stoppe! Utrolig irriterende! Hvis du skal ut, BLINK, så kan andre biler komme seg lettere frem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du leser linken jeg postet så står det nederst at du blir bøtlagt for for stor fart inn i rundkjøringen.

Problemet blir selvsagt at dette fort blir ord mot ord.. vil dog tippe at det kan oppstå relativt store materielle skader som snakker i favør av den som blir påkjørt.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Så om jeg blir påkjørt når jeg kjører ut til høyre i en rundkjøring, mens det kommer en fra venstre som kjører rett fram, da er det hans/hennes skyld?

Slik jeg har oppfattet det:

-Hvis han har for høy fart og du krysset vikepliktslinjen først, ja.

Men det kan jo bli vanskelig å bevise, og du vil ved første øyekast se skyldig ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...