Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aprilia SX 50 RX 50 eller Motorhispania Ryz?

Anbefalte innlegg

Hei, skal snart kjøre opp til moped så valget til moped står mellom Aprilia SX 50 RX 50 eller Motorhispania Ryz, hvilken av de er BEST?

Hva skal jeg se etter når jeg handler en moped, hvor skal jeg handle, brukt eller ikke?

kom med alt du vet! trenger all hjelp jeg kan få..

Motorhispania Ryz:

RYZ_Green.jpg

Aprilia SX 50 RX 50:

251016a14d5c00f09e43fb559f6d89a3.jpg

Takk for all svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg ville det vært et dilemma.

Er nok mange meninger når det kommer til denne saken.

Jeg ville tatt Motorhispaniaen, mye fordi jeg har en selv, og vet de går veldig bra.

De er fete, og har en fet lyd.

Apriliaen har jeg ingen personlig erfaring med, men vet at de er ganske så bra sykler de og.

Muligens bedre i kvalitet?

Skal dette være en typisk bygdsykkel?

Full av trim og det som måtte være?

Eller er det en bysykkel, som ikke skal trimmes?

Lenke til kommentar

Nå er det riktignok 10-11 år siden jeg sist sammenlignet mopeder fra Aprilia og Motorhispania, men mener å huske at Motorhispania vant for min og vennene mines del.

Husker det enda. Vi diskuterte dag og natt hvor vidt vi skulle kjøpe oss Aprilia RX50 eller Motorhispania Furia, men det endte med Furiaen for ene kompisen mins del, jeg kjøpte meg scooter, en av de andre kompisene gikk for en crappy firhjuling og sistemann kjøpte seg en mellomklassesykkel fikset på slik at han fikk den registrert som lettsykkel. :p

Men ja, det er et vanskelig valg, gi oss mer input. :D

Lenke til kommentar

Skift på dreva

Nytt luftfilter (noe fetere lyd)

Nye reedventiler

Større dyse (?)

Eventuelt større forgasser.

Småting som øker hastigheten uten å skrike trim.

Etter det så er det jo Effektannlegg, og sylindersett.

Men da må gjerne kjøre hele pakka om du skal opp med sylinderen hvertfall.

Fortell gjerne hva du gjør, savner veldig den tiden med trim hehe.

Lenke til kommentar

Skal du trimme er det letteste å bare sette på et typegodkjent effektanlegg som funker bra i mellomregisteret. Eksempelvis Metrakit 2, plukk ut plomberingene, og drev den slik at den går rett i underkant av 60. Da slipper du unna det meste, samt at du har en moped med knall akselerasjon, og den går akkurat like fort i oppoverbakke som nedoverbakke. Helt på kanten(eller egentlig litt over kanten) lovemessig, men med litt hvite løgner så går det nok bra. Skulle du bli sendt på visning, er det bare å smette på det orginale anlegget.

Jeg ville valgt Aprilia, rett og slett fordi jeg syntes den er penere enn Ryz. Det er vel fortsatt AM6 i begge, samt Ducati tenningsanlegg.

Lenke til kommentar

Sant nok er ikke Metrakit det som lyser trimsett, men noen effektanlegg gjør at den ser mer trimmet ut, og noen bråker mye mer.

Svanehalsen lager også ofte veldig metallisk lyd om du tar vekk plomberingen, men det er jo såklart opp til deg.

Går sikkert ann å dytte inn litt dempervatt også.

Lenke til kommentar

Forskjellige sykler har forskjellige plomberinger, og ja, den går nok mye fortere om man tar vekk plomberingene.

I noen potter, så er det lagt inn metalringer som gjør at det hullet der eksosen kommer ut blir mindre inni.

Så det kommer mindre eksos ut. Det kan være både i potta og i endestykket. Man kan fjerne den ved å åpne opp potta og kutte det vekk, noen kan man bare skru den vekk.

På andre er det turtallsperre, tror det er mest på scooter, men kan uansett veldig lite om den slags sperre.

Noen ganger er det mindre dyser, som gjør at motoren får mindre bensin, og går litt tregere.

Og forandret dreving. Kan kanskje ikke kalles plomberinger, men det hemmer hastighet hvertfall.

Det finnes sikkert flere, men kommer ikke på de akkurat nå i farta.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Aprilia, rett og slett fordi jeg syntes den er penere enn Ryz. Det er vel fortsatt AM6 i begge, samt Ducati tenningsanlegg.

Helt enig med deg, Aprilian er penere!

Dog, har ikke begge AM6 - Aprilia etter -07 bruker Derbimotor. Denne er ofte sterkere enn AM6 originalt, noe som kan være en fordel hvis du ikke vil trimme så mye.

Lenke til kommentar

Åjaa okei! skal jeg fjerne plomberingen selv eller få faren min til og gjøre det?

Hvordan unngår jeg og bli ferska av purken med plombert moped?

Tror forresten jeg går får RYZ'N. Skal jeg kjøpe brukt på finn.no eller helt ny?

Og dette trenger jeg også hjelp til: Hva skal jeg se etter når jeg kjøper? hvor langt skal den ha kjørt MAX?, hvordan årsmoddel? hvor mye burde jeg betale? Hvis jeg kjøper på finn.no, må jeg kjøpe i samme bydel som jeg bor i? eller er det mulig og få den kjørt hit, av finn eller noe?

Endret av lilandus
Lenke til kommentar

Mye av det du spør om er vanskelig å svare på uten å se mopeden.

Og mye av det kommer ann på deg, hvilken verdier du stiller krav til.

Jeg personlig, gir faen i hvordan mopeden ser ut, så lenge den fungerer og går fort.

Men så bodde jeg på bygda, der det var nesten null politi og alle mopeder var trimmet.

Tviler på at Finn kjører ting til deg, det må du nok ordne selv.

Og en moped kan godt ha gått langt, så lenge den er stelt godt med. Samme med årsmodell.

Det går på en måte for prisen og, du må se på hvordan den er behandlet.

Er den full av trim, så er det stor sjangse for at du må skru en del, i ditt tilfelle så tviler jeg på at det er en ting du burde gå for.

Kjøper du en helt ny en, så er jo det best. Da får du kjørt den inn selv, og du kan trimme den "riktig"

Hadde jeg hatt pengene, hadde jeg kjøpt en ny en.

Men det er mange fine brukte også.

Når det kommer til politiet.

Om du tar vekk plomberingene på det orginale eksosanlegget, og disse plomberingene ikke kan settes lett på igjen, så sliter du hvis purken ber deg om å stille den til visning, (der de sjekker hvor fort den går osv osv) Så da er det nok en bedre løsning å bytte drev, også heller bytte disse tilbake igjen om du må sende den på visning.

Det jeg ville gjort er;

Bytte drev

Kjøpt effektanlegg (Ninja eller Metrakit 2)

Kjøpt en 19 eller 21 forgasser

Kjøpt et større luftfilter, uten noen smashy farger.

Ny reedventiler.

Da burde den gå ganske bra, og samtidig ikke bråke fult så mye som den ville gjort om du hadde skiftet sylinder, disse tingene er lette å bytte, og de lyser ikke trim. Og tilbake til lyd, da ville jeg gått for ninja, disse har en finere og lavere lyd en metrakit.

www.speedoptions.com(no?)

www.crash.com(no?)

er to sider du kan få kjøpt mye av dette på.

Jeg har sikkert glemt noen vesentlige ting, men jeg tipper noen andre vil påpeke det om det er noe alvorlig.

Merk at dette vil koste litt penger, men du har en moped som går fette nice.

Lenke til kommentar

Tusen takk for BRA svar, da er jeg vell klar for og kjøpe moped! :)

Men holder det ikke og bare kjøpe MK2/Ninja får og få bedre fart?

Og litt sånn random, bruker mopedkjørere crosshjelm med briller eller basichjelm?

Endret av lilandus
Lenke til kommentar

Joda, det holder jo.

Men det er mye som er sånn at hvis du kjøper en ting, så må du ha den andre.

Så hvis du kjøper et effektanlegg så MÅ du ha en større dyse i forgasseren.

Det gjelder forsovet for plomberingen også.

Drev derimot er ikke så viktig med dyse.

Om du lurer, så er dysa den skruen som regulerer hvor mye bensin motoren får.

Og til hjelm.... Hipp som happ, du velger. Det er vell vanligst med helhjelm, men noen bruker crosshjelm og briller. Det gjelder da helst for sånne sykler som du har.

Men det er mest behagelig med vanlig helhjelm.

Lenke til kommentar

Med min Motorhispania Furia, så hadde jeg et større luftfilter, en større dyse, MK1 effektanlegg og en viss dreving som jeg ikke husker, er ikke noe flink på drev.

Da gikk den i 90 - 95 på sletta, og hadde en helt ok akselerasjon.

Hvis du kjøper en 21 forgasser, og et effektanlegg så gjør den nok noe av det samme. Litt avhengig av dreva, og hvordan dekk du har. (Knotter eller "asfalt")

Forskjellen er jeg ikke så sikker på, men jeg tror at Ninja har en noe større topfart, men mindre akselerasjon, og lavere lyd.

Mens MK2 har mer akselerasjon, og bråker litt mer.

Reedventiler er det som ligger imellom innsuget og sylinderen. Det er der oljen og bensinen blandes, så bedre reedventiler, blander dette bedre.

Og for at ting skal brenne bedre, så må det ha luft, så luftfilteret gir bedre tilførsel av luft.

Drevinga kan jeg ikke helt forklare, men det har noe å si om du har store forran og små bak, og omvendt.

Altså om du vil ha topfart, eller akselerasjon.

Og om du kjøper disse tingene nye, så koster det litt.

Men man kan alltids få tak i det brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...