Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ujevne/luggende bremser i lav fart


Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Har en bil som ble kjøpt ny i august i fjor (Opel 2010 - diesel).

 

Når jeg bremser i lav fart (spesielt fra 10-20km/t til stopp), så synes jeg den lugger/nykker litt. Ikke spesielt plagsomt, men synes ikke det skal være sånn på en ny bil. Den har derfor vært inne 2 ganger siden ny (merket det ganske tidlig). De har da første gang skiftet skiver foran, og andre gangen bak uten at de har funnet noe spesielt. Den har vært testet på bremserulle. Men enda så er den lugginga/nykkinga der.

 

Litt oppklaring:

 

1. Det er ingen pulsering i pedal.

2. Det er ingen vibrasjoner i bil eller ratt.

3. Jeg merker ingenting i høyere hastigheter.

4. Vært slik med både sommer og vinterdekk.

5. Jeg merker ikke dette med andre biler når jeg bremser på samme steder (altså ujevn asfalt ved kryss osv).

6. Bremsene tar ellers veldig godt og fast uten noen tegn til feil.

 

Så jeg begynner snart å lure på om det er meg, eller hva det er dette kan skyldes? Bilen er ny (gått under 7K hittil) så det burde jo ikke være noe slitasje i ledd, foringer osv. Kan det være calipere, lastventil, bremsekraftforsterker eller noe i den dur?

 

Vurderer å spørre om å få låne demobilen igjen og sjekke om den er lik, for å se om det er konstruksjonen som gjør det slik.

 

Er litt dumt å levere den igjen uten å ha noe mer konkret å gå ut fra. Så noen som har noen ideer så er jeg taknemlig :)

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker litt høyt her nå: De dieselbiler jeg har sett på (ikke så mange...) har egen vakuumpumpe for å drive bremsekraftforsterker og evt annet. Om denne skulle finne på å tulle seg, så vil det på et eller annet vis merkes på bremsene, men om du vil merke det med at bremsene oppleves ujevn, si det... :whistle:

Du kan jo prøve samme manøver, men med litt gasspådrag (i fri eller N) så du har la oss si 2-3.000 o/m. Det vil iallfall få pumpen til å jobbe på annet turtall.

Lenke til kommentar

Hei, det er sant, må være egen vakum pumpe på dieselbiler. Har en annen diesel her og, men ikke samme problem. Men som du sier, kan være en forskjell eller noe tull her. Skader ikke å prøve. Så takk for det tipset. :thumbup:

 

Bedre å komme med et tips for mye enn for lite her, for dette er litt sånn merkelig sak/feil. Litt kjedelig å komme med en feil som bare jeg merker og de ikke finner noe. Men finner jeg ingen løsning får de bli med på en liten kjøretur, så de faktisk også er med på at problemet er eksisterende. Så får de feilsøke til det er løst. De har iallefall bytta 4 skiver hittil uten noen merkbar feil så skal ikke si noe på servicen iallefall :w00t:

 

Skal også prøve å få lånt demobilen og se om jeg merker det samme med den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

OT: Jeg har byttet fra Opel til MB/Pug(BoS)-verksted, og er kjempemisfornøyd. Hos Opel var alt kjapt, greit og billig, reklamasjoner ikke noe problem, super service i alle årene vi hadde Opel. Nå er hver minste ting en kjempeutfordring, noen av mine reklamasjonssaker har det tatt over 1 år å få ordnet, den feilen som har vart lengst har jeg klaget på i over 2 år. Noen av feilene har de hatt bilen inne 6-7 ganger uten å klare å fikse. Ble rygget på i fjor sommer, bulk i siden, måtte innom verkstedet 3 ganger (tilsammen over 3 uker) før dette så rimelig greit ut igjen. Sist jeg fikk bilen tilbake, hadde den fått en stor skade på bakfangeren, de hadde rygget på noe inne i verkstedhallen (og bilen har parkeringssensor). Helt klart min siste bil fra BoS eller deres forhandlere/merker.

Lenke til kommentar

Vakumpumpa skal vel normalt sett ikke ha noe å si siden den bare "jobber" når trykket på selve pedalen endrer seg. Dersom trykket er varierende fra denne vil vel normalt sett det kjennes på pedalen, ikke på bremsekraften.

 

Hvis det ikke mekanisk er noe feil noe sted, så må det vel være bremsekraftfordelingen som gir problemer (EBD). Som et forsøk på å utelukke det kan du se om du klarer å få deaktivert ABS-enheten. Får du den deaktivert fullstendig skal den aktive bremsekraftfordelingen være deaktivert, og trykket som fordeler seg mellom foran og bak være statisk.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert, at det kan være EDB som forårsaker dette, for bremsene er faktisk svært kontante og kraftige på denne (noe jeg forøvrig liker). Men dette er vel noe som man vil oppdage på en bremserulle om bremsekraften varierte slik, for det er jo slik det føles ut som. Den bremser, glipper litt opp, så brems igjen.

 

Det kan jo være at visse steder, der det bremses mye opp (f.eks inn mot kryss) at det kan forsterkes der.

 

Vi snakker ikke om noen voldsomme pulseringer, men jeg merker dem. Det er ikke ubehagelig men jeg bare liker det ikke.

 

Jeg har også lest at ujevn fordeling av karbon i stålet på skivene kan forårsake ujevn bremseeffekt på skiven, slik at det kan føles slik. Men siden de er byttet alle sammen nå regner jeg med det er ok.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Jeg klarer heller ikke helt å tro at bremseskivene skal gi problemene dersom de har vært skiftet. Det måtte vel isåfall være bremseklossene hvis de ikke ble byttet samtidig.

 

Hvilken frekvens er det snakk om? Følger den hastigheten?

 

Dersom det er en lav frekvens som ikke nødvendigvis følger hastigheten vil jeg tro problemet ligger i elektronikken. Hvis det er en frekvens som følger tett på hastigheten må det være mekanisk.

 

Det greieste er vel egentlig å levere bilen tilbake til verkstedet uten å spekulere i hva som er problemet. Verkstedene har prosedyrer med steg for steg fra produsent om hva som skal gjøres basert på en problemstilling, med nye steg som skal utføres dersom forrige steg ikke fungerte.

Lenke til kommentar

Føles ut som den glipper litt et sted pr hjulomdreining, slik at det da følger hastigheten, men nå merker jeg dette kun når den nærmer seg stopp. Første gangen jeg merket dette var jeg sikker på en skive var skeiv, og syntes det løste seg med bytte av begge foran, men merket det etter kort tid igjen.

 

Klart, det er jo ikke min oppgave, men tenkte det var greit å få litt mer input før jeg tar det opp igen. :)

 

Det ordner seg nok, og jeg har ikke masa for mye med det siden det ikke er noe stort problem.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OT: Jeg har byttet fra Opel til MB/Pug(BoS)-verksted, og er kjempemisfornøyd. Hos Opel var alt kjapt, greit og billig, reklamasjoner ikke noe problem, super service i alle årene vi hadde Opel. Nå er hver minste ting en kjempeutfordring, noen av mine reklamasjonssaker har det tatt over 1 år å få ordnet, den feilen som har vart lengst har jeg klaget på i over 2 år. Noen av feilene har de hatt bilen inne 6-7 ganger uten å klare å fikse. Ble rygget på i fjor sommer, bulk i siden, måtte innom verkstedet 3 ganger (tilsammen over 3 uker) før dette så rimelig greit ut igjen. Sist jeg fikk bilen tilbake, hadde den fått en stor skade på bakfangeren, de hadde rygget på noe inne i verkstedhallen (og bilen har parkeringssensor). Helt klart min siste bil fra BoS eller deres forhandlere/merker.

 

 

Høres veldig ut som BOS i Ålesund? har hatt flere saker på dem der dei ikkje engang klarer og skifte bremseklosser ..

 

On Topic;

 

Det kan høres ut som en elektrisk feil, kanskje i en føler eller sensor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...